Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Strategia Chemiczna na rzecz Zrównoważenia – czyli unijne chemikalia „na zielono”. Perspektywa branży kosmetycznej

2022-09-28  / Autor: Ewa Starzyk, dyrektor ds. naukowych i legislacyjnych, Magdalena Turowska, młodszy manager ds. projektów legislacyjnych, Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego

O Zielonym Ładzie mówi się często, że to prawdopodobnie największa polityka, nad jaką kiedykolwiek pracowała Unia Europejska. I choć w wielu obszarach Zielony Ład może wciąż wydawać się dość odległy i abstrakcyjny, coraz więcej elementów zaczyna się zmieniać i coraz więcej konkretnych pomysłów regulacyjnych przychodzi z Brukseli. Zielony Ład już zmienia praktycznie całą naszą gospodarkę: funkcjonowanie firm, zasady projektowania, używania i zagospodarowywania po użyciu produktów i opakowań, użycie składników, komunikację z odbiorcą produktów – konsumentem stają się bardziej zrównoważone. Mija czas dobrowolnych praktyk, nadchodzą konkretne regulacje środowiskowe.

Z perspektywy branży kosmetycznej można przyjąć, że poza polityką dotyczącą żywności („Od Pola Do Stołu”), pozostałe elementy dotyczą nas bezpośrednio lub pośrednio. Dwa najbardziej kluczowe obszary Zielonego Ładu, o największym i najbardziej bezpośrednim wpływie na branżę kosmetyczną, to:

• zrównoważone produkty i opakowania,

• zero zanieczyszczeń – nietoksyczne środowisko.

W tym artykule zajmiemy się drugim filarem, czyli polityką zero zanieczyszczeń – nietoksyczne środowisko. Jego głównym elementem jest Strategia Chemiczna Na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju (Chemicals Strategy for Sustainability – CSS). Produkcja chemikaliów to duży sektor gospodarki, oceniany jako jeden z kluczowych pod kątem poboru energii i ilości emisji. Strategia chemiczna ma spowodować przejście na technologie chemiczne i produkcyjne wymagające mniejszej ilości energii i ograniczenia emisji – to jej pierwszy cel. Drugi cel to wyeliminowanie najbardziej szkodliwych chemikaliów i to jest obszar zainteresowania branży kosmetycznej Z naszej perspektywy najważniejsze będą zmiany dotyczące właśnie substancji – składników produktów kosmetycznych.

W ramach strategii chemicznej Komisja zamierza wdrożyć następujące, nowe koncepcje zarządzania substancjami chemicznymi: jedna substancja – jedna ocena, nieodzowne użycia, generyczne podejście do oceny ryzyka, współczynnik oceny mieszanin, efekt stosowania mieszanin, grupowanie substancji w trakcie oceny. Komisja doda również nowe klasy substancji do tzw. grupy SVHC, czyli substancji wzbudzających szczególne obawy, dla których stosowane są restrykcyjne reżimy regulacyjne, w tym ograniczenia i udzielanie zezwoleń. Jednym z największych wyzwań w procesie wypracowywania szczegółów strategii chemicznej jest to, że sama Komisja, czyli pomysłodawca, nie wie jeszcze, co powinny docelowo oznaczać i jak być wdrażane poszczególne pojęcia i koncepcje.

Strategia wprowadzi zasadnicze zmiany w ustawodawstwie chemicznym UE, czyli w zarządzaniu substancjami chemicznymi. Zmieni szereg kluczowych rozporządzeń – ram prawnych dotyczących zarówno składników kosmetyków, jak i produktów gotowych. W 2022 r. odbywają się rewizje trzech ważnych rozporządzeń: CLP, REACH i najważniejsza – rewizja rozporządzenia kosmetycznego 1223/2009/WE.

Skąd tak daleko idące zmiany w podejściu do substancji chemicznych? Komisja w samej strategii stwierdza przecież, że UE posiada już jedne z najbardziej kompleksowych i ochronnych ram regulacyjnych w odniesieniu do chemikaliów, poparte najbardziej zaawansowaną bazą wiedzy na świecie. Te ramy regulacyjne w coraz większym stopniu stają się wzorem norm bezpieczeństwa na całym świecie. Ale jednocześnie społeczeństwo wcale nie jest o tym przekonane: 84% Europejczyków jest zaniepokojonych wpływem chemikaliów obecnych w produktach codziennego użytku na ich zdrowie, a 90% obawia się ich wpływu na środowisko. Wygląda więc na to, że strategia chemiczna w mniejszym stopniu odpowiada na realny problem związany z bezpieczeństwem zdrowia ludzi i środowiska – bo taki problem nie został wprost sformułowany w strategii – niż na obawy społeczne. Czy są one uzasadnione? Czy przeciętny konsument i obywatel rozumie różnice między zagrożeniem a ryzykiem?


\
CAŁA TREŚĆ DOSTĘPNA W "Chemia i Biznes. Rynek Kosmetyczny i Chemii Gospodarczej" nr 3/2022

"CiB. Rynek Kosmetyczny i Chemii Gospodarczej" to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.


przemysł kosmetycznykosmetykiStrategia Chemiczna na rzecz Zrównoważeniaprzemysł chemiczny

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Średnia ocen 5/5 na podstawie 1 głosów.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Jak oceniasz Manifest Polskiej Chemii?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie