Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

System handlu uprawnieniami do emisji CO2 - prace wciąż trwają

2010-08-16

W założeniu system handlu uprawnieniami do emisji miał służyć do promowania instalacji efektywnych w zakresie emisji CO2, czyli emitujących mniej CO2 w odniesieniu do średniej w sektorze. Instalacje takie miały pozyskiwać środki na dalsze inwestycje, co miało przynieść trwałą modernizację przemysłu i energetyki. Z punktu widzenia prowadzącego instalację, udział w systemie powoduje jednak powstanie dodatkowych obowiązków i kosztów wynikających z ich spełniania.

System handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS – European Union Greenhouse Gas Emission Trading System) został wdrożony Dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 13 października 2003 r., ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE, a jego celem jest obniżenie emisji gazów cieplarnianych na poziomie dużych zakładów przemysłowych, w sposób uzasadniony ekonomicznie. Pierwotnie EU ETS miał być mechanizmem wspomagającym wywiązanie się państw UE-15 z celów określonych w Protokole z Kioto. System handlu uprawnieniami do emisji w UE funkcjonuje od 2005 roku według reguł określonych w Dyrektywie 2003/87/WE. Zgodnie z nimi, w okresie 2005-2007 (pierwszy okres rozliczeniowy) oraz 2008-2012 (drugi okres rozliczeniowy) w systemie handlu uczestniczą instalacje określone w Załączniku I do dyrektywy. W zdecydowanej większości są to instalacje prowadzące procesy energetycznego spalania paliw. Dyrektywa wskazuje 6 gazów cieplarnianych, jednakże głównym gazem cieplarnianym objętym EU ETS w latach 2005-2007 i 2008-2012 jest CO2. W latach 2008-2012 niektóre państwa członkowskie (Holandia, Austria) dobrowolnie włączyły do EU ETS emisję N2O. Od roku 2013 systemem handlu uprawnieniami do emisji objęte będą CO2, N2O i PFC.
 

Zmiany, zmiany...
W ramach działań prowadzonych w UE w celu ograniczenia zmian klimatu, jak również polityki na rzecz redukcji emisji gazów cieplarnianych, dokonano przeglądu funkcjonowania systemu handlu uprawnieniami do emisji. W konsekwencji wydłużono trzeci okres systemu handlu, rozszerzono listę aktywności i gazów objętych systemem, zmieniono zasady regulujące funkcjonowanie EU ETS. Zmiany te zostały określone w Dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/29/WE z 23 kwietnia 2009 r. zmieniającej dyrektywę 2003/87/WE w celu usprawnienia i rozszerzenia wspólnotowego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych.
Nowe zasady w znaczący sposób zmieniły też sposób rozdziału uprawnień. Zarówno w pierwszym, jak i w drugim okresie, państwa członkowskie przygotowywały tak zwane krajowe plany rozdziału uprawnień (KPRU), określające bezpłatne przydziały uprawnień dla poszczególnych instalacji. Tylko niewielka część uprawnień z puli krajowych mogła być przeznaczona na sprzedaż na wolnym rynku w drodze aukcji. Po roku 2012 podstawową zasadą dostępu do uprawnień będzie sprzedaż uprawnień na aukcjach, a tylko niewielka część uprawnień będzie rozdzielana bezpłatnie. Ma to pomóc w utrzymaniu odpowiedniej konkurencyjności przedsiębiorstw oraz złagodzić znaczące obciążenie finansowe związane z koniecznością zakupu uprawnień i pokryciem zwiększonych kosztów wynikających ze wzrostu cen energii. Prowadzący instalacje będą otrzymywać część uprawnień za darmo, przy czym udział wielkości bezpłatnych uprawnień będzie się stopniowo zmniejszać z poziomu 80% w roku 2013 do 30% w roku 2020, i do 0 w roku 2027. W przypadku sektorów narażonych na tzw. ucieczkę emisji (zagrożenie konkurencyjności, np. w wyniku importu towarów z krajów spoza UE, w których przemysł nie jest objęty systemem redukcji emisji gazów cieplarnianych) przydział uprawnień będzie wynosić 100% przez cały trzeci okres.

 

Historia i benchmarki
Należy jednak w tym miejscu zaznaczyć, że poziom 80% czy też 100%, do którego odnosić się będą przydziały, określany ma być dla każdego przedsiębiorstwa w oparciu o historyczny poziom produkcji w latach 2005-2009 oraz benchmarki, czyli produktowe wskaźniki emisyjności. Trwają jeszcze prace w Komisji Europejskiej, co do ostatecznych wartości odpowiednich wskaźników. Zgodnie z dyrektywą, benchmarki określane są dla wybranych produktów, które powstają w instalacjach objętych systemem, w oparciu o wskaźniki uzyskane dla 10% najbardziej efektywnych (pod względem emisyjności) instalacji prowadzących dany rodzaj działalności objętych systemem. Przykładowo, w przypadku produkcji amoniaku, benchmark proponowany przez Komisję Europejską ma wynosić 1,604 Mg CO2/Mg amoniaku. Przydział darmowych uprawnień co do zasady nie dotyczy producentów energii elektrycznej, z pewnymi wyjątkami określonymi w art. 10c dyrektywy 2009/29/WE. Zmiany w funkcjonowaniu EU ETS od 2013 r. wraz z dodatkowymi wymogami w zakresie zwiększenia wykorzystania odnawialnych źródeł energii i poprawą efektywności energetycznej mają doprowadzić do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych w całej Unii Europejskiej o 20% do roku 2020 (jest to jeden z elementów tzw. pakietu energetyczno-klimatycznego „3x20”. Pozostałe cele to poprawa efektywności energetycznej o 20% i zwiększenie udziału energii produkowanej ze źródeł odnawialnych do 20% w całym bilansie energetycznym. W przypadku międzynarodowego porozumienia Unia Europejska może zwiększyć swój cel w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych do 30% w stosunku do 1990 r.) w stosunku do poziomu z 1990 r. Dla działalności objętych EU ETS przyjęto, iż zmiana ta ma stanowić zmniejszenie emisji o 21% w stosunku do poziomu z roku 2005, natomiast w stosunku do pozostałych emisji nie objętych systemem handlu (tzw. non-ETS) ustalono różne cele w poszczególnych państwach. W tym przypadku Polska może zwiększyć emisje o 14% w stosunku do emisji z roku 2005. Należy zaznaczyć, iż znacząca część emisji pochodzących z działalności przemysłowych jest albo będzie objęta EU ETS, co oznacza znaczący wysiłek redukcyjny dla instalacji objętych systemem.

CAŁY ARTYKUŁ ZNAJDĄ PAŃSTWO W NR 2/2010 "CHEMII I BIZNESU". ZAPRASZAMY.


dwutlenek węglaemisjahandel uprawnieniami do emisji

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie