Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Specyfika transportu drogowego chemii budowlanej i przemysłowej

2014-07-22

Chemikalia należą do towarów, które codziennie w dużych ilościach przewożone są transportem drogowym, kolejowym, morskim, a od niedawna także lotniczym. Bezpieczeństwo transportu chemikaliów ma ogromne znaczenie. Utrata kontroli doprowadzić może do uwolnienia znacznych ilości substancji o właściwościach palnych, wybuchowych czy trujących.

Transport drogowy produktów sektora chemii budowlanej i przemysłowej wymaga zastosowania znacznie większej ostrożności niż ma to miejsce w przypadku przewozu innych materiałów.

Operator transportowo-logistyczny musi spełniać szereg wymagań, aby zgodnie z przepisami realizować przewóz ładunków niebezpiecznych, zaś obsługujący taki kurs kierowca powinien posiadać stosowne zaświadczenie ADR. Oprócz tego na bezpieczeństwo transportu wpływa również jakość i stan floty przewoźnika. Partner TSL, posiadający doświadczenie oraz możliwości flotowe, oprócz standardowej usługi transportowej powinien być także w stanie zaproponować rozwiązania optymalizujące transport, czyli m.in. dostosować naczepę do ładunku oraz zapewnić bezpieczeństwo i terminowość dostawy.

Transport odbywający się na potrzeby branży chemicznej stanowi jedną z najtrudniejszych i najbardziej wymagających gałęzi usług. Jest to bowiem dziedzina, w której najważniejsze jest bezpieczeństwo wynikające z wieloletniego doświadczenia oraz stale aktualizowanej wiedzy dotyczącej przepisów prawnych i specyfikacji transportu ładunków ADR. Wybierając przewoźnika, warto zatem zwrócić uwagę na doświadczenie oraz kompleksowość usług TSL. Przykładowo, połączenie obsługi transportu, logistyki i spedycji już na wstępie daje wymierne oszczędności finansowe. Wzrastającym trendem na rynku TSL jest ponadto wychodzenie naprzeciw konkretnym wymaganiom branżowym. Oznacza to, że operatorzy transportowo-logistyczni, poznając oczekiwania konkretnych branż, są w stanie dopasować najlepszą usługę do indywidualnych potrzeb.

Analizując zapotrzebowanie transportowe chemii budowlanej i przemysłowej, widać wyraźnie, że do najważniejszych rozwiązań optymalizujących transport zalicza się ładowność naczepy, stan pojazdu, dodatkowe wyposażenie ADR, ubezpieczenie o wysokiej wartości, kwalifikacje pracowników oraz doświadczenie firmy w transporcie ładunków dla klientów branżowych.

W tym kontekście jednym z najbardziej interesujących rozwiązań staje się odpowiednie dopasowanie naczepy do ładunku. Jest to o tyle istotne, że biorąc pod uwagę sposób pakowania oraz wagę wielu ładunków, z którymi można spotkać się w przemyśle chemii budowlanej i przemysłowej, optymalizacja taka zyskuje na znaczeniu. Lekkie naczepy umożliwiają transport cięższych ładunków, co bezpośrednio przekłada się na optymalizację transportu, a co za tym idzie zmniejszenie kosztów oraz zapewnienie większych ilościowo dostaw. Wszystko to stanowi natomiast dodatkowy atut przy transporcie odbywającym się w systemie „door to door”. Lekka i bardziej przestronna naczepa stanowi również niezaprzeczalną korzyść w przypadku transportu lżejszych produktów, często przewożonych w piętrowanych paletach lub w tzw. opakowaniach typu big - bag.

 

 

 

Jeszcze innym i równie istotnym elementem, który winien być rozpatrywany przy wyborze środka transportu dla obsługi produktów chemicznych jest jego wyposażenie. Pojazd oprócz tablic informacyjnych musi bowiem posiadać kompletne wyposażenie awaryjne, na które składa się m.in. klin pod koła, dwa stojące znaki ostrzegawcze, płyn do płukania oczu, para rękawic ochronnych oraz maski ucieczkowe.

W przypadku, gdy ładunek jest transportowany częściowo drogą morską, korzystając z przepraw promowych, kierowca otrzymuje dodatkowo od załadowcy komplet nalepek ostrzegawczych, określających klasę przewożonego ładunku oraz potencjalne zagrożenie, które ten ładunek może spowodować. We wszystkich takich przypadkach wspomniane nalepki są niezbędne. Pojazdy z ładunkami niebezpiecznymi z branży chemicznej umieszcza się wówczas w określonych punktach na promie, oznaczając je z każdej strony nalepkami, które wskazują na konieczność zachowania szczególnej ostrożności oraz stałego monitoringu w trakcie przeprawy.

Specyfika zabezpieczenia ładunku zależy od jego rodzaju. W grę mogą tu wchodzić materiały oddziałujące na środowisko, materiały łatwopalne lub żrące. Najwyższe standardy oraz wymogi bezpieczeństwa transportu drogowego chemii budowlanej i przemysłowej wymagają od przewoźników stałego monitorowania przepisów, stąd muszą oni pamiętać, że umowa ADR zmieniana jest i udoskonalana co dwa lata (kolejna zmiana nastąpi z początkiem 2015 r.).

Jest to jeden z powodów, dla których transport substancji chemicznych każdorazowo powinien być rozpatrywany indywidualnie. Niezwykle istotne jest w tym kontekście dysponowanie odpowiednio wykwalifikowaną kadrą, gdyż transport ładunku ADR rozpoczyna się już na etapie analizy jego specyfiki, sposobu pakowania, zabezpieczenia oraz przygotowania niezbędnych instrukcji i dokumentacji przewozowej, takiej jak DGD (Dangerous Goods Declaration).

Wszyscy pracownicy, których obowiązki dotyczą przewozu towarów niebezpiecznych, powinni zostać przeszkoleni w zakresie wymagań związanych z tym przewozem. Uprawnienia kierowcy i doradcy obowiązują przez pięć lat, jednak należy pamiętać, że w tym czasie dwukrotnie następują zmiany w przepisach. Dlatego warto zwrócić uwagę na faktyczny stan wiedzy i kompetencje przewoźnika.

Najbardziej jaskrawym przykładem zmian zachodzących w ustawie ADR jest ta z 2013 r. W jej wyniku w Tabeli A, która zawiera spis towarów niebezpiecznych przybyło kilka nowych pozycji, m.in. mączka krylowa oraz cala grupa chemikaliów pod ciśnieniem. Stanowią one osobną grupę (w klasyfikacji od „8”), w związku z czym mogą być przewożone w butlach, bębnach ciśnieniowych i cysternach przenośnych.

W tym kontekście szczególne ważne jest, aby kierowcy odpowiednio wcześniej przedłużali ważność swojego zaświadczenia ADR, jak również, aby firmy informowały kierowców o wszystkich zmianach na bieżąco. Ponieważ bezpieczeństwo przewozu jest kwestią priorytetową, dlatego w przypadku jakichkolwiek wątpliwości kierowca przewoźnika powinien dodatkowo sięgać po opinię jego wewnętrznego doradcy w zakresie transportu drogowego towarów niebezpiecznych.


CAŁY ARTYKUŁ ZNAJDĄ PAŃSTWO W NR 3/2014 "CHEMII I BIZNESU". ZAPRASZAMY.



chemia budowlanaprzemysł chemicznylogistykatransportprawoSkat Transport

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie