2024-11-14
Rośnie sprzedaż nowoczesnych paliw lotniczych i popularność tankomatów, których sieć na polskich lotniskach rozwija spółka Warter Aviation. To również efekt wprowadzenia na pierwsze pięć stacji benzyny AKI 93, która zastąpiła paliwo UL-91. Trwają przygotowania do niezbędnej modernizacji na kolejnych lotniskach.
- W perspektywie kolejnych lat sieć zdecydowanie mocniej i szerzej pokryje polskie lotniska i lądowiska. Być może – choć to odległa perspektywa – pojawimy się także poza Polską, już nie tylko jako dostawca paliw, ale także operator – powiedział Wojciech Okine z zarządu spółki Warter Fuels.
Według najnowszych danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego, pod koniec czerwca br. w Polsce zarejestrowanych było 575 samolotów ultralekkich, 1338 samolotów o napędzie śmigłowym/turbośmigłowym (z wyłączeniem tych przeznaczonych do regularnego transportu lotniczego) oraz 319 śmigłowców. To więcej niż rok wcześniej, chociaż nadal są to dane niepełne, ponieważ sporo naszych pilotów ma samoloty zarejestrowane w innych krajach.
– Widzimy potencjał rynku, zauważamy rosnącą liczbę maszyn i dostosowujemy do tego swoje rynkowe zamierzenia. Na tym nie kończą się nasze plany. Jeszcze w tym roku zacznie działać pod naszym brandem stacja na lotnisku w Krośnie. Dotychczas był tam dostępny tylko Avgas 100LL, a teraz czas na prawdziwą rewolucję. Do benzyny lotniczej Avgas 100LL dojdzie paliwo lotnicze Jet A-1, a w dalszej kolejności – AKI 93. Szukamy także nowych możliwości rozwoju na przyszły rok i prowadzimy intensywne rozmowy z zarządami kolejnych lotnisk - podkreśla Jacek Wensławowski, dyrektor ds. operacyjnych w Warter Fuels.
AKI 93 to odpowiedź na potrzebę dostarczenia segmentowi General Aviation bezpiecznych paliw spełniających wyśrubowane lotnicze normy. Na każdym lotnisku, nie tylko zresztą w Polsce, można zauważyć, że część samolotów jest napędzana benzynami samochodowymi, tankowanymi na stacjach do kanistrów. Jednak wraz ze wzrostem poziomu etanolu w paliwie latanie na takiej benzynie stało się skrajnie niebezpieczne.
Wiele organizacji, w tym brytyjskie Light Aircraft Association, oficjalnie przestrzega przed używaniem paliwa samochodowego zawierającego etanol w samolotach i wiatrakowcach.
Naturalnie rozwojowi lotnictwa prywatnego i dyspozycyjnego towarzyszą dyskusje związane z bezpieczeństwem. W spółce Warter przekonują, że jedynym sensownym rozwiązaniem jest tankowanie AKI 93 zamiast benzyn samochodowych.
Przypomnijmy, że w 2023 r., po długotrwałych badaniach i testach, Warter Fuels zdecydował się na wprowadzenie do sprzedaży bezołowiowej benzyny lotniczej AKI 93. Paliwo to nie zawiera ołowiu ani związków tlenowych, tj. alkoholi, eterów – zostało opracowane jako alternatywa dla tradycyjnych benzyn silnikowych, w których występują związki tlenowe. Jest w pełni przystosowane do napędu samolotów ultralekkich, a ze względu na bardzo niską zawartość olefin – odporne na utlenianie, co gwarantuje długi okres magazynowania.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 3/2024
30.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...
Workshops&Networking PIPC „Cyfrowa i Bezpieczna Chemia” – podsumowanie II edycji
19-20 września 2024 r. w Hotelu Novotel City West w Krakowie odbyło się wydarzenie Polskiej Izby Przemysłu...