Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA
REKLAMA

Sytuacja bieżąca i perspektywy rozwoju drogerii w 2025 roku

2025-03-28  / Autor: Anna Senderowicz, ekspert w Departamencie Analiz Ekonomicznych PKO Banku Polskiego

Polski rynek kosmetyczny od lat dynamicznie się rozwija, stając się jednym z najbardziej konkurencyjnych sektorów w handlu detalicznym. Jego rozwój widać zarówno w wartościach sprzedaży, jak i w zmieniającej się strukturze kanałów dystrybucji. Kluczową rolę w sprzedaży kosmetyków wciąż odgrywają drogerie. Choć ich pozycja jest stabilna, to i przed nimi w obliczu zwiększającej się popularności e-commerce i dynamicznego rozwoju dyskontów jest sporo wyzwań.

Perspektywy na 2025 rok pokazują, że handel detaliczny kosmetykami musi dostosować się do zmieniających się nawyków zakupowych Polaków, którzy coraz chętniej wybierają zakupy, używając smartfona lub korzystają z promocyjnych cen w dyskontach i supermarketach. W bieżącym roku możliwa jest poprawa wyników ekonomiczno-finansowych drogerii ze względu na spodziewany wzrost – choć wolniejszy niż w 2024 roku – konsumpcji prywatnej, jako efekt nadal dobrej sytuacji na rynku pracy, wzrostu wynagrodzeń przy stosunkowo niskiej inflacji żywności.

Kanały dystrybucji kosmetyków

Rynek sprzedaży detalicznej kosmetyków od lat nie tylko zwiększa wartość, lecz także ulega przeobrażeniom. Choć nadal wyraźnie dominują kanały sprzedaży stacjonarnej (84% wartości sprzedaży w 2023 roku), to coraz ważniejszą rolę odgrywa handel online. E-commerce rozwinął się szczególnie dynamicznie w okresie pandemii COVID-19. Konsumenci docenili wygodę zakupów w sklepach internetowych, bezpieczeństwo dokonywania transakcji, atrakcyjne ceny i możliwość ich porównania, dostawę do domu i możliwość zwrotów. Obecnie e-commerce obejmuje 16% sprzedaży, a jego udział, według prognoz Euromonitor International, może wzrosnąć dzięki nowym technologiom i rozwiązaniom (AI) do 24% w ciągu najbliższych pięciu lat.

Wśród stacjonarnych sklepów najważniejszą rolę odgrywają wyspecjalizowane sklepy (drogerie) z 39% udziałem w sprzedaży detalicznej kosmetyków i artykułów higienicznych. Sieci drogerii stacjonarnych (np. Rossmann czy Hebe) z uwagi na skalę działalności koncentrują się na licznych promocjach towarów, rozwoju liczby placówek oraz na inwestycjach w rozwój kanału internetowego.


\
CAŁA TREŚĆ DOSTĘPNA W "Kosmetyki i Detergenty" nr 1/2025

"Kosmetyki i Detergenty" to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.


przemysł kosmetycznykosmetykidystrybucjarynek

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności

REKLAMA


WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Jak oceniasz Manifest Polskiej Chemii?

Zobacz wyniki

REKLAMA
REKLAMA

WięcejW obiektywie