Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Terminal LNG w Świnoujściu prawie gotowy

2016-06-01

Terminal LNG w Świnoujściu został odebrany od wykonawcy. Oznacza to, że kończą się prace związane z jego komercyjnym uruchomieniem. Instalacja jest już praktycznie gotowa do przyjmowania statków gazowych, a zainteresowanie zakupem gazu za jej pośrednictwem zgłosiły PGNiG oraz wstępnie ukraiński Naftohaz.

Przedstawiciele Polskiego LNG i Generalnego Realizatora Inwestycji (GRI) podpisali 1 czerwca br. Protokół Odbioru do Użytkowania Terminalu LNG. Przejęcie do eksploatacji zostało poprzedzone wykonaniem prób i testów. Wszystkie zakończyły się pozytywnie, potwierdzając osiągnięcie wymaganych parametrów technicznych.

- Zapowiedziane są już komercyjne dostawy skroplonego gazu do Polski. Z tego powodu finalny odbiór Terminalu LNG od wykonawcy jest kluczowy dla ukończenia tej strategicznej dla polskiej gospodarki inwestycji, która umożliwia realną dywersyfikację źródeł dostaw gazu, a tym samym istotnie zwiększa bezpieczeństwo energetyczne kraju - powiedział Artur Zawartko, wiceprezes zarządu spółki Gaz-System.

Kilkanaście dni temu Prezes URE udzielił spółce Polskie LNG koncesji na skraplanie gazu ziemnego i regazyfikację skroplonego gazu ziemnego w Terminalu LNG. Polskie LNG, którego właścicielem jest Gaz-System, zostało także wyznaczone przez Prezesa URE na operatora Terminalu LNG.

Budowa Terminala to najważniejsza od wielu lat inwestycja gazownicza w naszym kraju. Dzięki niej Polska będzie mogła kupować gaz w dowolnym miejscu na świecie i odbierać surowiec z kierunków innych niż wschodni. Obecne techniczne możliwości regazyfikacyjne Terminalu LNG na poziomie 5 mld m3 gazu umożliwiają zaspokojenie 1/3 potrzeb polskiej gospodarki, a jednocześnie rozpatrywana jest ewentualność rozbudowa infrastruktury. 

Terminal LNG jest pierwszą tego typu inwestycją w Europie Środkowo-Wschodniej. Wraz z rozbudową gazociągów przesyłowych, a w szczególności połączeń z systemami gazowymi Europy, podnosi bezpieczeństwo energetyczne naszego regionu, a także umożliwia realną dywersyfikację źródeł dostaw gazu. Zakończenie inwestycji w Świnoujściu i dostęp do globalnego rynku LNG otwiera przed krajową gospodarką szerokie możliwości w handlowym obrocie gazem ziemnym i może w znaczący sposób umocnić pozycję Polski na europejskim rynku.

Realizacja tego strategicznego projektu rozpoczęła się w 2006 r., kiedy dokonano wyboru lokalizacji inwestycji. W ramach projektu wybudowane zostały w Świnoujściu: nowy falochron o długości ok. 3 km; nabrzeże wraz z systemem cumowniczym umożliwiającym rozładunek zbiornikowców LNG o pojemności ładunkowej od 120 tys. m3 LNG do ok. 217 tys. m3 LNG  (Q-flex); dwa kriogeniczne zbiorniki do składowania procesowego LNG (każdy o pojemności około 160 tys. m3); instalacje do regazyfikacji LNG oraz gazociąg Świnoujście - Szczecin o długości 85 km łączący terminal LNG z polskim systemem przesyłowym.


gaz ziemnyPolskie LNG

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie