Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Sprzedaż chemii poza granicę wymaga doświadczonego operatora logistycznego

Data publikacji: 2019-06-17 / Autor: Ewelina Staszewska, Dachser Chem-Logistics

Eksport ładunków chemicznych wiąże się z koniecznością znalezienia odpowiedniego partnera logistycznego, który sprosta licznym wyzwaniom w tym zakresie.

Przemysł chemiczny to jedna z branż napędzających polski eksport. Tymczasem transport chemii, zwłaszcza przesyłek podlegających przepisom ADR, wiąże się z wieloma wyzwaniami, a firmy, które chcą się rozwijać eksportowo muszą doskonale znać zasady postępowania i przepisy, dysponować specjalnym wyposażeniem lub zapewnić sobie profesjonalne doradztwo. Co więcej, błędy popełnione w przewozie chemii i produktów niebezpiecznych mogą być liczone nie tylko w pieniądzach, ale też w zdrowiu i życiu ludzi czy szkodach wyrządzonych środowisku.

Zgodnie z danymi opublikowanymi przez Główny Urząd Statystyczny, w 2018 r. Polska wyeksportowała produkty przemysłu chemicznego lub przemysłów pokrewnych na kwotę 63,4 mld zł. Za granicę sprzedajemy m.in. chemikalia i wyroby chemiczne, nawozy, produkty farmaceutyczne oraz produkty kosmetyczne, tworzywa sztuczne, produkty ropopochodne, mydła, detergenty, włókna, farby i lakiery. Znaczną część tych towarów stanowią produkty niebezpieczne. Firmy chemiczne czy kosmetyczne, które chcą nawiązać współpracę handlową z zagranicą, powinny wiedzieć, jak zorganizować międzynarodowy transport swoich produktów i jakich obowiązków dopełnić. Ze względu na złożoność tematu i wielość przepisów regulujących transport chemii, zwłaszcza towarów niebezpiecznych, czyli tzw. ADR-ów, jest to obszar, gdzie łatwo o kosztowne błędy.

Na początek – przygotowanie przesyłki

Przed wysłaniem towarów do odbiorcy, najpierw trzeba je odpowiednio przygotować, począwszy od dobrania adekwatnego opakowania. Powinno ono zabezpieczać sam produkt przed uszkodzeniem i jednocześnie chronić otoczenie. Ma to szczególnie duże znaczenie przy przewozach towarów niebezpiecznych, które mogą mieć działanie żrące, trujące lub oddziaływać zapalnie. To właśnie wysoki poziom zagrożenia dla ludzi i środowiska sprawia, że przewóz tych substancji podlega wielu regulacjom prawnym. Opakowania, w jakich eksporter powinien umieścić produkty chemiczne, muszą być dostosowane do rodzaju stwarzanego zagrożenia. Podstawowa klasyfikacja dzieli materiały niebezpieczne na dziewięć klas. Producent czy dystrybutor musi je koniecznie znać, aby poprawnie użyć opakowania, które dobrze zabezpieczy towar i nie wejdzie w reakcję chemiczną. W tym celu powinno się wykorzystywać certyfikowane opakowania, przygotowane ze specjalnych materiałów. Opakowanie powinno być też należycie oznaczone, m.in. symbolem, kodem i rokiem produkcji. Muszą się na nim znaleźć także informacje na temat przechowywanej zawartości. To niezwykle istotne dla służb ratowniczych w razie awarii czy wypadku, więc nie wolno tego aspektu pomijać.

Oprócz tego eksporter musi przygotować dokumentację związaną z przewozem. W trakcie przewozu towarów niebezpiecznych często występuje konieczność stosowania tzw. przewozu multimodalnego, czyli przewozu za pomocą różnych środków transportu. W praktyce najczęściej spotykany jest przewóz drogowo-morski.

W takim przypadku konieczne jest sporządzenie multimodalnego dokumentu przewozowego, często nazywanego deklaracją IMO. Jest to dokument, który będzie stanowił podstawę do wystawienia pełnej dokumentacji przewozowej podczas załadunku statku. Zasadą jest wypełnianie dokumentów morskich w języku angielskim.

Mimo odrębności przepisów morskich i drogowych, dokument ten tak naprawdę od „drogowego” dokumentu przewozowego niewiele się różni. Tak, jak w ADR, tak i w kodeksie morskim IMDG nie narzuca się konkretnej formy takiego dokumentu, pod warunkiem, że zawiera on wszystkie wymagane informacje.

Wyposażona ciężarówka i kierowca z uprawnieniami ADR

Prawidłowo zapakowana przesyłka z odpowiednią dokumentacją jest gotowa do przewozu. Na tym etapie niezwykle ważne są wiedza i odpowiednie wyposażenie. Już sam załadunek może być okazją do popełnienia błędów. Przewoźnik, który go realizuje musi wiedzieć, jakie grupy towarów chemicznych można przewozić w jednym samochodzie, a których absolutnie nie można łączyć, bo mogłoby dojść do pożaru, eksplozji lub innej niebezpiecznej sytuacji.

