Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Tworzywo PBT odpowiednie do silników samochodowych

Lanxess

2021-10-01

Koncern Lanxess pokazuje, w jaki sposób odpowiednie użycie tworzywa PBT jest w stanie wspomóc pracę silników samochodowych.

Oparte na poli(tereftalanie butylenu) (PBT) związki oferujące nie tylko znaczną odporność na hydrolizę w warunkach wysokiej temperatury i wilgotności, ale również dobrą przezroczystość dla promienia lasera w przypadku spawania na wskroś, są czymś wyjątkowym. Wynika to z faktu, że te dwie cechy materiałowe zazwyczaj wzajemnie się wykluczają.

Tymczasem Lanxess wprowadził do swojej oferty szereg związków PBT, które z powodzeniem łączą wymienione właściwości. Jednym z przykładów takich związków jest Pocan B3233HRLT (skrót od angielskiego h ydrolysis-resistant, l aser transparency, co oznacza „odporny na hydrolizę, przezroczysty dla lasera”), mający już szereg wielkoseryjnych zastosowań i mogący służyć do produkcji np. obudów mechatronicznych siłowników klap wirowych.

Partner Lanxessa, jeden z niemieckich producentów aut, montuje takie siłowniki w silnikach wysokoprężnych należących do kilku z oferowanych przez niego serii.

- Oferowany przez nas związek PBT został wybrany ze względu na to, że wytrzymuje wysokie temperatury panujące pod maską samochodu, nawet w warunkach bardzo dużej wilgotności. Nasz materiał charakteryzuje się również niskim poziomem zwichrowań i wysoką stabilnością wymiarową, które to cechy sprawiają, że nadaje się on idealnie do produkcji kompaktowych obudów o złożonej geometrii. Nawet gdy materiał zostaje zabarwiony na czarno, zachowuje wysoki poziom przezroczystości w przedziale długości fali wykorzystywanych w laserach stosowanych zazwyczaj do spawania tworzyw sztucznych na wskroś. Zapewnia to stabilne i skuteczne spawanie elementów obudów - mówi Jean-Marie Olivé, specjalista ds. rozwoju zastosowań w jednostce koncernu Lanxess zajmującej się materiałami o wysokich parametrach wytrzymałościowych.

Doskonałą odporność tworzywa Pocan B3233HRLT na wysoką temperaturę i wilgotność wykazano w ramach długotrwałej próby SAE/USCAR-2 Rev. 6, przeprowadzonej zgodnie z normą ustanowioną przez amerykańską organizację Society of Automotive Engineers (SAE) zrzeszającą inżynierów zajmujących się motoryzacją, lotnictwem oraz maszynami przemysłowymi.

Próba ta jest uznawana za jedno z najbardziej wymagających badań odporności tworzyw sztucznych na hydrolizę, jakie przeprowadza się na świecie. Gotowy element poddawany jest licznym cyklom znacznych zmian temperatury w warunkach wilgotności względnej wynoszącej nawet 100%. Badania próbek przeprowadzone w zbliżonych warunkach wykazały, że oferowany związek spełnia wymogi ustalone dla klasy 3, a to oznacza, że wytrzymuje temperatury osiągające 125°C.

Spawanie laserowe na wskroś (ang. laser transmission welding, LTW) to metoda łączenia elementów wykonanych z termoplastów. Nadaje się ona idealnie do prowadzenia opłacalnej i precyzyjnej produkcji bardzo małych elementów o złożonej geometrii, dzięki czemu perfekcyjnie wpasowuje się w dążenie do miniaturyzacji układów elektrycznych i elektronicznych. W ramach procedury wykorzystuje się energię światła laserowego.

Wiązka lasera przenika na wskroś przez element przezroczysty dla światła laserowego i jest pochłaniana przez drugi element – zazwyczaj zabarwiony na czarno – znajdujący się poniżej. Podczas pochłaniania wydziela się ciepło, które topi powierzchnię drugiego elementu. Przewodzenie tego ciepła skutkuje z kolei zmiękczeniem powierzchni pierwszego elementu, dzięki czemu pomiędzy elementami powstaje mocna spoina. W przypadku siłownika część przezroczysta dla lasera jest wykonana z tworzywa Pocan B3233HRLT o czarnym zabarwieniu przezroczystym dla lasera, podczas gdy druga połowa obudowy, która absorbuje promieniowanie, wykonana jest z tworzywa Pocan B3233HR.

Siłowniki klap wirowych stanowią elementy układów kontroli przepływu powietrza w silnikach spalinowych. Ich funkcją jest sterowanie dopływem powietrza do modułu dolotowego, przy jednoczesnym zapewnieniu odpowiedniego poziomu burzliwości tegoż powietrza. Pomagają one zoptymalizować proces spalania, w związku z czym odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu wysokiej sprawności silnika, co ostatecznie znajduje odzwierciedlenie w znacznej oszczędności paliwa i odpowiednio niskim jego zużyciu.


PBTtworzywa sztuczneLanxess

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności





WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)





WięcejSonda

Czy ceny energii mają wpływ na działalność Twojej firmy?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie