2020-02-26 / Autor: Katarzyna Popko, Przedsiębiorstwo Avicenna-Oil Wiktor Podlaski
W dzisiejszych czasach personalizacja produktów rozpościera swoje skrzydła w wielu gałęziach przemysłu.
Ekspansja rynkowa marek kosmetycznych w celu spełnienia oczekiwań konsumentów staje się coraz bardziej złożonym procesem, a personalizacja – atrakcyjnym narzędziem rozwojowym i marketingowym w tym zakresie. Jak wygląda konfrontacja tego trendu z obowiązującymi wymogami prawnymi?
Trudny wybór
Mnogość produktów pielęgnacyjnych dostępnych na sklepowych półkach może przyprawić o zawrót głowy, zatem decyzja o wyborze konkretnego kosmetyku jest utrudniona. W jaki sposób konsument ma wybrać rodzaj kosmetyku, który będzie dla niego najodpowiedniejszy? Ukierunkowane rozwiązanie, skrojone na miarę potrzeb nabywcy może być nie tylko oryginalne, ale również dostosowane do indywidualnych wymagań konsumenta. Dzięki temu marka kosmetyczna może zaoferować produkty wraz z doradztwem w zakresie ich profesjonalnej selekcji. Pozwala to konsumentowi na oszczędność czasu i części funduszy.
Personalizowany produkt kosmetyczny
Aktualne normy prawne dotyczące produktów kosmetycznych na terenie Unii Europejskiej reguluje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 z 30 listopada 2009 r. dotyczące produktów kosmetycznych. W przepisach nie znajdziemy jednak informacji odnoszących się bezpośrednio do wyrobów personalizowanych. Jeśli jednak definicja kosmetyku jest spełniona (produkt przeznaczony do kontaktu z zewnętrznymi częściami ciała ludzkiego lub z zębami oraz błonami śluzowymi jamy ustnej, którego wyłącznym lub głównym celem jest utrzymywanie ich w czystości, perfumowanie, zmiana ich wyglądu, ochrona, utrzymywanie w dobrej kondycji lub korygowanie zapachu ciała), wówczas jego produkcja musi być zgodna z wytycznymi Rozporządzenia.
Powyższe okoliczności prawne stanowią spore wyzwanie dla dystrybutorów i producentów kosmetyków personalizowanych. W pierwszej kolejności problematyczną kwestią staje się spełnienie warunków Dobrej Praktyki Produkcyjnej (identyfikacja miejsca/miejsc produkcji). Drugim równie ważnym aspektem jest w tym przypadku ocena bezpieczeństwa produktu, który charakteryzuje się zmiennym składem.
Produkcja na poziomie
Wspomniana w poprzednim podrozdziale Dobra Praktyka Produkcyjna (ang. GMP – Good Manufacturing Practice) to kluczowy element zapewniający odpowiednią jakość wyrobów. Spersonalizowane produkty kosmetyczne można obecnie wytwarzać na wiele sposobów, przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej jakości produkcji.
Jednym z najpopularniejszych rozwiązań przemysłowych jest wykorzystanie klasycznego zakładu produkcyjnego. W tym przypadku konsument wypełnia kwestionariusz on-line, wybierając preferowane przez siebie właściwości kosmetyku. Formularz taki stanowi pewnego rodzaju test, po którego zakończeniu, jeden lub kilka oferowanych przez producenta produktów, zostaje przyporządkowanych do indywidualnych potrzeb klienta. Alternatywą do kwestionariusza może być także wykorzystanie stworzonej przez danego producenta kosmetyków aplikacji mobilnej. Pula dostępnych produktów jest oczywiście ograniczona, a ich wybór jest dokonywany na podstawie prostego algorytmu analizującego odpowiedzi osoby wypełniającej formularz. Następnie, do wytypowanego produktu można wygenerować etykietę z imieniem zainteresowanego i tak spersonalizowany, gotowy produkt kosmetyczny zostaje wysłany pod adres kupującego.
Inną bardzo popularną metodą są sklepy detaliczne, które oferują możliwość przygotowania produktu na miejscu w punkcie zakupu (często recepturowanie poprzedzone jest konsultacją z profesjonalistą). W tym celu wykorzystuje się domowe urządzenia do mieszania dostępne na rynku. Zawartość kilku kartridży zawierających bazę kosmetyczną i składniki aktywne zostaje wymieszana w optymalnej proporcji, spełniającej potrzeby pielęgnacyjne skóry klienta. Ostateczna receptura formulacji, wraz ze stężeniami konkretnych kartridży, zostaje zaprojektowana przed wysłaniem urządzenia. Do rąk konsumenta trafia więc przystępny w obsłudze zestaw kosmetyczny „Zrób To Sam” (ang. DIY – Do It Yourself) z załączoną instrukcją użytkowania.
CAŁY ARTYKUŁ DOSTĘPNY JEST W NR 4/2019 KWARTALNIKA "CHEMIA I BIZNES. RYNEK KOSMETYCZNY I CHEMII GOSPODARCZEJ". ZAPRASZAMY.
WięcejSklep
"CiB. Rynek Kosmetyczny i Chemii Gospodarczej" nr 2/2022
25.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 3/2022
35.00 zł
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Artykuł sponsorowany
2,460.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
XI Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Chemii Gospodarczej - spotkanie dla ponad 170 osób
7 czerwca w Warszawie, w obecności ponad 170 gości, odbyła się XI Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Chemii...
Plastpol prawdziwie międzynarodowym wydarzeniem dla branży
Targi Plastpol są środkowoeuropejskim liderem imprez branży przetwórstwa tworzyw sztucznych i...
VIII Konferencja Przemysłu Chemii Budowlanej w formule wirtualnej zgromadziła ponad 70 osób
7 grudnia 2021 r. odbyła się VIII Konferencja Przemysłu Chemii Budowlanej. Wydarzenie było transmitowane...
TransLogistica Poland: ważne spotkanie dla branży TSL
3-5 listopada 2021 r. odbyła się VIII edycja Międzynarodowych Targów Transportu i Logistyki w...