Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Trend kosmetyków personalizowanych a legislacja

2020-02-26  / Autor: Katarzyna Popko, Przedsiębiorstwo Avicenna-Oil Wiktor Podlaski

W dzisiejszych czasach personalizacja produktów rozpościera swoje skrzydła w wielu gałęziach przemysłu.

Ekspansja rynkowa marek kosmetycznych w celu spełnienia oczekiwań konsumentów staje się coraz bardziej złożonym procesem, a personalizacja – atrakcyjnym narzędziem rozwojowym i marketingowym w tym zakresie. Jak wygląda konfrontacja tego trendu z obowiązującymi wymogami prawnymi?

Trudny wybór

Mnogość produktów pielęgnacyjnych dostępnych na sklepowych półkach może przyprawić o zawrót głowy, zatem decyzja o wyborze konkretnego kosmetyku jest utrudniona. W jaki sposób konsument ma wybrać rodzaj kosmetyku, który będzie dla niego najodpowiedniejszy? Ukierunkowane rozwiązanie, skrojone na miarę potrzeb nabywcy może być nie tylko oryginalne, ale również dostosowane do indywidualnych wymagań konsumenta. Dzięki temu marka kosmetyczna może zaoferować produkty wraz z doradztwem w zakresie ich profesjonalnej selekcji. Pozwala to konsumentowi na oszczędność czasu i części funduszy.

Personalizowany produkt kosmetyczny

Aktualne normy prawne dotyczące produktów kosmetycznych na terenie Unii Europejskiej reguluje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 z 30 listopada 2009 r. dotyczące produktów kosmetycznych. W przepisach nie znajdziemy jednak informacji odnoszących się bezpośrednio do wyrobów personalizowanych. Jeśli jednak definicja kosmetyku jest spełniona (produkt przeznaczony do kontaktu z zewnętrznymi częściami ciała ludzkiego lub z zębami oraz błonami śluzowymi jamy ustnej, którego wyłącznym lub głównym celem jest utrzymywanie ich w czystości, perfumowanie, zmiana ich wyglądu, ochrona, utrzymywanie w dobrej kondycji lub korygowanie zapachu ciała), wówczas jego produkcja musi być zgodna z wytycznymi Rozporządzenia.

Powyższe okoliczności prawne stanowią spore wyzwanie dla dystrybutorów i producentów kosmetyków personalizowanych. W pierwszej kolejności problematyczną kwestią staje się spełnienie warunków Dobrej Praktyki Produkcyjnej (identyfikacja miejsca/miejsc produkcji). Drugim równie ważnym aspektem jest w tym przypadku ocena bezpieczeństwa produktu, który charakteryzuje się zmiennym składem.

 

Produkcja na poziomie

Wspomniana w poprzednim podrozdziale Dobra Praktyka Produkcyjna (ang. GMP – Good Manufacturing Practice) to kluczowy element zapewniający odpowiednią jakość wyrobów. Spersonalizowane produkty kosmetyczne można obecnie wytwarzać na wiele sposobów, przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej jakości produkcji.

Jednym z najpopularniejszych rozwiązań przemysłowych jest wykorzystanie klasycznego zakładu produkcyjnego. W tym przypadku konsument wypełnia kwestionariusz on-line, wybierając preferowane przez siebie właściwości kosmetyku. Formularz taki stanowi pewnego rodzaju test, po którego zakończeniu, jeden lub kilka oferowanych przez producenta produktów, zostaje przyporządkowanych do indywidualnych potrzeb klienta. Alternatywą do kwestionariusza może być także wykorzystanie stworzonej przez danego producenta kosmetyków aplikacji mobilnej. Pula dostępnych produktów jest oczywiście ograniczona, a ich wybór jest dokonywany na podstawie prostego algorytmu analizującego odpowiedzi osoby wypełniającej formularz. Następnie, do wytypowanego produktu można wygenerować etykietę z imieniem zainteresowanego i tak spersonalizowany, gotowy produkt kosmetyczny zostaje wysłany pod adres kupującego.

Inną bardzo popularną metodą są sklepy  detaliczne, które oferują możliwość przygotowania produktu na miejscu w punkcie zakupu (często recepturowanie poprzedzone jest konsultacją z profesjonalistą). W tym celu wykorzystuje się domowe urządzenia do mieszania dostępne na rynku. Zawartość kilku kartridży zawierających bazę kosmetyczną i składniki aktywne zostaje wymieszana w optymalnej proporcji, spełniającej potrzeby pielęgnacyjne skóry klienta. Ostateczna receptura formulacji, wraz ze stężeniami konkretnych kartridży, zostaje zaprojektowana przed wysłaniem urządzenia. Do rąk konsumenta trafia więc przystępny w obsłudze zestaw kosmetyczny „Zrób To Sam” (ang. DIY – Do It Yourself) z załączoną instrukcją użytkowania.


CAŁY ARTYKUŁ DOSTĘPNY JEST W NR 4/2019 KWARTALNIKA "CHEMIA I BIZNES. RYNEK KOSMETYCZNY I CHEMII GOSPODARCZEJ". ZAPRASZAMY.



przemysł kosmetycznykosmetykikosmetyki personalizowane

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie