Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA
REKLAMA

Transport chemikaliów: największe wolumeny przewożą samochody

2014-09-04

Chemikalia, produkty chemiczne, wyroby z tworzyw sztucznych i kauczuku stanowią 4,5% wszystkich ładunków przewożonych w Polsce koleją, 4,1% wszystkich ładunków przewożonych samochodami i 2,3% wszystkich ładunków przewożonych żeglugą śródlądową.

Dane o strukturze polskiego transportu opublikował GUS. Z raportu wynika, że w 2013 r. wszystkimi rodzajami transportu przewieziono w Polsce 1,848 mld ton ładunków, tj. o 3,3% więcej niż przed rokiem. We wszystkich typach transportu zaobserwowano wzrost przewozów ładunków. Jak na tym tle przedstawiał się chemikaliów, produktów chemicznych oraz wyrobów z tworzyw sztucznych i kauczuku?

Koleją przewieziono w ubiegłym roku 10,401 mln ton chemikaliów, produktów chemicznych oraz wyrobów z tworzyw sztucznych i kauczuku, co jest wynikiem o 2,8% wyższym niż w 2012 r. Średnia odległość przewozu jednej tony tego rodzaju ładunku wyniosła 313 km. W komunikacji krajowej przetransportowano towarowymi pociągami 5,41 mln ton (wzrost o 6,4% w stosunku do 2012 r.), zaś w komunikacji międzynarodowej 4,99 mln ton ładunku (-0,8% r/r). Średnia odległość przewozu jednej tony ładunku w kolejowym transporcie krajowym to 328 km, a w transporcie międzynarodowym 297 km. Przewóz ładunków eksportowanych koleją osiągnął w ubiegłym roku poziom 2,62 mln ton (-1,8% w porównaniu z 2012 r.), podczas gdy przewóz ładunków importowanych 2,28 mln ton (+0,4%).

Jeśli chodzi o chemikalia, produkty chemiczne i wyroby z tworzyw sztucznych i kauczuku transportowane w 2013 r. samochodami, to ich całkowita wielkość sięgnęła 53,35 mln ton. Był to wynik o 10,6% wyższy niż w roku wcześniejszym. Przeciętna odległość przewozu jednej tony ładunku w transporcie samochodowym wyniosła 159 km. W transporcie krajowym w wymieniony sposób przewieziono 33,02 mln ton ładunków (+19,6%), a w transporcie międzynarodowym 20,33 mln ton (-1,5%). Średnia odległość przewozu jednej tony ładunku w transporcie krajowym wyniosła 112 km, zaś w transporcie międzynarodowym 861 km. Na eksport samochodem przypadło 6,93 mln ton (-2,6%), z kolei na import 5,94 mln ton ładunków (-12,5%).

Żeglugą śródlądową przewieziono w 2013 r. 118 tys. ton. To osiągnięcie bardzo dobre, bo aż 2,5-krotnie wyższe niż w 2012 r. Na transport krajowy realizowany żegluga przypadło 19 tys. ton chemikaliów, produktów chemicznych i wyrobów z tworzyw sztucznych i kauczuku, z czego 11 tys. ton przewożono na odległość krótszą niż 49 km. Powyżej 150 km nie przetransportowano żadnego ładunku. W transporcie międzynarodowym żeglugą śródlądową przemieszczonych zostało 99 tys. ton, z czego 42 tys. ton objęło eksport, 5 tys. ton import, zaś 52 tys. ton transport między różnymi portami zagranicznym.


przemysł chemicznylogistykatransport

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności

REKLAMA


WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Czy przemysł wykorzysta środki z KPO?

Zobacz wyniki

REKLAMA

WięcejW obiektywie