2023-11-16
Trans Polonia (TPG) istotną część swoich zleceń transportowych realizuje na rynkach zagranicznych, również w operacjach związanych z obsługą ruchu z najważniejszych europejskich portów morskich. W branży odpowiadają one za niemal 75% operacji towarowych spoza UE oraz 37% wewnątrzunijnego ruchu towarowego.
Grupa TPG dysponuje 371 nowoczesnymi jednostkami transportowymi do przewozów płynnej chemii, produktów spożywczych, mas bitumicznych, LPG oraz cementu.Kluczowym strategicznie aspektem prowadzonej przez polską firmę transportową działalności jest obecność na rynku usług transportowych w holendersko-belgijskim zespole portów ARA.
Amsterdam – Rotterdam – Antwerpia (ARA) to najważniejszy węzeł dla działalności morskiej w Europie Północnej i główny element europejskiego łańcucha dostaw ropy naftowej, węgla, rud żelaza oraz istotnej z punktu widzenia Grupy Trans Polonia płynnej chemii. Tutaj rozpoczyna swój bieg szereg drogowych operatorów logistycznych, w tym TPG. Na rynkach zagranicznych Trans Polonia generuje ponad 80% swoich przychodów.
– Od dwóch, trzech lat europejski rynek logistyczny dynamicznie się zmienia. Łańcuchy dostaw są przekształcane, gospodarki się rozwijają, a e-handel nabiera tempa. Nie bez powodu wiele firm ustanowiło Beneluks jako centrum swojej ogólnoeuropejskiej logistyki i dystrybucji produktów. Niebagatelne znaczenie ma położenie geograficznie Holandii i Belgii. Naszą intencją jest także bycie częścią logistycznego ekosystemu w głównych lokalizacjach europejskiej logistyki i europejskiego przemysłu. Dlatego podjęliśmy decyzję o nabyciu belgijskiej spółki J. Deckers & Zn NV, zlokalizowanej w okolicy Antwerpii oraz organicznie rozwijamy TPG International w Niemczech. To pochodna rozwoju naszych europejskich operacji logistycznych, wcześniej realizowanych tylko z Polski. Te inwestycje i akwizycje nie tylko zdefiniowały nasze miejsce na logistycznej mapie kontynentu, ale także zdeterminowały kierunki dalszego rozwoju TPG. Europa Zachodnia jest dla nas priorytetem – mówi Dariusz Cegielski, prezes zarządu Trans Polonii.
Istotna część ładunków przesyłanych przez Holandię przechodzi przez port w Rotterdamie, co czyni go największym w Europie. W 2022 r. obsłużono w nim niemal 435 mln ton ładunków. Z danych Statistica.com wynika, że port w Rotterdamie był w 2022 r. również największym portem kontenerowym w Unii Europejskiej – obsłużył kontenery o wartości ok. 14,5 mln TEU. Drugi w rankingu port Antwerpia–Brugia przeładował o 1 mln TEU mniej. Pomimo odnotowywanego w tym roku spadku przeładunków oba porty nadal są największe i najważniejsze w Unii Europejskiej.
– Widzimy szanse i możliwości rozwoju naszych przewozów w transportach ze wspomnianych portów i do nich. Zwłaszcza kiedy mówimy o płynnej chemii i płynnej żywności. Chociaż dalecy jesteśmy od monokultury transportowej. Przewozimy także cement, LPG czy bitumy. Naszą flotę stanowią pojazdy cysternowe przeznaczone do obsługi specjalistycznych zleceń, które wymagają zaoferowania klientom odpowiednich warunków i spełnienia szeregu kryteriów – uzupełnia Dariusz Cegielski.
Port Rotterdam, położony w delcie Renu i Mozy nad Morzem Północnym, dzięki 24 m głębokości wody pozwala na przyjmowanie największych kontenerowców na świecie. Ma uniwersalny charakter, chociaż gros przeładunków związanych jest z ropą, płynną chemią, gazem i węglem. Rotterdam obsługuje aż 40% towarów wysyłanych do Europy.
Z kolei na zespół belgijskich portów Antwerpia–Brugia składają się jedne z największych w Europie portów kontenerowych, zaliczane do kilku największych na świecie. Antwerpia–Brugia obsługuje zarówno statki pełnomorskie, jak i śródlądowe wykonując w porcie ponad 300 tys. operacji rocznie. Dotyczy to jednostek, które przypływają, wypływają, poruszają się w obrębie portu lub kontynuują żeglugę. Zgodnie z prognozami zarządu połączonych portów już niedługo Antwerpia–Brugia obsługiwać będzie ponad 15% przeładunku całego gazu w Europie i pozostanie najważniejszym węzłem chemicznym w Europie.
- W Europie obserwujemy spowolnienie gospodarcze. Ale porty ARA zapewniają dostęp do 244 milionów konsumentów w promieniu 1000 km od Holandii, co sprawia, iż w każdych warunkach gospodarczych mają istotne znaczenie. Do Niemiec, Francji i Wielkiej Brytanii można dotrzeć w ciągu jednego dnia regularnym transportem drogowym. Rozglądamy się i analizujemy różne możliwości dalszego wzmocnienia naszej obecności na tym rynku. Z tą samą uwagą patrzymy też na hiszpańskie porty, które w różnych segmentach i na wielu trasach odgrywają coraz ważniejszą rolę – podsumowuje Dariusz Cegielski.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024
30.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Legislacja, trendy i surowce: X edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej
3 grudnia 2024 r. odbyła się w Warszawie 10. edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej. W...
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...