2022-09-28 / Autor: Anna Niepsuj-Wójkowska, Microbiological Laboratory Specialist, Intertek Poland Sp. z o.o.
„Eko” to aktualnie najsilniejszy trend i największe wyzwanie na rynku opakowań kosmetycznych.
Czy istnieją ekologiczne opakowania kosmetyczne?
Kluczowym celem produkcji opakowań powinna być ochrona, zapewnienie określonej jakości zapakowanych produktów kosmetycznych (opakowania jednostkowe – przedłużenie żywotności formulacji; opakowania zbiorcze i transportowe – ochrona przed zniszczeniem opakowań podstawowych) w trakcie transportu i przechowywania. Tymczasem, nie zapominajmy, że opakowania to także odpady, problem, którego rozwiązanie wymaga zaangażowania wszystkich uczestników łańcucha wartości. Wobec powyższego, żeby nie trzeba było zastanawiać się, jak poradzić sobie z problemem, który sami wygenerowaliśmy, czyli z odpadem opakowaniowym, powinniśmy zastanowić się, jak opakowanie zaprojektować, aby odpadu (czyli problemu) nie mieć.
Tym rozwiązaniem jest…
Ekoprojektowanie w praktyce oznacza opracowanie nowej lub udoskonalonej wersji opakowania o mniejszym wpływie na środowisko. Projektowanie środowiskowe to kreowanie nie tylko dla recyklingu, ale przede wszystkim w celu zminimalizowania, a nawet eliminacji czy ewentualnie ponownego użycia opakowania. Właśnie ten pierwszy moment, etap projektowania, warunkuje 80% wpływu opakowania na środowisko.
Ekoprojektowanie opakowania kosmetycznego w pełnym cyklu życia (LCA, Life Cycle Assessment) dotyczy przede wszystkim:
• wydobycia surowców do produkcji materiałów opakowaniowych i ich przetwarzania – surowce odnawialne kontra surowce nieodnawialne (ważna rola materiałów permanentnych),
• produkcji – proces produkcji z wykorzystaniem minimum materiału; eliminowanie ewentualnie całkowite zagospodarowanie odpadów produkcyjnych; energochłonność samego procesu produkcji, pakowania oraz poniższych procesów logistycznych (transport i magazynowanie); znakowanie materiałów opakowaniowych; znakowanie opakowań wielokrotnego użycia; informowanie konsumentów o przydatności do recyklingu opakowania,
• dystrybucji – możliwie krótkie łańcuchy dostaw realizowane niskoemisyjnymi środkami transportu, lżejsze opakowania to mniejsze zużycie paliwa i mniejsza emisja CO2 podczas transportu,
• użytkowania, a nawet powtórnego użycia (w przypadku opakowań wielokrotnego użycia),
• zbiórki, sortowania i recyklingu – konsument wie, jak segregować odpad opakowaniowy, który technologicznie nadaje się do dalszej segregacji w sortowniach oraz dla którego istnieją technologie i instalacje recyklingu.
"CiB. Rynek Kosmetyczny i Chemii Gospodarczej" to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 5/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 3/2024
30.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...
Workshops&Networking PIPC „Cyfrowa i Bezpieczna Chemia” – podsumowanie II edycji
19-20 września 2024 r. w Hotelu Novotel City West w Krakowie odbyło się wydarzenie Polskiej Izby Przemysłu...
Wpływ zmian legislacyjnych na strategię rozwoju produktu
W Warszawie odbyła się konferencja „Wpływ zmian legislacyjnych na strategię rozwoju produktu – o...