Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Transport towarów niebezpiecznych z nowymi przepisami

2019-06-17

Transport towarów niebezpiecznych musi przebiegać z zachowaniem wielu rygorystycznych wymogów. Najważniejszym dokumentem regulującym przepisy, których należy przestrzegać podczas przewozu chemikaliów jest międzynarodowa Konwencja ADR. Umowa ta jest aktualizowana w cyklu dwuletnim, a już 1 lipca 2019 r. jej najnowsze zapisy staną się obligatoryjne dla wszystkich podmiotów będących stronami w transporcie produktów chemicznych.

- Przewóz produktów chemicznych wiąże się z koniecznością zachowania szczególnej ostrożności, by zapewnić maksymalne bezpieczeństwo ludzi oraz środowiska naturalnego. Przepisy konwencji ADR są co dwa lata nowelizowane - w latach nieparzystych. Proces ich wdrażania przebiega jednak stopniowo, by umożliwić wszystkim firmom uczestniczącym w łańcuchu dostaw chemikaliów wprowadzenie odpowiednich modyfikacji na czas” – wyjaśnia Ewelina Staszewska-Kobiela, kierownik rozwoju biznesu Dachser Chem-Logistics, która na co dzień zajmuje się przewozem chemii.

Znowelizowane przepisy ADR każdorazowo wchodzą zatem w życie od 1 stycznia - wówczas można się do nich stosować nieobligatoryjnie, ale po upływie sześciu miesięcy okresu przejściowego jej zapisy muszą być już wdrożone obowiązkowo.

Regularne aktualizowanie tego dokumentu ma na celu przede wszystkim uniknięcie ryzyka pomyłek i zapewnienie jeszcze większej ochrony podczas przewozów towarów niebezpiecznych. Dlatego też w tym roku pojawiła się znacząca zmiana, która pozwoli na lepszą kontrolę procesu dostawy towarów niebezpiecznych, tzw. ADR-ów, już od samego początku. Do nowej umowy ADR 2019 dopisano wśród uczestników przewozu nadawcę, który będzie zobowiązany do wyznaczenia własnego doradcy ds. przewozu towarów niebezpiecznych (tzw. DGSA). Osoba taka odpowiada za zarządzanie ryzykiem w firmach, które w jakiś sposób zajmują się lub są związane z obrotem ADR-ów.

- Innymi słowy, przedsiębiorstwa, które nadają ADR-y, ale nie mają z nimi bezpośredniego kontaktu, także będą musiały spełnić ten warunek. To ważna zmiana. Z tego względu wyjątkowo okres przejściowy obowiązuje jednak dłużej, tj. do końca 2022 roku. Oznacza to, że wraz z początkiem roku 2023 każda firma odpowiadająca za transport towarów niebezpiecznych, a także związane z tym pakowanie, załadunek, napełnianie czy rozładunek, powinna wyznaczyć co najmniej jednego doradcę DGSA. Ma to na celu skuteczniejsze zapobieganie zagrożeniom dla osób, mienia oraz środowiska – tłumaczy Ewelina Staszewska-Kobiela.

Jak zapewnia, firma w której pracuje, czyli Dachser przykłada ogromną wagę do dokładnego przygotowania przesyłek niebezpiecznych, skupiając się na pełnej eliminacji ryzyka błędu. Operator logistyczny stosuje środki ochrony na wszystkich etapach łańcucha dostaw.

- Wszyscy nasi kierowcy, a także pracownicy magazynowi i biurowi są przeszkoleni w zakresie postępowania z przesyłkami zawierającymi produkty chemiczne, w tym m.in. niebezpieczne. Prowadzone przez Dachser dostawy odbywają się pod okiem ok. 200 doradców DGSA z międzynarodowym certyfikatem ADR, którzy dbają o prawidłowy przebieg transportu. Dzięki temu mamy pewność, że towar zostanie bezpiecznie dostarczony do odbiorcy – dopowiada Ewelina Staszewska-Kobiela.

Do innych zmian w umowie ADR należy także rozwiązanie wcześniej występującego w branży chemicznej problemu z tzw. klasyfikacją „UN 3363”, czyli tego, co do tej pory było wyłączone z ADR z uwagi na brak odpowiedniego przepisu szczególnego. Nowy dokument przypisuje temu numerowi przedmioty zawierające towary niebezpieczne w ilościach nieprzekraczających określonych limitów (tzw. LQ).

Istotne jest także pojawienie się nowej klasyfikacji mieszanin w klasie 8, która przełoży się na brak konieczności przeprowadzania przez firmy chemiczne czy kosmetyczne prób doświadczalnych tych substancji na zwierzętach. Znając właściwości składników danej mieszaniny czy roztworu oraz w oparciu o metody liczenia wynikające z ich klasyfikacji będzie można z łatwością stwierdzić, czy dalej mieszczą się one we wspomnianej klasie. Wśród pozostałych modyfikacji konwencji znalazło się m.in. dodanie nowych pozycji w taryfikatorze i w wykazie towarów ADR. Ponadto uporządkowano też kwestie związane z oznakowaniem, m.in. wprowadzono opis nalepek ostrzegawczych w formie tabeli, oznaczenie kodów cystern z tzw. „plusikiem” czy nowe nazewnictwo w językach obcych – dla przykładu słowo „risk” z języka angielskiego ma być odtąd zastąpione określeniem „hazard”.


transportprawoADRDachser Chem-Logistics

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie