Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Teksturowane EPP – zrównoważona alternatywa dla motoryzacji

2019-12-05

Nowoczesne technologie przetwórstwa tworzyw sztucznych umożliwiają precyzyjne nanoszenie tekstur na części techniczne z tworzywa EPP. Firma Knauf Industries udoskonaliła ten proces i wprowadziła autorską paletę 36 wzorów nawiązujących do ekologicznych trendów we wzornictwie. O innowacjach w technologii obróbki spienionych tworzyw rozmawiamy z Patrickiem Sutterem z firmy Knauf Industries.

Teksturowanie tworzyw sztucznych nie jest nowym rozwiązaniem. Na czym polega innowacyjność projektu, którego byli Państwo autorem?

Opracowane przez nas narzędzia pozwalają podnieść jakość i wyrazistość tekstury. „Uziarnione” wzory powstają z dokładnością do najmniejszego detalu, nadając częściom z tworzywa EPP bardziej atrakcyjny wygląd. Oznacza to, że elementy czysto techniczne zyskują nową, estetyczną wartość. Mogą z powodzeniem zastąpić tradycyjne pianki, które są zazwyczaj malowane, pokrywane tkaniną czy inną zewnętrzną powłoką. Takie „jednomateriałowe” części z EPP można łatwiej i szybciej wyprodukować, a także są lżejsze i w 100% przydatne do recyklingu. Warto dodać, że również sam proces nanoszenia tekstury jest bardziej ekologiczny niż dotychczas.

Jak wygląda proces projektowania takich teksturowanych części?

Sam proces nie ulega zmianie. Produkujemy zamówioną część z pianki EPP, a następnie nanosimy na nią wybraną teksturę. Zanim jednak to nastąpi, powstaje profesjonalna wizualizacja teksturowanego elementu z użyciem nowoczesnych narzędzi cyfrowych. Przy użyciu technik, takich jak np. wysokiej rozdzielczości rendering 3D, można precyzyjnie nałożyć obraz tekstury na już istniejącą część. W oparciu o zgodny z rzeczywistością, realnych rozmiarów, cyfrowy prototyp klient może łatwiej dokonać wyboru najlepszego rozwiązania. Nowoczesne rozwiązania IT w istotny sposób poszerzają granice kreatywności, gdyż na etapie wizualizacji można łatwo i szybko nanosić dowolną optymalizację i nadać projektowi zupełnie inny wygląd. Oczywiście design musi iść w parze z odpowiednimi parametrami technicznymi. Takie właściwości, jak izolacyjność cieplna, wytrzymałość mechaniczna czy elastyczność mają w przemyśle motoryzacyjnym duże znaczenie, dlatego wykonany już prototyp może być poddany testom montażowym i symulacjom – na miejscu u klienta lub w certyfikowanym laboratorium zewnętrznym.

Skąd wziął się pomysł na własną kolekcję tekstur Knauf Industries?

Postanowiliśmy wprowadzić kolejny element wartości dodanej dla klienta. Mając do dyspozycji modną paletę wzorów, nasz know-how oraz wsparcie technologiczne, może on teraz w jednym miejscu zrealizować indywidualny projekt „od A do Z”. Dzięki temu nie musi kupować na zewnątrz wzoru lub zamawiać jego wykonania, co wpływa na skrócenie czasu i kosztów realizacji projektu. Estetyczna, wysokiej jakości tekstura sprawia, że część techniczna zyskuje nową, dekoracyjną funkcję bez potrzeby stosowania dodatkowych wykończeń. Części produkowane w całości z jednego materiału, jakim jest EPP, są nie tylko bardziej przyjazne środowisku, ale też cechują się minimalnym ciężarem. A redukcja wagi pojazdów i ograniczanie emisji to obecnie krytyczne zagadnienie w branży motoryzacyjnej.

Jakie wzory można znaleźć w nowym katalogu tekstur?

Tekstury Knauf Industries nawiązują do unikatowych właściwości tworzywa EPP, które jest produkowane w ekologicznym procesie wykorzystującym niewielkie ilości energii i wody. Gama obejmuje cztery linie inspirowane materiałami i formami występującymi w naturze. Zaprojektowano je w taki sposób, by prezentowały się atrakcyjnie pod względem optycznym na powierzchniach z tworzywa EPP. Linia Desert to wybór struktur inspirowanych pustynnym piaskiem, kolekcja Fabric imituje splot tkaniny z naturalnych włókien, zaś Ceramic nawiązuje do estetyki naturalnych kamieni. Flora to natomiast przykład wyrafinowanego wzornictwa opartego na roślinnych formach. Trzeba jednak pamiętać, że nowa kolekcja tekstur to znacznie więcej niż tylko modny design. Oznacza jeszcze bliższą współpracę z odbiorcą i szerszą gamę usług niż dotychczas. Koordynujemy proces powstawania form na podstawie dostarczonej dokumentacji, produkujemy części, a w kolejnym etapie zapewniamy usługę precyzyjnego teksturowania na podstawie wzoru wybranego przez klienta z katalogu.

Jak Pana zdaniem teksturowanie części sprawdzi się w branży automotive?

Konkurowanie na tym rynku z pewnością wymaga wyróżnienia się, budowania i podkreślania na każdym kroku osobowości marki. Wzornictwo nawiązujące do natury to atrakcyjna propozycja dla wszystkich tych, którzy chcą pokazać swoje produkty jako przyjazne środowisku, ale też poszukują ekologicznych rozwiązań technologicznych. Tekstury pozwalają nadać częściom samochodowym z tworzywa sztucznego niepowtarzalne walory, które można odbierać więcej niż jednym zmysłem. Można je nie tylko zobaczyć, ale również ich dotknąć. Dzięki teksturowaniu części techniczne z EPP mogą być teraz bardziej eksponowane we wnętrzach samochodów, a jednocześnie zachowują charakterystyczne dla tego materiału cechy, takie jak niewielka waga i całkowita przydatność do recyklingu.


Firma Knauf Industries to jeden z największych przetwórców tworzyw sztucznych na świecie. Produkuje wysokiej jakości kształtki, opakowania i izolacje z materiałów spienionych EPS i EPP, a także elementy z tworzyw wykonane metodą wtrysku tworzyw termoplastycznych. Od ponad 20 lat dostarcza rozwiązania motoryzacyjne dla największych na świecie producentów oryginalnego wyposażenia (OEM) i bezpośrednich dostawców (Tier 1).

Dysponuje 42 zakładami produkcyjnymi na całym świecie. W Polsce części dla branży motoryzacyjnej powstają w zakładach zlokalizowanych w Mszczonowie (pod Warszawą) oraz w Nowej Wsi Wrocławskiej.


tworzywa sztuczneprzemysł motoryzacyjnyKnauf Industries

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie