Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Tepex odporne na działanie niskich i wysokich temperatur

2014-12-18

Wysokowydajne kompozyty Tepex są coraz częściej wykorzystywane przez inżynierów z Bond-Laminates – jednostki zależnej koncernu Lanxess – dla znacznego podniesienia mechanicznej wytrzymałości wzmocnionych tkaniną komponentów z tworzyw plastycznych tłoczonych na gorąco.

Najnowszym przykładem może być osłona tylnego tłumika w BMW i8. Proces jej produkcji polega na łączeniu polipropylenu z niedoprzędami z włókien szklanych ciągłych i tworzeniu komponentu bezpośrednio z masy tworzywa termoplastycznego DLFT (Direct Long Fiber Thermoplastic) w formie tłocznej. Wkładka z materiału Tepex dynalite 104-RG601 stosowana jest jako warstwa wierzchnia. – Dzięki zachowaniu sztywności w wysokich temperaturach osłona nie ulegnie odkształceniu ani awarii w nagrzanych punktach tylnego tłumika. Co więcej, zastosowanie naszego kompozytu zwiększa wytrzymałość elementu na uderzenia i jego odporność na temperatury poniżej zera – wyjaśnił Harri Dittmar, ekspert ds. kompozytów w Bond-Laminates.

Wkładka Tepex ma 0,5 mm grubości i została wykonana z polipropylenu, w skład którego wchodzi tkanina zawierająca w 47% (według objętości) niedoprzędy z włókien szklanych ciągłych. Tepex stanowi także atrakcyjny wariant dla wzmacnianych miejscowo komponentów tworzyw plastycznych tłoczonych na gorąco i materiałów formowalnych. Na przykład właściwości mechaniczne wzmocnionych przez Tepex propylenowych materiałów DLFT są takie same jak termoplastów wzmocnionych matą szklaną i tkaniną (GMT i GMTex) na bazie polipropylenu. – W tym przypadku włączenie Tepexu do procesu DLFT stwarza znaczne możliwości oszczędzania, na przykład przy wytwarzaniu komponentów podwozia – wyjaśnił Dittmar. Lekkie, propylenowe, wzmocnione tworzywa termoplastyczne (LWRT), wykorzystywane do produkcji paneli nadwozia z powodu swoich dźwiękochłonnych właściwości, można także znacząco usztywnić dzięki powierzchniom z Tepexu. Zastosowanie jednej warstwy materiału Tepex pozwala utrzymać efekt akustyczny. W rezultacie komponenty mogą bez trudu wytrzymać obciążenia mechaniczne, związane z ruchem drogowym.


tworzywa sztuczneLanxesskompozyty

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Jak oceniasz Manifest Polskiej Chemii?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie