2021-03-25 / Autor: Redakcja
Włochy to absolutna czołówka produkcji, ale też i konsumpcji kosmetyków oraz chemii gospodarczej w Unii Europejskiej. Tamtejszy rynek, choć przez wiele lat pogrążony w stagnacji, a w obszarze kosmetyków dodatkowo silnie dotknięty przez pandemię koronawirusa, stwarza polskim eksporterom korzystne warunki dla ekspansji. Ci od lat konsekwentnie umacniają swoją pozycję wśród zewnętrznych dostawców na ten rynek, a – jak pokazują dane za ostatnie miesiące – kryzys COVID-19 rodzi ku temu dodatkowe okazje.
Duży rynek zgłaszający rosnące zapotrzebowanie na wyroby z importu
Włochy są jednym z czołowych producentów chemikaliów konsumpcyjnych, w tym szczególnie mocnym graczem w obszarze kosmetyków. Łączna wartość eksportu artykułów kosmetycznych i chemii gospodarczej z Italii przekroczyła w 2019 roku pierwszy raz granicę 7 mld euro. Aż blisko ¾ tej kwoty stanowiła sprzedaż zagraniczna kosmetyków. Z populacją przekraczającą 60 mln osób to jednocześnie bardzo duży rynek tych produktów, który wprawdzie bazuje głównie na rodzimych dostawcach, lecz zgłasza również znaczne zapotrzebowanie na wyroby pochodzące z importu. Ten pomiędzy 2014 a 2019 rokiem rósł w średniorocznym tempie 5%. To, jak na realia włoskiego rynku, wzrost bardzo solidny – biorąc pod uwagę strukturalne problemy doświadczane przez trzecią największą gospodarkę Unii Europejskiej (po wystąpieniu z niej Wielkiej Brytanii). Kraj ten charakteryzuje się jednym z najwyższych poziomów zadłużenia na świecie (dług publiczny jeszcze przed kryzysem COVID-19 sięgał 135% PKB), a w ostatnich latach borykał się ze spadkiem międzynarodowej konkurencyjności, który skutecznie utrudniał wzrost gospodarczy. Pomiędzy 2010 a 2019 rokiem realny PKB kraju zwiększył się o zaledwie 2%, a długotrwałemu wyhamowaniu uległa zarówno konsumpcja prywatna (efekt m.in. wysokiego, przekraczającego 10% bezrobocia), jak i inwestycje. Na domiar złego Włochy zaliczają się do krajów najsilniej dotkniętych zarówno samą pandemią koronawirusa, jak i wynikłym w jej efekcie kryzysem gospodarczym. Lombardia, stanowiąca gospodarcze serce w kraju, znalazła się w szczególnie trudnej sytuacji epidemicznej na wiosnę, a cały kraj do grudnia 2020 r. zajmował czołowe lokaty na świecie pod względem łącznej liczby zakażonych, jak i zwłaszcza zgonów (odpowiednio siódme i piąte miejsce). Walka z pandemią zmusiła włoski rząd do wdrożenia wielu dotkliwych obostrzeń społecznych i gospodarczych, które w całym roku skutkowały ok. 10% spadkiem realnego PKB w porównaniu z rokiem 2019.
Notowany na przestrzeni lat szybki rozwój importu kosmetyków i chemii gospodarczej niejako wyłamywał się więc z bardzo niekorzystnych tendencji obserwowanych na poziomie całej włoskiej gospodarki. Łączna wartość importu chemikaliów konsumpcyjnych do Italii osiągnęła w 2019 roku rekordową wartość 3,4 mld euro. Nieco ponad 2/3 tej kwoty przypadło na kosmetyki, których import rósł w poprzednich latach nieco szybciej niż chemii gospodarczej (średniorocznie +6% vs +4%). Skala i przyzwoite tempo wzrostu zapotrzebowania na produkty z zagranicy czynią z Włoch bardzo atrakcyjną destynację dla polskich firm wytwarzających chemikalia konsumpcyjne. Sprzedaż na Półwysep Apeniński odpowiada niezmiennie za ok. 4% ich łącznego eksportu. To ich siódmy największy rynek eksportowy, a po Brexicie piąty najważniejszy partner handlowy w Unii Europejskiej. 2019 rok przyniósł pod tym względem okrągły rekord – polskie firmy wyeksportowały do Italii kosmetyki i artykuły chemii gospodarczej za równą sumę 200 mln euro, po wzroście aż o 19% r/r. Tuż przed kryzysem święciły one zatem we Włoszech spore sukcesy. Z kolei na przestrzeni całego pięcioletniego okresu (pomiędzy 2014 a 2019 r.) eksport chemikaliów konsumpcyjnych do tego kraju rósł w tempie ok. 7% rocznie. Większym polem do ekspansji dysponują w tym wypadku producenci kosmetyków (rekordowe 148 mln euro eksportu w 2019 roku), którzy w analizowanym okresie zwiększali swoją sprzedaż na tym rynku w tempie ok. 8% średniorocznie.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024
30.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Legislacja, trendy i surowce: X edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej
3 grudnia 2024 r. odbyła się w Warszawie 10. edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej. W...
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...