2017-05-12
Grupa Azoty Zakłady Chemiczne Police osiągnęła w pierwszym kwartale 2017 r. wyższe przychody ze sprzedaży niż miało to miejsce w analogicznym okresie roku wcześniejszego, ale jednocześnie wypracowała niższy zysk netto.
W okresie styczeń – marzec 2017 r. przychody Grupy Azoty Police wyniosły 699,29 mln zł, podczas gdy rok wcześniej było to 686,53 mln zł. Zysk netto sięgnął 46,87 mln zł, a w pierwszym kwartale ubiegłego roku doszedł do kwoty 68,17 mln zł.
Największy udział w przychodach ze sprzedaży firmy miał sektor Nawozy (85,5%). Na segment Pigmenty przypadło 12,7% wartości przychodów. Udział tych segmentów w strukturze przychodów, w porównaniu do pierwszego kwartału 2016 r., uległ nieznacznej zmianie - spadł w segmencie Nawozy (o 3 p.p.), wzrósł w segmencie Pigmenty (o 3 p.p.).
Analizując sytuację na rynku nawozowym, która miała miejsce w pierwszym kwartale tego roku, władze Grupy Azoty Police zauważyły, iż duża sprzedaż nawozów wieloskładnikowych NPK odbyła się już w listopadzie i grudniu 2016 r., dzięki wcześniejszym wypłatom dopłat rolniczych oraz obniżkom cen przez producentów. W styczniu 2017 r. sprzedaż pozostawała natomiast na niskim poziomie. Dotyczyło to zarówno nawozów azotowych, jak i nawozów wieloskładnikowych NPK. Jednak po styczniowym zastoju, już w lutym br. sprzedaż nawozów NPK zaczęła stopniowo wzrastać. Rosła zwłaszcza sprzedaż mocznika i nawozów azotowych z siarką. W marcu br. utrzymywał się ożywiony ruch w punktach sprzedaży detalicznej nawozów. Ceny nawozów NPK nie uległy większym zmianom. Na wysokim poziomie utrzymywała się podaż nawozów NPK z importu. W stałej ofercie na rynku polskim były obecne nawozy NPK importowane z Norwegii, Finlandii, Rosji i Białorusi.
Korzystny wpływ na wynik segmentu Nawozy miały wypracowane wyniki w obszarze nawozów azotowych i amoniaku i to pomimo istotnego wzrostu w porównywalnych kwartałach ceny kluczowego surowca do produkcji, czyli gazu ziemnego (o 24%). Jednocześnie odnotowano wzrost sprzedaży amoniaku (o 29%) i mocznika (o 13%) w pierwszym kwartale 2017 r. względem analogicznego okresu roku ubiegłego. Sprzedaż na rynku krajowym stanowiła średnio 62% łącznej sprzedaży produktów segmentu Nawozy.
Z kolei na rynku bieli tytanowej notowano w pierwszych trzech miesiącach tego roku podwyżki cen, średnio o 5%. Tylko w Chinach wzrost ten sięgnął ok. 20%. Coraz trudniej było z kupnem bieli w transakcjach spot. Dominowały ograniczenia produkcyjne, rosnący sezonowo popyt oraz niskie zapasy magazynowe u producentów. Niemniej Grupa Azoty Police uzyskała wzrost sprzedaży bieli tytanowej o 13% przy jednoczesnym wzroście cen sprzedaży o 11% w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. 56% przychodów ze sprzedaży produktów polickiego segmentu Pigmenty wygenerowano na rynkach zagranicznych.
Grupa Azoty Police wskazuje też na ważną okoliczność, jaka była poważna awaria instalacji bieli tytanowej należącej do koncernu Huntsman. Zdarzenie miało miejsce w lutym tego roku w Finlandii. Produkcja z tej wciąż nieczynnej instalacji odpowiadała za ok. 10% europejskiej podaży na biel tytanową. Ponadto ok. 15% instalacji produkcyjnych w Chinach zostało wyłączonych z produkcji z powodów środowiskowych.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Chemika Expo o wodorze
Tematem wiodącym tegorocznej konferencji Chemika Expo, organizowanej w Szczecinie przez Klaster...
HPCI idealne dla profesjonalistów
Targi HPCI Central and Eastern Europe to najważniejsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenie...
Merytoryczne konferencje podczas Sepawy
Kongres SEPAWA 2025 w Berlinie skupił się na innowacjach w sektorze detergentów,...
Wiodące targi transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej
TransLogistica Poland 2025, dwunasta edycja międzynarodowych targów transportu i logistyki, odbyła się...