2021-10-01
Koncern Lanxess pokazuje, w jaki sposób odpowiednie użycie tworzywa PBT jest w stanie wspomóc pracę silników samochodowych.
Oparte na poli(tereftalanie butylenu) (PBT) związki oferujące nie tylko znaczną odporność na hydrolizę w warunkach wysokiej temperatury i wilgotności, ale również dobrą przezroczystość dla promienia lasera w przypadku spawania na wskroś, są czymś wyjątkowym. Wynika to z faktu, że te dwie cechy materiałowe zazwyczaj wzajemnie się wykluczają.
Tymczasem Lanxess wprowadził do swojej oferty szereg związków PBT, które z powodzeniem łączą wymienione właściwości. Jednym z przykładów takich związków jest Pocan B3233HRLT (skrót od angielskiego h ydrolysis-resistant, l aser transparency, co oznacza „odporny na hydrolizę, przezroczysty dla lasera”), mający już szereg wielkoseryjnych zastosowań i mogący służyć do produkcji np. obudów mechatronicznych siłowników klap wirowych.
Partner Lanxessa, jeden z niemieckich producentów aut, montuje takie siłowniki w silnikach wysokoprężnych należących do kilku z oferowanych przez niego serii.
- Oferowany przez nas związek PBT został wybrany ze względu na to, że wytrzymuje wysokie temperatury panujące pod maską samochodu, nawet w warunkach bardzo dużej wilgotności. Nasz materiał charakteryzuje się również niskim poziomem zwichrowań i wysoką stabilnością wymiarową, które to cechy sprawiają, że nadaje się on idealnie do produkcji kompaktowych obudów o złożonej geometrii. Nawet gdy materiał zostaje zabarwiony na czarno, zachowuje wysoki poziom przezroczystości w przedziale długości fali wykorzystywanych w laserach stosowanych zazwyczaj do spawania tworzyw sztucznych na wskroś. Zapewnia to stabilne i skuteczne spawanie elementów obudów - mówi Jean-Marie Olivé, specjalista ds. rozwoju zastosowań w jednostce koncernu Lanxess zajmującej się materiałami o wysokich parametrach wytrzymałościowych.
Doskonałą odporność tworzywa Pocan B3233HRLT na wysoką temperaturę i wilgotność wykazano w ramach długotrwałej próby SAE/USCAR-2 Rev. 6, przeprowadzonej zgodnie z normą ustanowioną przez amerykańską organizację Society of Automotive Engineers (SAE) zrzeszającą inżynierów zajmujących się motoryzacją, lotnictwem oraz maszynami przemysłowymi.
Próba ta jest uznawana za jedno z najbardziej wymagających badań odporności tworzyw sztucznych na hydrolizę, jakie przeprowadza się na świecie. Gotowy element poddawany jest licznym cyklom znacznych zmian temperatury w warunkach wilgotności względnej wynoszącej nawet 100%. Badania próbek przeprowadzone w zbliżonych warunkach wykazały, że oferowany związek spełnia wymogi ustalone dla klasy 3, a to oznacza, że wytrzymuje temperatury osiągające 125°C.
Spawanie laserowe na wskroś (ang. laser transmission welding, LTW) to metoda łączenia elementów wykonanych z termoplastów. Nadaje się ona idealnie do prowadzenia opłacalnej i precyzyjnej produkcji bardzo małych elementów o złożonej geometrii, dzięki czemu perfekcyjnie wpasowuje się w dążenie do miniaturyzacji układów elektrycznych i elektronicznych. W ramach procedury wykorzystuje się energię światła laserowego.
Wiązka lasera przenika na wskroś przez element przezroczysty dla światła laserowego i jest pochłaniana przez drugi element – zazwyczaj zabarwiony na czarno – znajdujący się poniżej. Podczas pochłaniania wydziela się ciepło, które topi powierzchnię drugiego elementu. Przewodzenie tego ciepła skutkuje z kolei zmiękczeniem powierzchni pierwszego elementu, dzięki czemu pomiędzy elementami powstaje mocna spoina. W przypadku siłownika część przezroczysta dla lasera jest wykonana z tworzywa Pocan B3233HRLT o czarnym zabarwieniu przezroczystym dla lasera, podczas gdy druga połowa obudowy, która absorbuje promieniowanie, wykonana jest z tworzywa Pocan B3233HR.
Siłowniki klap wirowych stanowią elementy układów kontroli przepływu powietrza w silnikach spalinowych. Ich funkcją jest sterowanie dopływem powietrza do modułu dolotowego, przy jednoczesnym zapewnieniu odpowiedniego poziomu burzliwości tegoż powietrza. Pomagają one zoptymalizować proces spalania, w związku z czym odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu wysokiej sprawności silnika, co ostatecznie znajduje odzwierciedlenie w znacznej oszczędności paliwa i odpowiednio niskim jego zużyciu.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 1/2024
30.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 2/2024
20.00 zł
Bilety - XIII Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Chemii Gospodarczej
553.50 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Warsaw Plast Expo dla branży tworzyw sztucznych
W Nadarzynie odbyły się targi WARSAW PLAST EXPO dla branży przetwórstwa tworzyw sztucznych.
Międzynarodowe Targi Budownictwa i Architektury BUDMA na temat zielonego budownictwa
W dniach 30 stycznia - 2 lutego 2024 r. w Poznaniu odbyły się najbardziej rozpoznawalne europejskie targi dla...
Targi Kompozyt – Expo atrakcyjne dla branży
W Krakowie odbyła się 12 edycja Międzynarodowych Targów Materiałów, Technologii i...
Nowości na Taropaku w Poznaniu
Ponad 10 tys. zwiedzających, 100 wystawców, liczne nowości i premiery – tak wyglądały Targi...