Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Trendy w branży opakowań kosmetycznych i detergentowych

2022-11-24  / Autor: Krzysztof Rosłaniec, prezes zarządu DOT2DOT

Sytuacja na rynku opakowań nigdy nie była tak skomplikowana, jak obecnie. Na błyskawicznie zmieniające się trendy mają wpływ nie tylko oczekiwania konsumentów czy względy marketingowe, ale także kwestie ekologiczne. Co ważne, z jednej strony kryzys łańcucha dostaw wywołany pandemią COVID-19 oraz wojną w Ukrainie spowodował niedobory wielu surowców. Jednocześnie z drugiej strony opakowania muszą być bezpieczne dla zdrowia i środowiska, zgodne z coraz bardziej restrykcyjnymi przepisami krajowymi i unijnymi. Jak ta złożona sytuacja obecnie kształtuje trendy w branży opakowań kosmetycznych i detergentowych?

Po pierwsze – ekologia

Niewątpliwie głównym trendem, który ma decydujący wpływ na cechy opakowań w wielu branżach, jest ekologia. Oczywiście fundamentalnym determinantem tej ścieżki rozwoju są regulacje prawne. Trend eko w Europie jest w dużej mierze kształtowany od lat przez wymogi i regulacje Komisji UE, która zgodnie z dyrektywą 94/62/EC w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych narzuca na państwa członkowskie, a co za tym idzie i na producentów opakowań, restrykcyjne wymogi i ograniczenia dotyczące wykorzystania surowców. Ważnym aspektem jest ograniczenie wykorzystania tworzyw w opakowaniach. Dzisiejsze trendy to przede wszystkim opakowania monomateriałowe, nadające się do ponownego wykorzystania, recyklingu czy biodegradacji, wspierające tym samym gospodarkę w obiegu zamkniętym. To szczególnie istotne, gdy wziąć pod uwagę dane dotyczące zużycia tworzyw według branż. W 2020 roku branża opakowań odpowiadała za ponad 40% popytu na tworzywa sztuczne w Europie. To więcej niż branże budowlana, automotive i elektroniczna razem wzięte! Z tego względu wielu producentów kosmetyków i detergentów szuka alternatywnych rozwiązań, które jednocześnie będą spełniać wyśrubowane normy bezpieczeństwa.

Drugą przyczyną, dla której coraz popularniejsze stają się ekologiczne opakowania, jest wpływ decyzji konsumenckich. W 2020 roku aż 81% Polaków zadeklarowało, że wybiera rozwiązania ekologiczne, nawet jeśli oznacza to dla nich dodatkowy koszt. Według 50% respondentów wśród największych zagrożeń środowiska naturalnego w Polsce są śmieci. Szczególnie ważny jest więc tu udział opakowań, które chwilę po zakupie produktu zmieniają się w odpad. Szczególnie wrażliwe na kwestie środowiskowe są najmłodsze grupy konsumentów, a więc pokolenie Z. Marki, które planują docierać do tej grupy konsumentów, już teraz powinny zadbać o ekologiczny aspekt swoich produktów.


\
CAŁA TREŚĆ DOSTĘPNA W "Chemia i Biznes. Rynek Kosmetyczny i Chemii Gospodarczej" nr 3/2022

"CiB. Rynek Kosmetyczny i Chemii Gospodarczej" to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.


opakowaniarynek opakowaniowyekologiaprzemysł kosmetycznychemia gospodarczadetergenty

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Jak oceniasz Manifest Polskiej Chemii?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie