2022-07-05
Koncern BASF zamierza zbudować zakład recyklingu akumulatorów i wytwarzania czarnej masy na skalę komercyjną w Schwarzheide w Niemczech. Roczne moce przetwórcze zakładu zaplanowano na 15 tys. ton akumulatorów z samochodów elektrycznych oraz odrzutów produkcyjnych. BASF będzie przetwarzać akumulatory wycofane z eksploatacji na aktywne materiały katodowe do nowych akumulatorów zgodnie z zasadami gospodarki o obiegu zamkniętym, przyczyniając się do ograniczenia śladu węglowego.
BASF zbuduje zakład recyklingu akumulatorów i produkcji czarnej masy na skalę komercyjną w Schwarzheide w Niemczech. Inwestycja umożliwi rozszerzenie działalności centrum produkcji aktywnych materiałów katodowych (CAM) oraz recyklingu BASF w Schwarzheide. W okolicy działa wielu producentów samochodów elektrycznych i ogniw z Europy Środkowej, więc jest to idealna lokalizacja dla recyklingu zużytych akumulatorów. Zakład ma zacząć działać w 2024 r.
Produkcja tzw. czarnej masy to pierwszy etap procesu recyklingu akumulatorów, polegający na ich mechanicznym rozłożeniu. Powstała czarna masa zawiera duże ilości ważnych metali wykorzystywanych w produkcji CAM: litu, niklu, kobaltu i manganu. Będzie ona surowcem dla komercyjnej hydrometalurgicznej rafinerii przetwarzającej materiał ze zużytych akumulatorów, którą BASF planuje zbudować w połowie bieżącej dekady.
- Inwestując w zakład wytwarzający na komercyjną skalę czarną masę ze zużytych akumulatorów, tworzymy kolejne ogniwo pełnego łańcucha wartości recyklingu akumulatorów w BASF. Umożliwi nam to optymalizację kompleksowego procesu recyklingu i ograniczenie śladu węglowego. Zamknięta pętla od wycofania akumulatorów z eksploatacji do wytwarzania CAM do nowych akumulatorów wspiera naszych klientów w całym akumulatorowym łańcuchu wartości, zmniejsza zależność od surowców kopalnych i umożliwia funkcjonowanie zgodnie z zasadami gospodarki o obiegu zamkniętym - powiedział Peter Schuhmacher, dyrektor generalny Działu Katalizatorów w firmie BASF.
Recykling akumulatorów jest ważnym elementem ograniczania śladu węglowego samochodów elektrycznych oraz ma kluczowe znaczenie dla realizacji ambitnych wymagań dotyczących obiegowości zawartych w propozycji europejskiego rozporządzenia w sprawie akumulatorów. Wymagania te będą dotyczyły efektywności recyklingu akumulatorów litowo-jonowych, a także wykorzystania niklu, kobaltu i litu z odzysku w nowych produktach.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Chemika Expo o wodorze
Tematem wiodącym tegorocznej konferencji Chemika Expo, organizowanej w Szczecinie przez Klaster...
HPCI idealne dla profesjonalistów
Targi HPCI Central and Eastern Europe to najważniejsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenie...
Merytoryczne konferencje podczas Sepawy
Kongres SEPAWA 2025 w Berlinie skupił się na innowacjach w sektorze detergentów,...
Wiodące targi transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej
TransLogistica Poland 2025, dwunasta edycja międzynarodowych targów transportu i logistyki, odbyła się...