2023-03-09
W ciągu najbliższych 10 lat tylko rośliny oleiste odnotują wzrost zużycia wszystkich trzech składników odżywczych: azotu, potasu i fosforu. W ujęciu geograficznym większe spadki będą w Europie Zachodniej, a mniejsze w Europie Centralnej.
Organizacja Fertilizers Europe przedstawiła prognozy dotyczące zużycia nawozów według upraw w latach do roku 2032.
W ocenie organizacji branżowej, będącej głosem europejskiego przemysłu nawozowego, przewidywany rozwój plonów różni się znacznie w zależności od uprawy, jednak pomimo tego prognozowane zużycie składników pokarmowych wykazuje tę samą zróżnicowaną tendencję.
Fertilizers Europe przekonuje, iż zużycie azotu do roku 2032 spadnie w przypadku wszystkich głównych upraw, z wyjątkiem nasion oleistych, co do których przewiduje się wzrost zużycia o 4,3%. Głównymi czynnikami tego spadku zużycia ma być zaostrzenie środków środowiskowych ograniczających stosowanie nawozów. Wzrost częstotliwości ekstremalnych zjawisk pogodowych ma również coraz częściej negatywny wpływ na wydajność rolnictwa w poszczególnych regionach Europy, a wraz z nią na zużycie nawozów. Spadek zużycia fosforu przewidywany jest dla większości głównych upraw (największy spadek prognozowany jest dla zbóż gruboziarnistych -6,3%), z wyjątkiem ziemniaków i roślin oleistych, gdzie prognozowany jest wzrost odpowiednio o 4,1% i 6,2%.
Ogólny spadek zużycia azotu i fosforanów (odpowiednio o -3,6% i -1,2%) ma być jednak częściowo równoważony przez ogólny wzrost zużycia potasu (2,2%) dla wszystkich głównych upraw (tj. pszenica 5,2% i nasiona oleiste 8,1%), z wyjątkiem buraków pastewnych i cukrowych.
Jeśli chodzi o ujęcie wedle kryterium krajowego, to prognoza przewiduje, że Portugalię czeka największy spadek spożycia składników odżywczych, a zaraz za nią Francję. Wśród głównych czynników napędzających taki trend, oprócz krajowych polityk zachęcających do bardziej efektywnego stosowania nawozów, są zmieniające się warunki pogodowe i czynniki ekonomiczne.
Do roku 2032 tendencja spadkowa będzie miała wpływ również na inne państwa zachodniej Europy. Jednocześnie większość państw Europy Środkowej potwierdzi swoją tendencję do wyższego spożycia składników odżywczych.
Zwiększone lub stabilne zużycie azotu przewidywane jest w połowie państw Europy Środkowej i Wschodniej, podczas gdy znaczne spadki przewidywane są w krajach zachodnioeuropejskich, przy czym największe spadki w Portugalii, Francji, Belgii i Austrii.
W przypadku azotu spodziewany jest spadek zużycia o 1% w krajach Europy Środkowo-Wschodniej. W Europie Zachodniej spodziewany spadek to 4%. W przypadku fosforanów przewidywany spadek w ciągu najbliższych 10 lat wynosi 1% i jest napędzany przez kraje Europy Środkowej. W przypadku potasu wzrost odnotowany ma być w większości krajów europejskich, z wyjątkiem Finlandii, Chorwacji, Irlandii, Łotwy, Holandii i Portugalii.
Dla Polski prognozy są niekorzystne i zakładają jednoprocentowe spadki dla azotu, potasu i fosforu, przy czym najwyższe dla tego ostatniego.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 5/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 3/2024
30.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...
Workshops&Networking PIPC „Cyfrowa i Bezpieczna Chemia” – podsumowanie II edycji
19-20 września 2024 r. w Hotelu Novotel City West w Krakowie odbyło się wydarzenie Polskiej Izby Przemysłu...
Wpływ zmian legislacyjnych na strategię rozwoju produktu
W Warszawie odbyła się konferencja „Wpływ zmian legislacyjnych na strategię rozwoju produktu – o...