 

W transporcie chemii ważne jest również zachowanie odpowiednich warunków w pojeździe: temperatury, wentylacji, czy ochrony przed działaniem słońca. W szczególności samochód przewożący towary niebezpieczne powinien mieć wyposażenie, które zabezpiecza kierowcę, inne osoby mające styczność z przesyłką oraz środowisko.

Dodatkowo ciężarówka musi spełniać określone wymogi odnoszące się do instalacji elektrycznej, hamulców, układu wydechowego, zbiornika paliwa oraz konstrukcji kabiny kierowcy. Trzeba też zabezpieczyć ładunek przed przemieszczaniem się podczas transportu – do tego wykorzystuje się np. odpowiednie skrzynki, paski, przegrody czy poduszki. Samochody przewożące ADR-y dodatkowo powinny być odpowiednio oznakowane, co ma stanowić ostrzeżenie dla innych osób na drodze. Pojazd sam lub z przyczepą (naczepą), kontenerami, przewożący towary niebezpieczne, obowiązkowo musi mieć tablice barwy pomarańczowej – z przodu i z tyłu. Specjalne obostrzenia obowiązują też w transporcie chemii i towarów niebezpiecznych drogą morską i lotniczą.

Doświadczony partner logistyczny

Większość eksporterów w zakresie transportu decyduje się na współpracę z operatorami logistycznymi. Polski rynek transportowy jest jednak bardzo rozdrobniony. Wiele firm nie jest też przygotowanych do przewozu chemii i produktów podlegających przepisom ADR.

Znaczna liczba eksporterów współpracuje ze stałymi partnerami, jednak część firm szuka przewoźnika na giełdach transportowych. Ma to miejsce najczęściej w przypadku potrzeby wysłania niewielkich partii towarów. Te praktyki stosują zarówno mniejsze firmy, jak i duzi oraz znani producenci. Tymczasem domeną systemu giełdowego jest to, że trudno przewidzieć, kiedy znajdzie się usługodawca, który zrealizuje daną przesyłkę chemiczną. Postawienie na przypadkowego przewoźnika może być w oczywisty sposób ryzykowne ze względów bezpieczeństwa.

Te wymagania, które musi spełnić firma doskonale widać m.in. na przykładzie spółki Dachser, globalnego operatora logistycznego, który od lat obsługuje producentów i dystrybutorów produktów chemicznych. Wszystkie ciężarówki są wyposażone w sprzęt do przewozu chemii, w tym ADR-ów, a wiedza kierowców jest udokumentowana certyfikatami. Dodatkowo firma zatrudnia doradców DGSA – blisko 200 w całej Europie, z czego część działa w Polsce. Oprócz doradztwa na rzecz operatora oraz jego klientów, doradcy powinni zajmować się zarządzaniem ryzykiem i dbaniem o to, by firma w sposób ciągły spełniała wysokie standardy niezbędne przy transporcie produktów chemicznych i niebezpiecznych. Oznacza to systematyczne audyty bezpieczeństwa.

Śledzenie w czasie rzeczywistym

Bardzo dużą rolę w bezpiecznym i niezawodnym transporcie chemii odgrywają także narzędzia informatyczne. W przypadku przesyłek z towarami niebezpiecznymi szczególnie ważna jest możliwość śledzenia przesyłki, zwłaszcza w przewozie międzynarodowym.

W Dachser nadaje się takim przesyłkom jeden numer, który pozwala zleceniodawcy samodzielnie śledzić ją na całej trasie w czasie rzeczywistym, bez względu na liczbę przekraczanych granic. Takie rozwiązanie jest rzadkością w branży logistycznej, a możliwe jest dzięki temu, że firma na całym świecie działa w ramach jednolitego systemu IT. Co więcej, za sprawą kodów SSCC, nadzór nad transportem obejmuje nie tylko samą przesyłkę, ale poszczególne jej elementy – aż do poziomu pojedynczych palet. Nie trzeba zbyt długo wyjaśniać, jakie korzyści oznacza to dla firm, które wysyłają chemię i towary niebezpieczne. Zwłaszcza, jeśli w grę wchodzi współpraca z dużą liczbą odbiorców zagranicznych, np. siecią sklepów.

Sukces eksportowy zależy od wielu czynników, a logistyka może być słabym punktem tego przedsięwzięcia lub przeciwnie – przewagą konkurencyjną. W przypadku branży chemicznej, gdzie potrzeby klientów są specyficzne, a ich realizacja wymaga wiedzy i wyposażenia, warto zdać się na doświadczonego operatora.


przemysł chemicznytransport i logistykaDachser Chem-Logistics

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności





WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)





WięcejSonda

Czy posiadasz akcję polskich spółek giełdowych z przemysłu chemicznego?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie