2023-04-20 / Autor: Ewa Maciejczyk, Politechnika Łódzka, Instytut Surowców Naturalnych i Kosmetyków
Zarówno kosmetyki, jak i produkty chemii gospodarczej mogą mieć różne formy, o różnych kolorach i zapachach. Zarówno substancje zapachowe, jak i barwiące należą do tej grupy składników w produkcie, które są narażone na utratę swoich właściwości pod wpływem czynników takich, jak światło czy tlen z powietrza. Częściowo problem ten rozwiązywany jest poprzez zastosowanie nieprzezroczystego opakowania. Jednak bardzo wielu producentów pragnie wyeksponować swój produkt i jego przykuwającą wzrok barwę. Nawet jeśli jest to produkt przezroczysty czy biały zmiana barwy np. na brązową (jak to ma miejsce w produktach zawierających wanilinę) jest wysoce niepożądana.
Wybór odpowiedniego systemu stabilizującego zależy od wielu czynników, w tym rodzaju opakowania, objętości/masy preparatu w opakowaniu, sposobu i środowiska użytkowania, interakcji z innymi elementami systemu oraz oczekiwań dotyczących wydajności i kosztów. Coraz częściej stosuje się wstępnie formułowane rozwiązania (np. mieszaniny surowców, takich jak beznofenon-4 i 5), które obejmują między innymi uwzględnienie formy produktu pod kątem łatwości dodawania oraz wymagań dotyczących bezpieczeństwa/higieny.
Fotoutlenianie jest wynikiem połączonego działania światła i tlenu, przy czym najważniejszym przykładem jest działanie światła słonecznego w obecności tlenu z powietrza. Fotoutlenianie polimerów i innych materiałów prowadzi do degradacji, odbarwień i uszkodzeń produktu, chyba że się temu zapobiegnie lub znacznie opóźni.
Antyutleniacze zapewniają stabilność koloru również zapachom (wanilina brązowieje), podczas gdy masa kosmetyczna podgrzewana jest do wysokich temperatur, np. woski do depilacji czy świece do masażu. Absorbery UV i stabilizatory światła są również powszechnie stosowane do ochrony koloru produktów i integralności zapachu podczas narażenia na szkodliwe działanie promieniowania UV i światła fluorescencyjnego na półkach sklepowych czy w zaciszu domowym konsumenta.
Stabilizatory koloru
Składnikami służącymi do pochłaniania i rozpraszania promieniowania UV są benzofenon i jego pochodne. Benzofenony stosowane są w wielu produktach kosmetycznych, ale najczęściej występują w balsamach do ust, lakierach do paznokci, podkładach, filtrach przeciwsłonecznych dla dzieci, zapachach i perfumach, szamponach i odżywkach, lakierach do włosów i środkach nawilżających. Filtry benzofenonowe są często stosowane w tych produktach kosmetycznych, aby uniknąć szkodliwego działania promieniowania UV również na samą masę kosmetyczną. Benzofenon jest również stosowany w perfumach jako wzmacniacz zapachu. Natomiast zastosowany w produktach takich, jak mydła, powoduje, że nie tracą one swoich zapachów i kolorów pod wpływem promieniowania UV.
"Kosmetyki i Detergenty" (wcześniej "Chemia i Biznes. Rynek Kosmetyczny i Chemii Gospodarczej") to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 5/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 3/2024
30.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...
Workshops&Networking PIPC „Cyfrowa i Bezpieczna Chemia” – podsumowanie II edycji
19-20 września 2024 r. w Hotelu Novotel City West w Krakowie odbyło się wydarzenie Polskiej Izby Przemysłu...
Wpływ zmian legislacyjnych na strategię rozwoju produktu
W Warszawie odbyła się konferencja „Wpływ zmian legislacyjnych na strategię rozwoju produktu – o...