2022-07-26 / Autor: Karolina Szałas, Senior Analyst, PMR Market Experts
Mężczyźni najczęściej kupują kosmetyki w drogeriach stacjonarnych, choć w porównaniu do kobiet rzadziej wybierają ten kanał. Sięgając po kosmetyki, zwykle kupują podstawowe produkty; mniej niż połowa z nich kupuje kosmetyki samodzielnie, a dla blisko 1/3 panów kosmetyki kupuje partnerka. W porównaniu do kobiet, mężczyźni przy wyborze kosmetyków rzadziej zwracają uwagę na skład wybieranych produktów, czy sięgają po kosmetyki wegańskie lub specjalistyczne. Mężczyźni rzadziej też czytają recenzje kosmetyków, nieczęsto wybierają nowości.
Według badania PMR przeprowadzonego w marcu 2022 r., 84% dorosłych Polaków kupiło co najmniej jedną kategorię kosmetyczną w ciągu 12 miesięcy poprzedzających badanie. Z kolei w ciągu 30 dni poprzedzających badanie jakikolwiek kosmetyk kupiło siedmiu na 10 mężczyzn. Zakupów kosmetycznych samodzielnie częściej dokonują mężczyźni młodsi oraz z większych miast.
Najpopularniejsze kategorie kupione w ciągu ostatnich 30 dni poprzedzających badanie to kosmetyki do higieny jamy ustnej, kąpieli i pielęgnacji ciała oraz szampony (czyli najbardziej podstawowe produkty). Podobnie wygląda struktura nabywanych kategorii produktowych w przypadku produktów zakupionych w ciągu ostatnich 12 miesięcy.
Wyniki badania wskazują, że to kobiety częściej robią zakupy kosmetyczne – niemal wśród wszystkich analizowanych kategorii częściej zakupów dokonywały kobiety. Kategorie (z wyłączeniem kosmetyków kolorowych), w których odsetek kobiet w porównaniu do mężczyzn wśród kupujących był największy to m.in. płyny do higieny intymnej, kremy do twarzy, kremy pod oczy oraz odżywki do włosów.
Większość mężczyzn kupuje kosmetyki samodzielnie
Jak wynika z badania PMR, najchętniej mężczyźni sami kupują sobie perfumy; z kolei kategoriami kosmetycznymi najczęściej kupowanymi dla nich przez ich partnerki są produkty do pielęgnacji lub stylizacji włosów oraz do pielęgnacji twarzy.
Wyniki badania wskazują, że to kobiety częściej niż mężczyźni robią większość zakupów kosmetycznych w gospodarstwach domowych. Wśród najbardziej popularnych kategorii produktowych odsetek wskazań wśród kobiet jest większy o 12-28 p.p. Najczęściej kobiety deklarują zakupy produktów do kąpieli (28 p.p. wskazań więcej w porównaniu do mężczyzn) oraz do higieny jamy ustnej (27 p.p. wskazań więcej w porównaniu do mężczyzn).

„CiB. Rynek Kosmetyczny i Chemii Gospodarczej” to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Chemika Expo o wodorze
Tematem wiodącym tegorocznej konferencji Chemika Expo, organizowanej w Szczecinie przez Klaster...
HPCI idealne dla profesjonalistów
Targi HPCI Central and Eastern Europe to najważniejsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenie...
Merytoryczne konferencje podczas Sepawy
Kongres SEPAWA 2025 w Berlinie skupił się na innowacjach w sektorze detergentów,...
Wiodące targi transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej
TransLogistica Poland 2025, dwunasta edycja międzynarodowych targów transportu i logistyki, odbyła się...