2025-02-13 / Autor: Alicja Zaradna, kierownik ds. wdrożeń i rozwoju produktów, MARBA Sp. z o.o. sp.j Pasjonatka efektywności, entuzjastka porządku, skutecznych rozwiązań i przemyślanych procesów. Analityczny umysł połączony z kreatywnym podejściem i nieustannym poszukiwaniem nowych dróg do osiągnięcia doskonałości.
Stale rosnąca świadomość i wymagania klientów sprawiają, że jakość i gwarancja bezpieczeństwa produktów staje się priorytetem dla większości organizacji. Jeszcze kilka lat wstecz sieci handlowe wysyłały swoich przedstawicieli lub korzystały z usług zewnętrznych audytorów w celu potwierdzenia, że firmy (podwykonawcy) pracują w oparciu o wyznaczone standardy. Jednak cięcia kosztów, ograniczony czas na wdrożenie nowych produktów i renoma jednostek certyfikujących sprawiły, że sieci handlowe często uznają wynik audytów certyfikujących i rezygnują z własnych.
Aktualnie firmy startujące do przetargów, które wdrożyły i utrzymują standardy zarządzania jakością są lepiej oceniane i w większości przypadków owe przetargi wygrywają.
Poczucie bezpieczeństwa i zaufanie górują nad atrakcyjną ceną i potencjalnie wysoką marżą. Dodatkowo, zastosowanie standardów jakościowych porządkuje strukturę organizacji, wymusza jej rozwój i wyznacza kierunek działań. System jakości oparty na sprawdzonych standardach stanowi przewodnik dla firm w drodze do ciągłego doskonalenia.
Od rzemieślnika do inżyniera. Ewolucja myślenia o jakości
Dążenie do doskonałości towarzyszy ludzkości od zarania dziejów. Już w średniowieczu ambitni rzemieślnicy dbali o jakość swoich wyrobów, aby zdobyć uznanie i grono lojalnych klientów. Wraz z nadejściem rewolucji przemysłowej pojawiła się potrzeba standaryzacji procesów i pojawiły się pierwsze systemy kontroli jakości wytwarzania, które miały na celu zapewnienie zgodności produktów z określonymi wymaganiami. Początkowe systemy jakości opierały się głównie na inspekcji końcowej produktów, co generowało wysokie koszty związane z brakami i reklamacjami. W okresie II wojny światowej amerykański statystyk W. Edwards Deming zapoczątkował użycie statystycznej kontroli jakości w produkcji przemysłowej. Wprowadzenie wykresów kontrolnych i prób statystycznych umożliwiło wykrywanie problemów we wcześniejszych etapach procesu produkcyjnego. W późniejszych latach obserwowano i wzorowano się na podejściu japońskim. I nie było to - popularne w Polsce - „jako tako”, ale filozofia Kaizen, która dążyła do ciągłego doskonalenia dzięki zastosowaniu zaawansowanych metod zarządzania jakością. W latach 70. i 80. XX wieku w Stanach Zjednoczonych popularnością cieszyła się koncepcja całkowitego zarządzania jakością (TQM; ang. Total Quality Management), oparta na orientacji na potrzeby klientów i zaangażowaniu wszystkich pracowników w doskonalenie zarówno procesów, jak i produktów.
Globalizacja gospodarki spowodowała wzrost konkurencji i zaostrzenie wymagań klientów, dlatego w latach 80. XX wieku Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna (ISO; ang. the International Organization for Standardization) opracowała zbiór norm ISO 9000, które określały wymagania jakościowe, umożliwiając standaryzację procesów na skalę międzynarodową. W latach 80. XX wieku, pracownik firmy Motorola, inżynier Bill Smith, w obliczu rosnącej konkurencji opracował metodologię zarządzania jakością 6 sigma, która miała na celu poprawę jakości wyrobów i zwiększenie efektywności produkcji. W oparciu o dane statystyczne zauważył, że redukcja odchyleń standardowych do sześciu poziomów (stąd nazwa) drastycznie zmniejsza liczbę defektów. Zaproponowane przez Smitha narzędzia i metody umożliwiły systematyczne analizowanie procesów, identyfikacje przyczyn problemów i wprowadzanie usprawnień. W latach 90. XX wieku Jack Welch, ówczesny prezes General Electric wprowadził metodologię 6 sigma w swojej firmie i dzięki temu szybko stała się ona nie tylko rozpoznawalną, ale powszechnie stosowaną metodologią na całym świecie.
"Kosmetyki i Detergenty" to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 1/2025
20.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 1/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Legislacja, trendy i surowce: X edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej
3 grudnia 2024 r. odbyła się w Warszawie 10. edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej. W...
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...