2024-07-10 / Autor: Anna Senderowicz, analityk, Departament Analiz Ekonomicznych, PKO Bank Polski
Po trudnym 2023 roku, gdy konsumenci ograniczali wydatki ze względu na silny wzrost cen, rok 2024 wraz z realną podwyżką wynagrodzeń powinien poprawić nastroje Polaków i zachęcić do zwiększenia zakupów, m.in. w drogeriach.
Rynek kosmetyków i środków higieny osobistej w Polsce
Wartość polskiego rynku kosmetyków i środków higieny osobistej w 2023 roku, według szacunków firmy Statista, zwiększyła się o 7,7% w porównaniu z 2022 rokiem, osiągając wartość 5 mld euro. Polska z udziałem ok. 4% jest szóstym rynkiem w Europie. Wyprzedzają nas: Niemcy, Francja, Włochy, Wielka Brytania i Hiszpania.
Największy udział w rynku ma segment kosmetyków do pielęgnacji osobistej, którego sprzedaż w 2023 roku wyniosła 2,4 mld euro, stanowiąc połowę całkowitej sprzedaży branży.
W latach 2024-2028 oczekiwany jest wzrost rynku w tempie 3,9% średniorocznie. Optymistyczne prognozy dla branży wynikają z przezwyciężenia szoków, których doznawała gospodarka z uwagi na pandemię, agresję Rosji na Ukrainę, kryzys energetyczny i dwucyfrową inflację. Według makroekonomistów PKO Banku Polskiego, wzrost PKB w 2024 roku może sięgać 3,7% PKB, a inflacja będzie zdecydowanie niższa niż w 2023 roku i wyniesie 4-5%. Od lipca 2023 roku roczna dynamika wynagrodzeń w sektorze przedsiębiorstw przewyższa dynamikę cen detalicznych.
Kosmetyki i środki higieny osobistej oferowane przez handel detaliczny są w przeważającej części produkowane przez krajowych wytwórców. Polska od lat pozostaje eksporterem netto kosmetyków, a tendencja wzrostowa importu wynika m.in. z obecności w naszym kraju międzynarodowych koncernów, które część popularnych na polskim rynku marek produkuje w innych krajach. Najwięcej kosmetyków jest sprowadzane z Niemiec (22% ogólnej wartości importu w euro), Francji (17%) oraz Włoch (9%).
W 2023 roku sprzedaż detaliczna w kategorii „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” wzrosła o 10,3% r/r w cenach bieżących, natomiast w cenach stałych rynek zatrzymał się (+0,7% r/r).
Sytuacja ekonomiczno-finansowa drogerii
Drogerie prowadzą działalność w klasie PKD 47.75 – sprzedaż detaliczna kosmetyków i artykułów toaletowych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach. Branża jest silnie rozdrobniona. Według GUS, na koniec 2023 roku funkcjonowało w Polsce 5501 drogerii (o 204 mniej niż na koniec 2022 roku), przy czym 98% zarejestrowanych w REGON podmiotów stanowili mikroprzedsiębiorcy. Liczba drogerii zmniejsza się ze względu na zamknięcia sklepów tradycyjnych, które nie wytrzymują konkurencji sieci handlowych.
W 2023 roku 36 drogerii zatrudniało powyżej dziewięciu osób. Spośród nich cztery podmioty osiągnęły przychody roczne przekraczające 500 mln zł. W 11 firmach (31% ogółu) przeważał kapitał zagraniczny; ich udział w przychodach ogółem branży sięgał 96%, w zysku netto – 97%, a w wartości inwestycji – 99%.
"Kosmetyki i Detergenty" to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 5/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 3/2024
30.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...
Workshops&Networking PIPC „Cyfrowa i Bezpieczna Chemia” – podsumowanie II edycji
19-20 września 2024 r. w Hotelu Novotel City West w Krakowie odbyło się wydarzenie Polskiej Izby Przemysłu...
Wpływ zmian legislacyjnych na strategię rozwoju produktu
W Warszawie odbyła się konferencja „Wpływ zmian legislacyjnych na strategię rozwoju produktu – o...