Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA
REKLAMA

Trans Polonia coraz częściej obsługuje niemieckie porty żeglugi śródlądowej

2024-07-05

Wraz ze wzrostem znaczenia portów śródlądowych w niemieckiej logistyce, zwiększa się również liczba przewozów związanych z obsługą klientów Trans Polonii, którzy korzystają z transportu rzecznego. Wśród przewożonych produktów znajdziemy przede wszystkim produkty chemiczne: wodorosiarczek sodu, koagulat żelazowy czy rozjaśniacz optyczny do produkcji papieru, ale także olej słonecznikowy. Wesseling, Leverkusen, Kehl nad Renem czy Brema nad Wezerą to te porty, które systematycznie są odwiedzane przez cysterny polskiej spółki.

– W kontekście obsługi portów operujemy głównie w tych położonych nad Renem, gdzie przewożona jest największa ilość towarów w niemieckiej żegludze śródlądowej. Ren jest najważniejszą śródlądową drogą wodną w Europie i gdyby nie ubiegłoroczna susza, która w znaczący sposób wpłynęła na poziom wody w Niemczech, również w rzece Ren, m.in. ograniczając jej żeglowność, to przewozów byłoby jeszcze więcej – podkreśla Adriana Bosiacka, dyrektor operacyjna i członek zarządu Trans Polonia.

W 2022 r. w regionie Renu przewieziono ok. 155 mln ton towarów. Według danych z 2023 r., Ren wraz z dopływami, takimi jak Neckar, Men i Mozela to najdłuższe federalne drogi wodne w Niemczech, obejmujące prawie 1800 kilometrów, z czego sam Ren liczy 625 kilometrów. Łącznie sieć federalnych szlaków wodnych w Niemczech obejmuje ok. 7500 kilometrów śródlądowych dróg wodnych. Spośród nich 75% to rzeki, a 25% – kanały.

Ponadto, jak podaje Federalny Urząd Statystyczny (Destatis), niemieckimi śródlądowymi drogami wodnymi przewieziono w 2023 r. łącznie 172 mln ton towarów. W 2024 r. rząd federalny planuje zainwestować w niemieckie drogi wodne ok. 750 mln euro.

– Porty śródlądowe są niezbędne dla transformacji transportu i zabezpieczenia Niemiec jako lokalizacji przemysłowej.  Z naszych obserwacji wynika, że będą one zyskiwały na znaczeniu m.in. w ramach realizacji usług transportu kombinowanego. Przewozy morskie, kolejowe, lotnicze, itd. to pewna alternatywa dla tych kołowych, ale z pewnością nie tak elastyczna. Transport drogowy umożliwia, chociażby, bezpośrednie dostarczenie towarów do wyznaczonego przez klienta miejsca, co jest dużą, czasem przeważającą zaletą. Oczywiście nie ulega wątpliwości, że każdy z wymienionych rodzajów przewozów ma swoje mocne strony. Nic więc dziwnego, że klienci czasem korzystają z ich kombinacji, by maksymalnie wykorzystać zalety każdego z nich. Między innymi stąd nasza częsta obecność w portach. Na bieżąco monitorujemy rynek i skutecznie odpowiadamy na jego potrzeby, chcąc być na nim aktywnym graczem i przewoźnikiem – podsumowuje Adriana Bosiacka.

Głównymi grupami towarów przewożonych statkami żeglugi śródlądowej w 2023 r. były płynne produkty naftowe (27,9 mln ton), kamień i ziemia (21,6 mln ton), rudy żelaza (20,4 mln ton) oraz węgiel (18,5 mln ton). Te grupy towarów stanowiły łącznie 51% wolumenu przewozów. Ale transportowane są również płynne produkty chemiczne i spożywcze.

Według niemieckich ekspertów, w żegludze śródlądowej nadal będą dominować przewozy towarów masowych sypkich i płynnych, które w 2023 r. stanowiły odpowiednio 56,6% i 27,3% całkowitego wolumenu przewozów, a udział ruchu kontenerowego wyniósł 9,4%. Ruch tranzytowy jako jedyny zwiększył się w 2023 r. (8,5%) w porównaniu z 2022 r., przy wolumenie przewozów wynoszącym 10,0 mln ton. Według przyjętego w 2019 r. „Generalnego planu dla żeglugi śródlądowej”, jej udział w przewozach towarowych do 2030 r. powinien wynieść 12%, czyli prawie dwukrotnie więcej niż obecna praca przewozowa.

- 18 czerwca br. ratyfikowano umowę w sprawie utrzymania i rozwoju śródlądowej drogi wodnej Łaby, zawartą w 2021 r. pomiędzy rządami Niemiec i Czech. Obie strony zobowiązały się do stworzenia ramowych warunków funkcjonowania żeglugi śródlądowej. Powinno się to odbywać z uwzględnieniem ram ekonomicznych i ekologicznych. Utrzymanie toru wodnego o głębokości 140 cm pozwoliłoby na wykorzystywanie rzeki do żeglugi przez 345 dni roku. Jedyny dostęp do rynków światowych drogą wodną zapewnia Republice Czeskiej właśnie Łaba. Oczywiście to tylko plan i deklaracja. Niemniej faktycznie pełne udrożnienie Łaby miałoby wpływ na przewozy na rynku europejskim. Trans Polonia, która operuje głównie na rynku Europy Zachodniej, z dużą uwagą podchodzi do wszystkich zapowiedzi, które mogą mieć wpływ na rynek przewozów – zapewniła Adriana Bosiacka.


Trans Poloniatransport

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności

REKLAMA


WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Jak oceniasz Manifest Polskiej Chemii?

Zobacz wyniki

REKLAMA
REKLAMA

WięcejW obiektywie