2024-06-03
W pierwszym kwartale 2024 r. Grupa Azoty Zakłady Azotowe Puławy wypracowała skonsolidowane przychody ze sprzedaży na poziomie 902 mln zł (1,229 mld w pierwszym kwartale 2023 r.) i uzyskała stratę netto w kwocie 146 mln zł (w pierwszym kwartale 2023 r. była to strata w kwocie 282 mln zł).
Pierwszy kwartał 2024 roku to okres utrzymującej się niekorzystnej sytuacji makroekonomicznej na świecie. Popyt na produkty oferowane przez Grupę Kapitałową Puławy pozostawał zbyt niski, aby nastąpiła odbudowa rentowności operacyjnej Grupy, szczególnie przy dalszym spadku cen kluczowych produktów. Także ceny wszystkich surowców produkcyjnych w raportowanym kwartale odnotowały istotny spadek, który w przypadku głównego surowca, czyli gazu sięgał 50%. Niższe były również koszty jednostkowe mediów energetycznych, tj. energii elektrycznej i węgla. Spadki te jednak były niewystarczające do osiągnięcia dodatniej marży EBITDA. Wyniki pierwszego kwartału wpisują się zatem niestety w trwający od drugiego półrocza 2022 roku negatywny trend. W Grupie Azoty Puławy zabrakło w tym okresie efektywnych działań dostosowawczych do warunków rynkowych. Dziś wyzwaniem jest stabilizacja sytuacji finansowej oraz powrót na drogę rentownej produkcji – komentuje Hubert Kamola, prezes zarządu Grupy Azoty Puławy.
W Segmencie Agro w pierwszym kwartale 2024 roku głównymi determinantami wyników była stabilizacja produkcji i wzrost wolumenów sprzedaży, przy obserwowanym spadku cen: od produktów, poprzez surowce, na płodach rolnych kończąc. Ze względu na wyższą aktywność zakupową odbiorców nastąpił wzrost sprzedaży nawozów azotowych o 36% w ujęciu rok do roku. Dopiero pod koniec kwartału pojawił się sezonowy typowy wzrost zainteresowania produktami segmentu. Negatywny wpływ na sytuację na rynku nawozów miał kontynuowany od wielu miesięcy trend spadkowy cen płodów rolnych oraz presja wywołana konkurencyjnym importem nawozów spoza UE, zarówno pod względem cenowym, jak i wolumenowym z racji wzrostu dostępnej na rynku ilości nawozów. W Segmencie Agro nastąpił istotny spadek cen kluczowego surowca do produkcji nawozów azotowych, tj. gazu ziemnego, który w części zrekompensował spadek cen produktów, jednak nie pozwolił na osiągnięcie dodatniej rentowności EBITDA segmentu.
Jeśli chodzi o Segment Tworzywa, to europejski rynek charakteryzował się słabą koniunkturą gospodarczą, która w warunkach nasilających się napięć geopolitycznych, wpływała negatywnie na nastroje zakupowe konsumentów. Ograniczenia logistyczne, spowodowane atakami na Morzu Czerwonym wpływały na niższy i opóźniony import poliamidu 6 i pochodnych z Azji, co powodowało krótkotrwały wzrost zapotrzebowania na produkty europejskich producentów. Realny popyt w Europie z sektorów podstawowych zastosowań produktów segmentu utrzymywał się jednak na niskim, chociaż stabilnym poziomie.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 5/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 3/2024
30.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...
Workshops&Networking PIPC „Cyfrowa i Bezpieczna Chemia” – podsumowanie II edycji
19-20 września 2024 r. w Hotelu Novotel City West w Krakowie odbyło się wydarzenie Polskiej Izby Przemysłu...
Wpływ zmian legislacyjnych na strategię rozwoju produktu
W Warszawie odbyła się konferencja „Wpływ zmian legislacyjnych na strategię rozwoju produktu – o...