2023-06-12
75% przedstawicieli branży spedycji i logistyki uważa, że spadła konkurencyjność ich firmy, 60% boryka się z problemami wywołanymi opóźnieniami w dostawach towarów, a 81% uważa, że traci klientów na rzecz armatorów - wynika z ankiety przeprowadzonej wśród przedstawicieli branży.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Polskiej Izby Spedycji i Logistyki i sprawdziło jak obowiązujące od 2009 r. rozporządzenie, wyłączające armatorów z ogólnych reguł konkurencji obowiązujących w Unii Europejskiej (Consortia Block Exemption Regulation, tzw. rozporządzenie CBER), wpłynęło na działalność polskich przedsiębiorstw z sektora TSL. To rozporządzenie wprowadzone po raz pierwszy w 2009 r. dało armatorom swobodę w realizacji przejęć, fuzji czy współpracy joint venture, bez zważania na ograniczenia związane z ochroną konkurencji. W Polsce najwięksi międzynarodowi armatorzy obsługują obecnie 100% polskiego handlu zagranicznego. Również kontenery przeładowywane w polskich portach pochodzą ze statków oceanicznych konsorcjów, tworzonych przez armatorów (tzw. alliance’ów) i są obsługiwane przez krajową branżę spedycyjną.
O ewentualnym przedłużeniu rozporządzenia CBER na kolejne pięć lat postanowi w przyszłym roku Komisja Europejska. Gdyby ta decyzja zależała od krajowych przedstawicieli branży, rozporządzenie przestałoby obowiązywać w 2024 r. Przeciwnym kontynuacji wyłączania armatorów spod reguł konkurencji rynkowej jest aż 92% respondentów. Dodatkowo, ankietowani przedsiębiorcy uważają, że administracja państwowa, w tym organy ochrony konkurencji powinny włączyć się do rozmów o przyszłości przewozów kontenerowych: aż 93% z nich jest zadania, że zaangażowanie ze strony interesariuszy jest konieczne, aby rozporządzenie nie było przedłużone.
Jeśli Dyrekcja Generalna ds. Konkurencji Komisji Europejskiej zadecyduje o wydłużeniu CBER na następne pięć lat, według 67% respondentów ta decyzja będzie miała niekorzystny wpływ na aktywność ich firm. Już teraz reperkusje rozporządzenia CBER odczuwa w codziennej działalności biznesowej 87% badanych, a 84% ocenia je negatywnie. Ponad połowa (51%) badanych uważa, że przedsiębiorstwo, w którym pracują, poniosło straty finansowe w wyniku obowiązywania rozporządzenia. Estymowana średnia wartość strat finansowych, określona na podstawie wskazań respondentów, kształtowała się na poziomie niemal 20% zysków firmy wypracowanych w ciągu ostatnich trzech lat. Inne konsekwencje rozporządzenia CBER, które są odczuwane przez respondentów to: utrata klientów 43% wskazań, problemy w kontaktach z klientami (40%), pogorszenie biznesowych relacji z przewoźnikami 61% wskazań oraz kary od klientów związane z opóźnieniami – 18% odpowiedzi.
- Jako Polska Izba Spedycji i Logistyki od lat podnosimy kwestię nierównowagi na rynku transportu kontenerowego, która powstała w efekcie wdrożenia rozporządzenie CBER. Trzy alliance, w których działa 10 największych przewoźników, mają ponad 80% całego rynku przewozów kontenerowych. Ta sytuacja, co widać po wynikach ankiety, po prostu szkodzi polskim przedsiębiorstwom – tłumaczy Juliusz Skurewicz, sekretarz rady Polskiej Izby Spedycji i Logistyki.
Przedstawiciele PISiL zaapelowali już do Ministerstwa Infrastruktury oraz Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o wywarcie wpływu na Komisję Europejską, aby wyłączenia wynikające z rozporządzenie CBER nie były przedłużane na kolejny okres. Ostatni raz decyzja o kontynuacji CBER została podjęta w 2020 r. przy sprzeciwie przytłaczającej większości branży. Tylko przewoźnicy kontenerowi byli za utrzymaniem korzystnego dla nich status quo.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Legislacja, trendy i surowce: X edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej
3 grudnia 2024 r. odbyła się w Warszawie 10. edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej. W...
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...