2013-02-06
Na blisko 1,5 mld zł szacowany jest polski rynek chemii gospodarczej i wartość ta cały czas wzrasta. Jednocześnie coraz większą rolę odgrywają na nim tzw. marki prywatne.
Domowe środki czystości od lat wykazują w Polsce znaczny wzrost sprzedaży i charakteryzują się coraz szerszą ofertą produktów. Główną przyczyną takiego stanu rzeczy jest zwiększająca się świadomość znaczenia higieny. Korzystający z tego producenci nieustannie modyfikują obecne na rynku produkty, wprowadzają nowe trendy w opakowaniach i kompozycjach zapachowych. Kreują też zupełnie nowe kategorie produktów.
Jeśli chodzi o środki chemiczne w rynku domowych środków czystości, to dominują płyny do mycia szyb (ok. 21% udział w rynku), przed preparatami do mycia podłóg (ok. 19%), środkami do czyszczenia mebli, środkami przeciw rdzy i odkamieniaczami, preparatami do czyszczenia dywanów oraz asortymentem do kuchni i łazienek. Głównymi graczami od względem wartości sprzedaży są w naszym kraju spółki Unilever Polska oraz S.C. Johnson.
Najważniejszą tendencją w branży jest coraz większe znaczenie marek prywatnych dużych sieci handlowych i firm dystrybucyjnych. Wynika to z faktu, że marki prywatne – wyroby przygotowywane na zlecenie dużej sieci handlowej, opatrzone etykietą z nazwą tej sieci i dostępne wyłącznie w sklepach do niej należących - przyciągają klientów niższą ceną. Średnio jest ona korzystniejsza o ok. 20-40%.
Jeszcze trzy lata temu udział marek prywatnych w rynku artykułów chemicznych wynosił 12,4%. W 2013 r. ma to być już co najmniej ok. 15%. Perspektywy rozwoju segmentu są bardzo dobre, ponieważ udział marek prywatnych w Polsce wciąż znajduje się poniżej średniej dla Europy Zachodniej, która wynosi ok. 25%. Swoją pozycję mają one poprawiać kosztem marek z małym i średnim udziałem w rynku. Stawianie na tego typu produkcję doskonale widać w strategii rozwoju poszczególnych producentów chemii gospodarczej. Np. firma Global Cosmed poinformowała, że marki prywatne generują ponad połowę jej przychodów.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Chemika Expo o wodorze
Tematem wiodącym tegorocznej konferencji Chemika Expo, organizowanej w Szczecinie przez Klaster...
HPCI idealne dla profesjonalistów
Targi HPCI Central and Eastern Europe to najważniejsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenie...
Merytoryczne konferencje podczas Sepawy
Kongres SEPAWA 2025 w Berlinie skupił się na innowacjach w sektorze detergentów,...
Wiodące targi transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej
TransLogistica Poland 2025, dwunasta edycja międzynarodowych targów transportu i logistyki, odbyła się...