2016-08-10 / Autor: Grażyna Skupińska
Silna konkurencja na rynku kosmetycznym i chemii gospodarczej sprawia, że rośnie wpływ opakowania na wynik sprzedaży. Musi być niepowtarzalne, przykuwać wzrok, a przy tym budzić pozytywne skojarzenia.
Całkowita wartość krajowego rynku opakowań artykułów przemysłowych i chemii gospodarczej została oszacowana przez Polską Izbę Opakowań (PIO) na prawie 2 mld euro, a opakowań do kosmetyków i środków higieny osobistej na ok. 0,5 mld euro. Obie kategorie mają jednak średni lub niewielki udział w całkowitym rynku opakowań, odpowiednio ponad 22% i 6%. Całkowita wartość rynku opakowań w Polsce wyniosła w 2014 r. ok. 8,13 mld euro, a według prognoz PIO w 2015 r. został osiągnięty poziom 8,6 mld euro.
Krajowy rynek opakowań stanowi nieco ponad 1% światowego rynku opakowań. Według Smithers Pira wartość globalnego rynku opakowań wyniosła w 2014 r. 823 mld dol., w tym dla kosmetyków przekroczyła 22,5 mld dol., a dla opakowań przemysłowych i chemii gospodarczej zbliżyła się do 332 mld dol. Ostatni raport Smithers Pira z lutego 2016 r. szacuje wartość światowego rynku opakowań na 839 mld dol. w 2015 r. i wskazuje na możliwość osiągnięcia poziomu 998 mld dol. już w 2020 r.
Potwierdzenie dobrej kondycji branży jest doskonałą informacją dla najważniejszych jej uczestników. Daje podstawę do inwestycji w rozbudowę zdolności produkcyjnych i badań nad innowacyjnymi technologiami i produktami. Do światowych liderów w produkcji opakowań kosmetycznych i chemii gospodarczej należą takie koncerny, jak m.in. Albea, Aptar Beauty+Home, Collcap Packaging, Cosmopak, HCP Packaging, Libo Cosmetics, Rexam czy Rieke Packaging Systems.
Obecnie największy udział w branży opakowań kosmetycznych (szacowany na 50-55%) mają opakowania z tworzyw sztucznych. Opakowania szklane dominują w kategorii perfum, a niekwestionowanym liderem w grupie opakowań chemii gospodarczej są tworzywa sztuczne. Według raportu PIO, produkcją opakowań szklanych zajmuje się w Polsce 80 podmiotów, a z tworzyw sztucznych aż 2950.
Opakowania szklane
Pierwszymi opakowaniami kosmetyków były szklane słoje i flakony. W historii dbania o urodę istotną rolę odegrały flakony ze szkła dmuchanego wykonywane w średniowiecznej Wenecji, w których przechowywane były perfumy. Obecnie dla podkreślenia prestiżu perfum producenci wybierają opakowania, które są często nawet kilkukrotnie droższe od ich zawartości. Większość topowych perfum jest pakowana w przepiękne szklane flakony podkreślające ich wyjątkowość. Wadą tego rodzaju opakowań jest oczywiście wysoka cena, ale również problemy w transporcie oraz waga. Pomimo tego wiele krajowych firm kosmetycznych wybiera szklane słoiki do pakowania kremów, serum czy balsamów. Tendencja ta została podkreślona w raporcie Euromonitor International „Beauty and Personal Packaging in Poland” (data publikacji: luty 2015 r.). Jako przykład podano dwie polskie firmy kosmetyczne: Bielendę i Oceanic, które do swoich produktów wybierają opakowania szklane zamiast z tworzyw sztucznych. Podobne wnioski nasuwają się po lekturze raportu z 2015 r. dot. rynku dóbr luksusowych w Polsce, przygotowanego po raz szósty przez KPMG. Najczęściej wskazywanymi polskimi markami premium i luksusowymi z kategorii perfum i kosmetyków (znajomość wspomagana) były Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris, Dermika, Organique, Phenome i Synesis, a także Dr Irena Eris, Inglot i Ziaja (znajomość spontaniczna).
Według KPMG, krajowy rynek luksusowych perfum i kosmetyków wart był w 2015 r. 549 mln zł (493 mln zł w 2014 r.). W porównaniu do zachodnioeuropejskich rynków, m.in. francuskiego (2387 mln euro w 2015 r.), angielskiego (1913 mln euro), włoskiego (1653 mln euro) czy niemieckiego (1416 mln euro), polski rynek jest niewielki, ale z dużym potencjałem do wzrostu. Według prognoz, jego wartość osiągnie w Polsce w 2018 r. 581 mln zł.
Opakowania z tworzyw
Opakowania z tworzyw sztucznych dla branży chemii gospodarczej i kosmetyków zajmują pozycję lidera od lat.
Najbardziej popularnymi opakowaniami w kategorii beauty & care pozostają butelki z HDPE z 19% udziałem w krajowym rynku, a w sektorze opakowań chemii gospodarczej udział tego typu opakowań wynosi 25% (raport Euromonitor International z 2015 r.). Najważniejszą zaletą butelek z HDPE jest niska cena i wysoka odporność na ściskanie i uderzenia.
CAŁY ARTYKUŁ ZNAJDĄ PAŃSTWO W NR 2/2016 KWARTALNIKA "CHEMIA I BIZNES. RYNEK KOSMETYCZNY I CHEMII GOSPODARCZEJ". ZAPRASZAMY.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 3/2024
30.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...
Workshops&Networking PIPC „Cyfrowa i Bezpieczna Chemia” – podsumowanie II edycji
19-20 września 2024 r. w Hotelu Novotel City West w Krakowie odbyło się wydarzenie Polskiej Izby Przemysłu...