Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA
REKLAMA

Sytuacja na rynku TDI powodem do zmartwień dla PCC Rokita

2017-09-06

Duże problemy z dostępnością TDI, czyli podstawowego surowca do produkcji pian elastycznych, to największe wyzwanie, z którym od początku tego roku musi sobie radzić PCC Rokita.

Ograniczona podaż TDI (2,4-diizocyjanianotoluen) trwa od drugiej połowy ubiegłego roku. Globalna produkcja TDI jest bardzo skoncentrowana – czołowa piątka wytwórców posiada w swoich rękach 75% zainstalowanych mocy produkcyjnych – więc trudno jest uelastyczniać podaż. Całkowite moce produkcyjne dla TDI w wymiarze światowym to aktualnie ok. 2,44 mln ton rocznie.

Liderem pod względem produkcji jest koncern Covestro, który dysponuje instalacjami zdolnymi wytworzyć 660 tys. ton TDI, czyli ok. 27%. Drugie miejsce w zestawieniu zajmuje BASF z udziałem na poziomie ok. 22%. Dalszą jedną czwartą produkcji dzielą między siebie trzy azjatyckie przedsiębiorstwa: Wanhua (ok. 11%), Mitsui Chemicals (ok. 8%) oraz Cangzhou Dahua (ok. 6%).

Jak tłumaczy PCC Rokita, obecna sytuacja na rynku TDI ma bezpośrednie przełożenie na ograniczony popyt na poliole, ponieważ producenci pianek elastycznych muszą często dokonywać wyborów, co zamierzają produkować przy ograniczonym dostępie do TDI. Sytuacja ta wpływa na marżowość polioli, szczególnie typu „commodity”, które będąc na rynku w nadmiarze, w naturalny sposób utraciły rentowność.

Ograniczenia na rynku TDI biorą się z kłopotów producentów. BASF ma problemy z instalacją w Niemczech, także Wanhua notowała zatrzymania w procesie produkcji. W rezultacie doprowadziło to do ograniczeń dostępności i drastycznych wzrostów cen surowca. Stan ten utrzymywał się do końca 2016 r., a sytuacja w całym pierwszym półroczu 2017 r. nie wykazała poprawy. W tej chwili, jak przyznaje PCC Rokita, nie ma dostępnych jednoznacznych informacji o terminie przywrócenia zbilansowanej ilości TDI na rynek. Wydaje się wręcz, że problemy mogą w większym lub mniejszym stopniu potrwać do końca bieżącego roku. Brak jest też potwierdzenia, że trend ten ulegnie zmianie w przyszłym roku.
 


TDIPCC Rokita

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Komentarze
Chemik A mielismy w polsce instalacje do produkcji TDI....

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności

REKLAMA


WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Jak oceniasz Manifest Polskiej Chemii?

Zobacz wyniki

REKLAMA
REKLAMA

WięcejW obiektywie