2023-04-19 / Autor: Paulina Oczkoś-Jeleń, BioTeam
Trwałość produktu kosmetycznego to jeden z istotniejszych parametrów jakości kosmetyku, który warunkuje bezpieczeństwo użytkowania. Z punktu widzenia konsumenta jest więc to bardzo ważna cecha. Zgodnie z prawem krajowym i unijnym, na producentów nałożony jest obowiązek informowania o terminie, w jakim dany produkt kosmetyczny zachowuje swoją pierwotną funkcję oraz pozostaje bezpieczny.
Trwałość produktu należy uwzględniać już na etapie projektowania i w przypadku kosmetyków warunkowana jest przez kilka kluczowych elementów, takich jak:
Niektóre surowce kosmetyczne mogą w znaczny sposób warunkować trwałość receptury. Przykładowo kosmetyki o dużej zawartości wody są bardziej narażone na skażenie mikrobiologiczne, ze względu na sprzyjające warunki rozwoju mikroorganizmów. Nie bez powodu więc zgodnie z normą PN-EN ISO 29621:2017 dotyczącą produktów niskiego ryzyka mikrobiologicznego, na podstawie aktywności wody poniżej wartości 0,75 wyodrębniono grupę produktów niskiego ryzyka mikrobiologicznego. Dzieje się tak dlatego, że większość mikroorganizmów ma swoje optimum wzrostu przy aktywności wody wyższej od wskazanego poziomu. Produkty o niższej aktywności wody, np. szminki, błyszczyki, będą więc z założenia charakteryzować się wydłużoną trwałością w porównaniu do produktów o wysokiej zawartości wody, np. kremów, płynów do demakijażu.
Wpływ na trwałość kosmetyku będzie mieć też zawartość w recepturach niektórych surowców naturalnych, które obok wody zaliczane są do grupy składników o wysokim ryzyku zanieczyszczenia mikrobiologicznego. Ich wysoka zawartość będzie więc obniżać trwałość produktu i często wymagać zastosowania silniejszego układu konserwującego.
Istnieje także grupa substancji chemicznych, które będą warunkować dłuższą trwałość produktu. Należą do nich m.in. alkohol, np. etanol, który przy zawartości w recepturze >20% będzie wydłużał trwałość. Dzieje się tak w przypadku perfum, w których wysoka zawartość alkoholu wyklucza rozwój mikroorganizmów. Podobny przykład stanowią lakiery do paznokci, które ze względu na zawartość rozpuszczalników organicznych również charakteryzują się wysoką trwałością.
Zgodnie z definicją zawartą w Rozporządzeniu nr 1223 dotyczącym produktów kosmetycznych, „substancje konserwujące” to substancje przeznaczone wyłącznie lub głównie do hamowania rozwoju drobnoustrojów w produkcie kosmetycznym. Konserwanty mają więc za zadanie zabezpieczyć produkt przed skażeniem mikrobiologicznym i co jest z tym związane wydłużyć okres trwałości produktu. W tym celu stosowane są związki chemiczne dopuszczone do użycia w kosmetykach zgodnie z załącznikiem V Rozporządzenia nr 1223.
Środki te mają różne mechanizmy działania przeciwdrobnoustrojowego, w zależności od ich budowy chemicznej. Co ważne, muszą być dobrane w odpowiednich stężeniach, aby zapewnić skuteczność działania i jednocześnie bezpieczeństwo konsumenta. Skuteczność działania układu konserwującego jest weryfikowana na podstawie testu konserwacji, jakiemu musi zostać poddany kosmetyk przed wprowadzeniem do obrotu. Wśród produktów kosmetycznych konserwanty stanowią jeden z kluczowych elementów w kształtowaniu trwałości.
"Kosmetyki i Detergenty" (wcześniej "Chemia i Biznes. Rynek Kosmetyczny i Chemii Gospodarczej") to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024
30.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Legislacja, trendy i surowce: X edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej
3 grudnia 2024 r. odbyła się w Warszawie 10. edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej. W...
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...