Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA

Transformacja logistyki w Polsce

2025-06-24

Na początku lat 90. logistyka w Polsce dopiero raczkowała. Brakowało nowoczesnej infrastruktury, technologii, ale też wiedzy w zakresie nowoczesnych metod zarządzania łańcuchem dostaw i profesjonalnego podejścia procesowego. Sytuacja zaczęła się zmieniać wraz z wejściem na polski rynek międzynarodowych operatorów logistycznych. Dziś logistyka to jedna z najbardziej dynamicznych i innowacyjnych gałęzi polskiej gospodarki, która nie tylko nadąża za europejskimi trendami, ale coraz częściej je współtworzy.  

Pojawienie się międzynarodowych operatorów logistycznych było impulsem do zmian w sposobie zarządzania łańcuchem dostaw, podejściu do infrastruktury, jak i definiowaniu logistyki jako strategicznego elementu działalności biznesowej. Jednym z pierwszych operatorów, którzy rozpoczęli działalność w Polsce był FM Logistic – firma z francuskim kapitałem obecna na naszym rynku od 1995 roku.

– Wkroczyliśmy na polski rynek z know-how, które wyprzedzało ówczesne realia. Inwestując we własne magazyny oraz infrastrukturę dostosowaną do kompleksowej obsługi logistycznej mogliśmy nie tylko oferować nowoczesne usługi, ale też aktywnie wpływać na kierunek rozwoju branży – podkreśla Rafał Woźniak, dyrektor operacyjny w Polsce w  FM Logistic.

Trzy dekady później polska logistyka to jeden z najlepiej rozwiniętych segmentów gospodarki - z rozbudowaną siecią magazynową, nowoczesną infrastrukturą transportową i rosnącą rolą w europejskich łańcuchach dostaw. Potencjał naszego sektora logistycznego jest coraz częściej dostrzegany również przez inwestorów zagranicznych, którzy decydują się lokować kapitał właśnie w Polsce.

Zmieniające się potrzeby klientów i dynamiczny rozwój handlu detalicznego oraz internetowego sprawiły, że firmy logistyczne musiały wykazać się dużą elastycznością w zakresie swoich ofert. Na przestrzeni dekad to właśnie sprawne dostosowywanie usług logistycznych do zmieniających się trendów konsumenckich pozwoliło ugruntować pozycję wielu operatorów logistycznych na polskim, jak i europejskim rynku.

Jednym z przełomowych kroków było przejęcie przez operatorów części zadań związanych z przygotowaniem towaru do sprzedaży. Usługi dodane jak co-packing i co-manufacturing stały się naturalnym przedłużeniem logistyki kontraktowej, umożliwiając klientom outsourcing  pakowania i kompletowania produktów eliminując koszty inwestycyjne.

Kolejnym krokiem milowym w rozwoju branży była rewolucja technologiczna. Rosnące  znaczenie robotyzacji i automatyzacji, w związku z coraz bardziej zaawansowanymi operacjami, dało impuls  do inwestycji w nowoczesne technologie magazynowe wspierające zespoły w codziennych procesach.

 – To całkowicie odmieniło realizację zadań w przestrzeni magazynowej. Nasze platformy zostały wyposażone w zaawansowane systemy WMS, roboty Locus, które współpracują z pracownikami przy kompletacji zamówień oraz automatyczne linie sortujące. Pozwoliło to zwiększyć wydajność operacyjną i skrócić czas realizacji zleceń – dodaje Rafał Woźniak z FM Logistic.

Nie można również pominąć aspektu, który w ostatnich latach coraz silniej wpływa na funkcjonowanie całej gospodarki – mowa o zrównoważonym rozwoju oraz zielonych regulacjach, które wyznaczają kierunki działań wielu przedsiębiorstw. FM Logistic aktywnie odpowiada na te wyzwania, realizując strategię Powering 2030, której celem jest osiągnięcie neutralności węglowej w obiektach magazynowych. Podejmuje konkretne działania – od optymalizacji tras, przez wykorzystanie odnawialnych źródeł energii w magazynach, po strategie redukcji plastiku w procesach pakowania, wspierające zmniejszenie śladu węglowego.

W ostatniej dekadzie największą transformację w branży wymusił jednak dynamiczny rozwój e-commerce. Dziś logistyka jest pod tym względem nie do poznania w porównaniu z latami 90. Zakupy internetowe zupełnie zmieniły podejście do obsługi klienta – krótkie terminy realizacji, dostępność towaru w wielu kanałach sprzedaży i integracja systemów sprzedażowych z logistycznymi stały się standardem.

- Przez ostatnie lata intensywnie rozwijaliśmy sieć dystrybucyjną oraz kompetencje pozwalające na szybką obsługę zamówień w dynamicznych realiach e-commerce. Nasze centra logistyczne są przystosowane do obsługi wielu kanałów dystrybucji, co pozwala klientom zachować ciągłość sprzedaży nawet w okresach największych pików sprzedażowych – wyjaśnia Rafał Woźniak z FM Logistic.


transportlogistykaFM Logistic

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności

REKLAMA


WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Czy Grupa Azoty ponownie stanie się zyskowna w przeciągu kolejnych 12 miesięcy?

Zobacz wyniki

REKLAMA

WięcejW obiektywie