2024-05-07
Jak wynika z raportu firmy badawczej Spectis „Rynek ciężkiej prefabrykacji betonowej w Polsce 2024-2029”, całkowite przychody 50 największych producentów prefabrykatów w 2022 r. wyniosły rekordowe 6,7 mld zł, z czego 64% przypadło na elementy prefabrykowane. Oznacza to, że wartość rynku ciężkiej prefabrykacji betonowej w 2022 r. wyniosła rekordowe 4,3 mld zł.
Analitycy Spectis szacują, że w 2023 r. dynamika rynku prefabrykacji wyraźnie spowolniła a jego wartość obniżyła się do ok. 3,8 mld zł, co przełożyło się na ok. 12% spadek w ujęciu nominalnym. W stosunku do wartości produkcji budowlano-montażowej firm budowlanych zatrudniających powyżej dziewięciu pracowników przełożyło się to na redukcję udziału z rekordowych 3% do 2,3%.
Korekta wartości rynku ciężkiej prefabrykacji była wypadkową dwóch czynników: ograniczonego wolumenu zamówień oraz spadku średniej ceny prefabrykatów, co było z kolei możliwe dzięki notowanej w 2023 r. znaczącej korekcie cenowej na rynku stali, stanowiącej główny element kosztowy prefabrykatów zbrojonych i sprężonych.
Prognoza Spectis zakłada natomiast, że w 2024 r. nominalna dynamika rynku będzie już dodatnia, w granicach 10%, dzięki czemu wartość rynku powróci do poziomu ponad 4 mld zł. Wzrost ten będzie głównie odzwierciedlaniem stopniowego powrotu koniunktury na rynek budownictwa mieszkaniowego. Bardziej wyraźne sygnały ożywienia powinny pojawić się już w drugiej połowie 2024 r. Natomiast bardziej dynamiczne wzrosty wartości rynku możliwe są w latach 2025-2026, kiedy to oczekiwana jest ponowna kumulacja inwestycji budowlanych.
Największym segmentem rynku ciężkiej prefabrykacji pozostaje grupa elementów strukturalnych stosowanych w budownictwie kubaturowym, do której zaliczyć można takie elementy jak stopy i podwaliny fundamentowe, słupy, belki, dźwigary oraz schody. Aż 37 z 50 analizowanych firm zajmuje się wytwarzaniem tego typu elementów.
Drugie miejsce pod względem wielkości zajmuje segment stropów i balkonów, znajdujących zastosowanie zarówno w budownictwie mieszkaniowym, jak i niemieszkaniowym. Jest to najliczniej reprezentowany segment produktowy – aż 41 z 50 analizowanych podmiotów posiada w ofercie tego typu rozwiązania.
Trzecim pod względem wartości jest segment ścian kubaturowych (awans z czwartego miejsca). Ponad połowa z 50 analizowanych firm deklaruje produkcję ścian.
Czwartym największym segmentem rynku są strunobetonowe podkłady kolejowe, które jeszcze kilka lat temu plasowały się na drugim miejscu.
Obok głównych segmentów rynku, wyróżnić można także kilka mniejszych specjalizacji, często reprezentowanych tylko przez jedną bądź dwie firmy. Są to takie kategorie jak łazienki modułowe, pale fundamentowe, słupy, wieże i żerdzie czy produkty dla rolnictwa. Rynek dopełniają takie grupy jak doki przeładunkowe, belki mostowe, płyty i ścianki peronowe, płyty drogowe i tramwajowe, ściany i mury oporowe czy ekrany akustyczne.
Pomimo licznych przejęć mających miejsce w minionych latach, rynek ciężkiej prefabrykacji betonowej pozostaje mocno rozdrobniony, z dużym potencjałem do dalszej konsolidacji. Praktycznie każdego roku na rynku pojawiają się nowi inwestorzy.
Rynek ciężkiej prefabrykacji betonowej w Polsce pozostaje przedmiotem zainteresowań podmiotów z wielu branż. Jest to praktycznie jedyny segment szeroko rozumianego rynku materiałów budowlanych, na którym każdego roku dochodzi do kilku istotnych przejęć. W ostatnich latach w segment ten mocniej zaangażowali się zarówno producenci betonu (np. Holcim Polska, Thomas Beton, Betard) jak i firmy wykonawcze (Goldbeck, Depenbrock czy Dekpol).
Co ciekawe, wejście na polski rynek prefabrykacji praktycznie wszyscy gracze realizują poprzez kupno istniejącego zakładu prefabrykacji a nie poprzez budowę nowej wytwórni od podstaw. Jeżeli chodzi o producentów od dawna funkcjonujących na rynku, w ostatnich latach na budowę nowych zakładów również nie zdecydowało się zbyt wielu graczy.
Na potrzeby raportu jako rynek ciężkiej prefabrykacji zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie elementów z betonu zbrojonego oraz betonu sprężonego, prowadzoną w specjalistycznych zakładach prefabrykacji. Analizowane w raporcie produkty podzielić można na dwie główne kategorie, w ramach których wyróżniono co najmniej kilkanaście podkategorii:
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 4/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 3/2024
30.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Wpływ zmian legislacyjnych na strategię rozwoju produktu
W Warszawie odbyła się konferencja „Wpływ zmian legislacyjnych na strategię rozwoju produktu – o...
Ciekawe targi PCI Days
W dniach 19-20 czerwca 2024 r. w Warszawie odbyło się spotkanie przedstawicieli przemysłu kosmetycznego,...
Międzynarodowe Targi Dostawców dla Przemysłu Kosmetycznego CosmeticBusiness 2024 potwierdziły wiodącą pozycję na rynku
Tegoroczne targi CosmeticBusiness dla przemysłu kosmetycznego zgromadziły w Monachium 418 właścicieli...
Sukces XIII Międzynarodowej Konferencji Przemysłu Chemii Gospodarczej
11 czerwca 2024 r. odbyła się trzynasta edycja Międzynarodowej Konferencji Przemysłu Chemii Gospodarczej. Tym...