Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA
REKLAMA

Warter rośnie na lotniskach

2024-11-14

Rośnie sprzedaż nowoczesnych paliw lotniczych i popularność tankomatów, których sieć na polskich lotniskach rozwija spółka Warter Aviation. To również efekt wprowadzenia na pierwsze pięć stacji benzyny AKI 93, która zastąpiła paliwo UL-91. Trwają przygotowania do niezbędnej modernizacji na kolejnych lotniskach.

- W perspektywie kolejnych lat sieć zdecydowanie mocniej i szerzej pokryje polskie lotniska i lądowiska. Być może – choć to odległa perspektywa – pojawimy się także poza Polską, już nie tylko jako dostawca paliw, ale także operator – powiedział Wojciech Okine z zarządu spółki Warter Fuels.

Według najnowszych danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego, pod koniec czerwca br. w Polsce zarejestrowanych było 575 samolotów ultralekkich, 1338 samolotów o napędzie śmigłowym/turbośmigłowym (z wyłączeniem tych przeznaczonych do regularnego transportu lotniczego) oraz 319 śmigłowców. To więcej niż rok wcześniej, chociaż nadal są to dane niepełne, ponieważ sporo naszych pilotów ma samoloty zarejestrowane w innych krajach.

– Widzimy potencjał rynku, zauważamy rosnącą liczbę maszyn i dostosowujemy do tego swoje rynkowe zamierzenia. Na tym nie kończą się nasze plany. Jeszcze w tym roku zacznie działać pod naszym brandem stacja na lotnisku w Krośnie. Dotychczas był tam dostępny tylko Avgas 100LL, a teraz czas na prawdziwą rewolucję. Do benzyny lotniczej Avgas 100LL dojdzie paliwo lotnicze Jet A-1, a w dalszej kolejności – AKI 93. Szukamy także nowych możliwości rozwoju na przyszły rok i prowadzimy intensywne rozmowy z zarządami kolejnych lotnisk - podkreśla Jacek Wensławowski, dyrektor ds. operacyjnych w Warter Fuels.

AKI 93 to odpowiedź na potrzebę dostarczenia segmentowi General Aviation bezpiecznych paliw spełniających wyśrubowane lotnicze normy. Na każdym lotnisku, nie tylko zresztą w Polsce, można zauważyć, że część samolotów jest napędzana benzynami samochodowymi, tankowanymi na stacjach do kanistrów. Jednak wraz ze wzrostem poziomu etanolu w paliwie latanie na takiej benzynie stało się skrajnie niebezpieczne.

Wiele organizacji, w tym brytyjskie Light Aircraft Association, oficjalnie przestrzega przed używaniem paliwa samochodowego zawierającego etanol w samolotach i wiatrakowcach.

Naturalnie rozwojowi lotnictwa prywatnego i dyspozycyjnego towarzyszą dyskusje związane z bezpieczeństwem. W spółce Warter przekonują, że jedynym sensownym rozwiązaniem jest tankowanie AKI 93 zamiast benzyn samochodowych.

Przypomnijmy, że w 2023 r., po długotrwałych badaniach i testach, Warter Fuels zdecydował się na wprowadzenie do sprzedaży bezołowiowej benzyny lotniczej AKI 93. Paliwo to nie zawiera ołowiu ani związków tlenowych, tj. alkoholi, eterów – zostało opracowane jako alternatywa dla tradycyjnych benzyn silnikowych, w których występują związki tlenowe. Jest w pełni przystosowane do napędu samolotów ultralekkich, a ze względu na bardzo niską zawartość olefin – odporne na utlenianie, co gwarantuje długi okres magazynowania.


Warter Fuelspaliwabenzyna

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności

REKLAMA


WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Czy przemysł wykorzysta środki z KPO?

Zobacz wyniki

REKLAMA

WięcejW obiektywie