2022-05-29 / Autor: Anna Sudoł, Marketing and Communication Director, ALTAIR EAST Sp. z o.o
Ekologiczne środki czystości rosną w siłę. Coraz więcej produktów opartych na naturalnych składnikach jest dostępnych na rynku. Duży wpływ na decyzje konsumenckie mają kampanie związane z ochroną środowiska i wszelkie działania na rzecz zrównoważonego rozwoju.
Oprócz podstawowej oferty środków czystości w ofercie producentów znajdują się bezpieczne i ekologiczne rozwiązania. Największym problemem ekologicznych produktów jest jednak ich efektywność. Laboratoria producentów chemii skupiają teraz swoją uwagę przede wszystkim na skomponowaniu takich mieszanin, które będą skuteczne w zmywaniu twardych powierzchni i ekologiczne/naturalne. Jest to długi i skomplikowany proces. Mamy wiele przykładów marek dostępnych na rynku, które po szumnej kampanii reklamowej po pewnym czasie znikają z półek sklepowych. Wynika to głównie z faktu, że konsumenci są coraz bardziej świadomi i szybko weryfikują jakość i efektywność produktów. Skłonni są zapłacić więcej za produkt ekologiczny, ale tylko pod warunkiem, że dany płyn czy pasta sprawdzą się i rozwiążą skutecznie ich problem.
Konsument poszukuje rozwiązań bezpiecznych dla siebie i swojej rodziny
Informacje o środkach bezpieczeństwa, jakie należy zastosować podczas użycia danego produktu, nie są już wystarczające. Ten obowiązek wynika z przepisów dotyczących rozporządzenia CLP. Dziś konsumenci decydując się na wybór danego produktu chemii gospodarczej, chcą mieć pewność, że zakupione preparaty są przyjazne środowisku. Jako standard wprowadza się dodatkowe zabezpieczenia w formie trudnych do otwarcia nakrętek, blokady spryskiwaczy czy opakowania z recyklingu odporne na uszkodzenia przy upadku.
Proces certyfikacji środków czystości do powierzchni twardych
Producenci środków do czyszczenia twardych powierzchni, którzy starają się o uzyskanie ekologicznych certyfikatów, są zobowiązani do sporządzenia wraz z wnioskiem o licencję na europejskie oznakowanie ekologiczne tzw. „instrukcji obsługi”. W tym celu należy wypełnić oświadczenie wraz ze wskazaniem wszystkich zastosowanych surowców oraz zadeklarować, że produkt spełnia obowiązujące wymagania prawne krajów lub kraju, w którym ma być wprowadzony do obrotu. Najbardziej aktualny wykaz DID, czyli baza danych składników detergentów, dostępny jest na stronie internetowej oznakowania ekologicznego UE. Dla produktów ubiegających się o certyfikację Ecocert czy Ecolabel określony został podział na grupy:
• uniwersalne środki czyszczące, w skład których wchodzą produkty detergentowe przeznaczone do codziennego użytku w pomieszczeniach, czyszczenia twardych powierzchni, takich jak ściany, podłogi i inne;
• produkty do czyszczenia kuchni, które obejmują środki piorące przeznaczone do rutynowego sprzątania i odtłuszczania powierzchni kuchennych, takich jak blaty, płyty kuchenne, zlewozmywaki i powierzchnie urządzeń;
• płyny do mycia szyb, w skład których wchodzą produkty detergentowe przeznaczone do rutynowego czyszczenia okien, szkła i innych powierzchni na wysoki połysk;
• środki do czyszczenia sanitariatów, wraz z produktami detergentowymi przeznaczonymi do rutynowego usuwania, w tym poprzez szorowanie, zabrudzeń lub osadów w pomieszczeniach sanitarnych, takich jak pralnie, toalety, łazienki i prysznice.
Substancje, których nie znajdziemy w produktach ekologicznych to formaldehyd, parabeny, izotiazolinony, fosforany, kwas etylenodiaminotetraoctowy (EDTA), kwas nitrylotrioctowy (NTA), barwniki.

"Chemia i Biznes. Rynek Kosmetyczny i Chemii Gospodarczej" to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 5/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 3/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
PCI Days – trzy dni współpracy, inspirujących spotkań i wyznaczania nowych standardów w branży
VI edycja Targów Pharma & Cosmetic Industry Trade Fair odbyła się w dniach 11-13 czerwca 2025...
Konferencja Przemysłu Kosmetycznego – bardzo duży sukces inauguracyjnej odsłony
28 maja br. odbyła się pierwsza edycja Międzynarodowej Konferencji Przemysłu Kosmetycznego. Organizatorem...
Konferencja Przemysłu Detergentowego: trendy, legislacja, surowce – moc wiedzy w jednym miejscu
27 maja br. odbyła się 14. edycja Międzynarodowej Konferencji Przemysłu Detergentowego. Wydarzenie...
Targi in-cosmetics Global areną kosmetycznych nowości
Targi in-cosmetics Global 2025, które odbyły się w dniach 8–10 kwietnia w Amsterdamie,...