Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA
REKLAMA

Transport i logistyka w branży chemicznej w 2025 roku

2025-03-28

Nowe regulacje prawne dotyczące transportu i logistyki wprowadzone z początkiem 2025 roku wpłyną na funkcjonowanie firm z sektora chemicznego. Nowelizacja umowy ADR, rozszerzenie systemu SENT na przewoźników z UE, zmiany w monitorowaniu czasu pracy kierowców oraz dalsza cyfryzacja dokumentacji transportowej to kluczowe aspekty, które wymagają uwagi.  

1 stycznia 2025 roku weszła w życie zaktualizowana wersja umowy ADR regulującej międzynarodowy transport drogowy towarów niebezpiecznych. Do najważniejszych zmian należą: 

  • obowiązek posiadania pełnej dokumentacji ADR w kabinie kierowcy – nadawcy i załadowcy muszą zapewnić komplet dokumentów (np. kartę przewozową, instrukcje pisemne, dowód osobisty, certyfikat szkoleniowy) przy każdej przesyłce; 
  • nowe wymagania szkoleniowe dla kierowców przewożących towary w ilościach ograniczonych (LQ) – obowiązkowe szkolenie ADR ma na celu wzmocnienie znaczenia prawidłowego postępowania z małymi ilościami towarów niebezpiecznych; 
  • rozszerzenie listy numerów UN – dodano m.in. nowe numery dla baterii sodowo-jonowych oraz urządzeń z systemami gaśniczymi, co wymaga aktualizacji dokumentacji; 
  • nowa regulacja SV 406 dla gazów UN1006, UN1013, UN1046 i UN1066 – zezwala na przewóz zbiorników ciśnieniowych do 1000 ml jako LQ, jednocześnie uchylając zwolnienie SV 653; 
  • modyfikacje w klasyfikacji towarów – aż 92 numery UN w Tabeli A zostały zmienione, a część substancji otrzymała nowe klasy zagrożenia. 

Firmy z sektora chemicznego mają czas do 30 czerwca 2025 roku na dostosowanie procedur i dokumentacji do nowych przepisów. 

Od stycznia 2025 roku rozszerzono zakres systemu SENT, obejmując podmioty spoza Polski, w tym firmy z UE, EFTA i Szwajcarii. Nowe regulacje mają na celu zwiększenie transparentności przewozów towarów wrażliwych, co wymusza dostosowanie procedur zgłoszeniowych. 

Także cyfryzacja w transporcie znacznie przyspiesza – od 2025 roku zaczyna obowiązywać: 

- e-FTI (elektroniczna informacja o transporcie towarów) – jednolity standard przekazywania informacji o ładunku w UE; 

- e-CMR (elektroniczny list przewozowy) – zastępujący tradycyjne papierowe listy przewozowe; 

- inteligentne tachografy drugiej generacji (SMART II) w pojazdach powyżej 3,5 tony realizujących transport międzynarodowy. Urządzenia te nie tylko zapisują dane o czasie pracy kierowców, ale także automatycznie rejestrują przekraczanie granic i umożliwiają zdalny odczyt danych przez organy kontrolne. 

Kwestie regulacyjne nie ograniczają się wyłącznie do bezpieczeństwa i dokumentacji przewozowej. Firmy chemiczne, zwłaszcza te o większej skali działalności (zatrudniające powyżej 250 osób, osiągające obroty powyżej 40 milionów euro rocznie lub posiadające aktywa o wartości powyżej 20 milionów euro), będą objęte nowymi obowiązkami w zakresie raportowania ESG (zgodnie z Dyrektywą CSRD). 

Pierwsze raporty, obejmujące także wpływ operacji logistycznych na środowisko, będą wymagane od 2026 roku. Jednak już w 2025 roku konieczne będzie wdrożenie systemów umożliwiających monitoring i zbieranie danych o emisji CO₂. 

- Zmiany regulacyjne i cyfryzacja procesów logistycznych powodują, że kluczowe staje się współdziałanie z operatorem logistycznym, który rozumie złożoność biznesowej rzeczywistości, a także specyfikę transportu towarów z sektora chemicznego. Operator powinien posiadać aktualną wiedzą prawną i techniczną oraz doświadczenie w transporcie i magazynowaniu. Oferować cyfrowe narzędzia do monitorowania oraz raportowania danych. A także wspierać klienta poprzez szkolenia i doradztwo dla pracowników odpowiedzialnych za compliance czy operacje logistyczne. Zakres zmian formalno-prawnych, które czekają branżę chemiczną w 2025 roku, wymaga kompleksowego podejścia do zarządzania zgodnością. Regulacje dotyczące transportu i logistyki coraz silniej splatają się z przepisami środowiskowymi, stawiając przed firmami nowe wymagania. W tych warunkach kluczowa staje się ścisła współpraca z operatorem logistycznym, który nie tylko doskonale rozumie specyfikę transportu produktów chemicznych czy najnowsze regulacje, ale także potrafi skutecznie je wdrożyć, zapewnić ciągłość działania i zminimalizować ryzyko operacyjne oraz finansowe – mówi Ewelina Staszewska-Kobiela, kierownik Rozwoju Biznesu Dachser Chem Logistics. 


Dachserprawotransport

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności

REKLAMA


WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Jak oceniasz Manifest Polskiej Chemii?

Zobacz wyniki

REKLAMA
REKLAMA

WięcejW obiektywie