Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Trendy w branży środków piorących w Europie Środkowej w okresie pandemii Covid-19

2020-11-10  / Autor: Karol Leja, Euromonitor International

W aktualnej rzeczywistości praktycznie niemożliwa jest analiza żadnego zagadnienia bez odniesienia do pandemii COVID-19 – bezprecedensowego globalnego zdarzenia o trudnym do określenia zasięgu, którego skutki trudno dokładnie zbadać.

Z drugiej strony zrozumienie trendów, jakie obecnie rządzą rynkiem, ma kluczowe znaczenie dla podejmowania skutecznych i racjonalnych decyzji biznesowych. Euromonitor International analizuje trendy w segmencie środków piorących już od kilkudziesięciu lat. Jednak całą zgromadzoną wiedzę i dokładnie zbadane trendy trzeba dziś zweryfikować. Aby prawidłowo rozpoznać i opisać trendy, które będą w przyszłości siłą napędową branży środków piorących w Europie Środkowej, należy przyjrzeć się rzeczywistości sprzed COVID-19 i podjąć próbę określenia wpływu pandemii w tym segmencie.

Wśród najbardziej znaczących trendów w segmencie środków piorących w Europie Środkowej w 2019 r. należy wymienić innowacyjne formaty produktów (kapsułki do prania, preparaty kompaktowe), zrównoważony rozwój, spadek sprzedaży detergentów w postaci proszku na skutek trendu ku premiumizacji, wzrost wolumenu opakowań oraz rozwój marek własnych. W wielu krajach omawianego regionu można było zaobserwować kilka z tych trendów, które w znaczący sposób kształtowały rzeczywistość rynkową.

Główne trendy na rynkach środkowoeuropejskich

Na Węgrzech w segmencie środków piorących na przestrzeni ostatnich lat zaszły określone zmiany strukturalne. W następstwie nowego trendu w kierunku opracowywania bardziej kompaktowych produktów udział w rynku i dostępność standardowych środków piorących w postaci proszków i płynów zaczęły się zmniejszać, natomiast odnotowuje się rosnącą popularność formatów kompaktowych. Kompaktowanie wpłynęło w znaczący sposób na wydajność rozwiązań piorących, ponieważ aby zachować konkurencyjność producenci przystąpili do odświeżania i dostosowywania swojego asortymentu do zmienionej rzeczywistości rynkowej. Dzięki wzrostowi dochodów konsumenci chętniej kupowali innowacyjne kompaktowe środki piorące, kapsułki i superskoncentrowane płyny do płukania tkanin, które były intensywnie reklamowane za pośrednictwem różnych kanałów medialnych. Ponieważ podczas stosowania środków piorących węgierscy konsumenci zazwyczaj przekraczają zalecane dozowanie, prognozowano, że kompaktowanie produktów w dłuższej perspektywie wywoła zmianę zachowań konsumenckich. Warto także odnotować fakt, że na Węgrzech nie ma wymogu, aby etykiety cenowe zawierały informację o cenie w przeliczeniu na jedno pranie. Utrudnia to porównanie cen w przypadku produktów w opakowaniach o różnej wielkości i zróżnicowanym zalecanym dozowaniu. Jest to wyzwaniem nie tylko dla konsumentów, ale i producentów, którzy są zmuszeni do inwestowania w edukację konsumencką, aby wspierać kupujących w dokonywaniu rozsądnych wyborów przy zakupie produktów w kompaktowych
formatach.

 

Na Litwie wzrost dochodu rozporządzalnego zwiększył zainteresowanie kapsułkami piorącymi, które oszczędzają czas i są łatwe w użyciu. Wygoda stanowi zresztą kluczowy czynnik determinujący potencjał wzrostu, jaki nadal kryje się w branży środków piorących. W związku z tym odnotowano intensywny duży wzrost sprzedaży zarówno w ujęciu ilościowym, jak i wartościowym. Konsumenci doceniają użyteczność i wygodę dozowania, jaką odznaczają się środki piorące w tym formacie, a ich rosnącej popularności sprzyja wzrost świadomości produktów, wysoki stopień rozpowszechnienia pralek w populacji oraz przekazy medialne. Z drugiej strony czynnikiem obniżającym wielkość popytu na kapsułki z płynnymi środkami piorącymi są trendy proekologiczne obserwowane wśród konsumentów na rynkach zachodnich. Format kapsułek budzi tam negatywne reakcje ze względu na stosowanie opakowań z tworzyw sztucznych. Uważa się ponadto, że rozpuszczanie kapsułek w wodzie szkodzi środowisku, co dodatkowo zniechęca konsumentów.

Nacisk na zrównoważony styl życia w Rumunii powodował systematyczny wzrost popytu na ekologiczne środki piorące oraz poszukiwanie przez klientów produktów, które są jak najmniej szkodliwe dla środowiska. Rosnące obawy ekologiczne wśród rumuńskich konsumentów już teraz stanowią siłę napędzającą sprzedaż biologicznych środków czystości, takich jak Frosch Ecological. Coraz większą popularność w segmencie środków piorących zyskiwały preparaty bardziej kompaktowe i zagęszczone, które przyczyniają się do zmniejszania ilości odpadów opakowaniowych. Rumuńscy konsumenci są również zainteresowani produktami bardziej naturalnymi, zwłaszcza jeśli nawiązują do miejscowych tradycji i preferencji. Przykładowo, koncern Unilever opracował środki piorące pod marką Dero o zapachu lokalnych roślin (kwiatu lipy, frezji, piwonii górskiej) i olejków eterycznych.

Także w Polsce odnotowano zwiększenie obecności na rynku ekologicznych marek i produktów. Wśród nowości wymienić należy specjalistyczne środki piorące przeznaczone do prania tkanin białych, kolorowych oraz delikatnych. W miarę jak ten obszar sektora środków piorących staje się coraz bardziej konkurencyjny, a na rynek wchodzą nowe firmy i nowe produkty, spada średnia cena jednostkowa produktów ekologicznych, dzięki czemu stają się bardziej dostępne dla większej liczby lokalnych konsumentów.


CAŁY ARTYKUŁ DOSTĘPNY JEST W NR 3/2020 KWARTALNIKA "CHEMIA I BIZNES. RYNEK KOSMETYCZNY I CHEMII GOSPODARCZEJ". ZAPRASZAMY


Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności





WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)





WięcejSonda

Czy fake newsy w branży chemicznej to problem?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie