Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

W roku 2024 BASF wytworzy czarną masę

2022-07-05

Koncern BASF zamierza zbudować zakład recyklingu akumulatorów i wytwarzania czarnej masy na skalę komercyjną w Schwarzheide w Niemczech. Roczne moce przetwórcze zakładu zaplanowano na 15 tys. ton akumulatorów z samochodów elektrycznych oraz odrzutów produkcyjnych. BASF będzie przetwarzać akumulatory wycofane z eksploatacji na aktywne materiały katodowe do nowych akumulatorów zgodnie z zasadami gospodarki o obiegu zamkniętym, przyczyniając się do ograniczenia śladu węglowego.

BASF zbuduje zakład recyklingu akumulatorów i produkcji czarnej masy na skalę komercyjną w Schwarzheide w Niemczech. Inwestycja umożliwi rozszerzenie działalności centrum produkcji aktywnych materiałów katodowych (CAM) oraz recyklingu BASF w Schwarzheide. W okolicy działa wielu producentów samochodów elektrycznych i ogniw z Europy Środkowej, więc jest to idealna lokalizacja dla recyklingu zużytych akumulatorów. Zakład ma zacząć działać w 2024 r.

Produkcja tzw. czarnej masy to pierwszy etap procesu recyklingu akumulatorów, polegający na ich mechanicznym rozłożeniu. Powstała czarna masa zawiera duże ilości ważnych metali wykorzystywanych w produkcji CAM: litu, niklu, kobaltu i manganu. Będzie ona surowcem dla komercyjnej hydrometalurgicznej rafinerii przetwarzającej materiał ze zużytych akumulatorów, którą BASF planuje zbudować w połowie bieżącej dekady.

- Inwestując w zakład wytwarzający na komercyjną skalę czarną masę ze zużytych akumulatorów, tworzymy kolejne ogniwo pełnego łańcucha wartości recyklingu akumulatorów w BASF. Umożliwi nam to optymalizację kompleksowego procesu recyklingu i ograniczenie śladu węglowego. Zamknięta pętla od wycofania akumulatorów z eksploatacji do wytwarzania CAM do nowych akumulatorów wspiera naszych klientów w całym akumulatorowym łańcuchu wartości, zmniejsza zależność od surowców kopalnych i umożliwia funkcjonowanie zgodnie z zasadami gospodarki o obiegu zamkniętym - powiedział Peter Schuhmacher, dyrektor generalny Działu Katalizatorów w firmie BASF.

Recykling akumulatorów jest ważnym elementem ograniczania śladu węglowego samochodów elektrycznych oraz ma kluczowe znaczenie dla realizacji ambitnych wymagań dotyczących obiegowości zawartych w propozycji europejskiego rozporządzenia w sprawie akumulatorów. Wymagania te będą dotyczyły efektywności recyklingu akumulatorów litowo-jonowych, a także wykorzystania niklu, kobaltu i litu z odzysku w nowych produktach.


BASFrecykling

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Jak oceniasz Manifest Polskiej Chemii?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie