Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA
REKLAMA

Wartość rynku ciężkiej prefabrykacji betonowej w Polsce to już blisko 4 mld zł

2025-05-08

Jak wynika z raportu firmy badawczej Spectis zatytułowanego „Rynek ciężkiej prefabrykacji betonowej w Polsce 2025-2030”, całkowite przychody 50 największych producentów prefabrykatów w 2023 r. wyniosły 5,8 mld zł, z czego 63% przypadło na elementy prefabrykowane. Oznacza to, że wartość rynku ciężkiej prefabrykacji betonowej w 2023 r. wyniosła blisko 3,7 mld zł. Natomiast w 2024 r. wartość rynku wzrosła do 3,8 mld zł. W najbliższych latach wzrośnie udział rynkowy prefabrykatów na potrzeby budownictwa inżynieryjnego.

Na podstawie wstępnych danych analitycy Spectis szacują, że w 2024 r. wzrost rynku prefabrykacji wyniósł ok. 4% w ujęciu nominalnym, a jego wartość wzrosła do ponad 3,8 mld zł. W stosunku do wartości produkcji budowlano-montażowej firm budowlanych zatrudniających powyżej dziewięciu pracowników oznacza to nieznaczną zwyżkę udziału, z 2,3% do 2,4%, czyli wciąż wyraźnie poniżej rekordowych 3% odnotowanych w udanym dla branży prefabrykacji 2022 r.

Odnotowana w latach 2023-2024 niższa wartości rynku była wypadkową dwóch czynników: ograniczonego wolumenu zamówień oraz spadku średniej ceny prefabrykatów, co było możliwe dzięki korekcie cenowej na rynku stali, stanowiącej główny element kosztowy prefabrykatów.

Prognoza Spectis zakłada natomiast, że w 2025 r. nominalna dynamika rynku wyraźnie przyspieszy, dzięki czemu wartość rynku powróci do poziomu ponad 4 mld zł. Wzrost ten w dużej mierze będzie odzwierciedleniem poprawy koniunktury na rynku budownictwa mieszkaniowego oraz inżynieryjnego. Kontynuacja wzrostów wartości rynku oczekiwana jest także w 2026 r., kiedy to oczekiwana jest ponowna kumulacja inwestycji budowlanych.

Największym segmentem rynku ciężkiej prefabrykacji pozostaje grupa elementów strukturalnych stosowanych w budownictwie kubaturowym, do której zaliczyć można takie elementy jak stopy i podwaliny fundamentowe, słupy, belki, dźwigary oraz schody. Jednak w wyniku korekty notowanej w budownictwie przemysłowo-magazynowym, udział rynkowy tego segmentu nieco stopniał.

Drugie miejsce pod względem wielkości zajmuje segment stropów i balkonów, znajdujących zastosowanie zarówno w budownictwie mieszkaniowym jak i niemieszkaniowym. Trzecim największym segmentem rynku są strunobetonowe podkłady kolejowe. Natomiast czwartym pod względem wartości jest segment ścian kubaturowych, którego znaczenie w ostatnich latach wyraźnie wzrosło, wraz z rosnącą popularnością rynku budynków modułowych.

Obok głównych segmentów rynku, wyróżnić można także kilka mniejszych specjalizacji, często reprezentowanych tylko przez jedną bądź dwie firmy. Są to takie kategorie jak łazienki modułowe, pale fundamentowe, słupy, wieże i żerdzie czy produkty dla rolnictwa. Rynek dopełniają takie grupy jak doki przeładunkowe, belki mostowe, płyty i ścianki peronowe, płyty drogowe i tramwajowe, ściany i mury oporowe czy ekrany akustyczne.

W nadchodzących latach zyskującym na znaczeniu segmentem rynku prefabrykacji będzie grupa prefabrykatów wytwarzanych na potrzeby budownictwa inżynieryjnego, czyli produkty takie jak: strunobetonowe podkłady kolejowe, płyty i ścianki kolejowe, belki mostowe, płyty drogowe i tramwajowe, pale fundamentowe, słupy i wieże energetyczne oraz mury oporowe.

Po czteroletnim okresie kurczącego się udziału rynkowego, w latach 2023-2024 segment inżynieryjny wyraźnie zyskał na znaczeniu względem słabnącego budownictwa kubaturowego.

Ponieważ większość popytu na prefabrykaty inżynieryjne generowana jest przez segment kolejowy, długoterminowe perspektywy dla producentów prefabrykatów inżynieryjnych analitycy Spectis oceniają jako korzystne. Na długoterminowe perspektywy dla budownictwa kolejowego kluczowy wpływ będzie miała realizacja tzw. komponentu kolejowego towarzyszącego potencjalnej realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Podjęta w czerwcu 2024 r. rządowa decyzja o realizacji Kolei Dużych Prędkości wpłynęła na znaczącą aktualizację zestawienia największych inwestycji kolejowych i tramwajowych w Polsce. W rezultacie łączna wartość 270 projektów wzrosła do 200 mld zł, wobec 130 mld zł w latach wcześniejszych.

W ujęciu długoterminowym oczekiwane jest również wyraźne przyspieszenie w segmencie prefabrykatów dla energetyki, co będzie rezultatem postępującej transformacji energetycznej polskiej gospodarki.


Spectis.budownictwo

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności

REKLAMA


WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Jak oceniasz Manifest Polskiej Chemii?

Zobacz wyniki

REKLAMA
REKLAMA

WięcejW obiektywie