Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Specjalistyczne pranie dywanów bardziej popularne od domowego

2019-05-20  / Autor: Grażyna Skupińska

Zamiast wymienić zabrudzone dywany, wykładziny i tapicerowane meble wystarczy użyć odpowiednio dobranego środka piorącego i metody prania.

Jeżeli konsumentowi nie starcza czasu ani sił na samodzielne pranie, to wtedy specjalistyczne serwisy piorące wykonają tę pracę.

Dywany należą do jednych z ważniejszych elementów wyposażenia mieszkania. Pełnią funkcje ozdobne i użytkowe (izolacja cieplna i akustyczna, ochrona podłóg przed zarysowaniem i antypoślizgowość). W 2017 r. wartość światowego rynku dywanów i wykładzin wynosiła ok. 91,6 mld dol. (Marketsand-Markets). Prognoza przewiduje, że popyt na pokrycia podłogowe przekroczy w 2022 r. poziom 112 mld dol. Tempo rocznego wzrostu wynosić będzie 4,2%.

Polski rynek

W 2017 r. w Polsce produkcja sprzedana dywanów, chodników oraz pozostałych tekstylnych pokryć podłogowych wyniosła 587,8 mln zł (wobec 302,5 mln zł w 2010 r.). Natomiast produkcja wyrażona w m2 kształtowała się na poziomie 16 211 m2 (wobec 8 653 m2 w 2010 r.). Od 2000 r. nastąpiła istotna zmiana udziałów pokryć podłogowych. Obecnie najwięcej produkuje się dywanów (71%), a najmniej wykładzin (9,4%).

W 2000 r. dywany i wykładziny miały podobny udział, odpowiednio 41% i 42%. Polski rynek środków piorących dywany dla odbiorców detalicznych szacuje się na ok. 50 mln zł. Od kilku lat popyt na ten segment produktów chemii gospodarczej pozostaje na podobnym poziomie, pomimo wzrostu liczby lokali mieszkalnych. Ma na to wpływ m.in. rozwój specjalistycznych usług pralniczych (pranie na miejscu w mieszkaniu lub oddanie dywanu do pralni).

 

Pranie domowe vs w specjalistycznych pralniach

Konkurencyjne ceny usług prania, a zwłaszcza oszczędność czasu i pracy własnej sprawiają, że rynek środków do prania we własnym zakresie pozostaje w stagnacji. Dzięki stosowaniu zupełnie innych metod usuwania zanieczyszczeń oraz udoskonalonych środków piorących serwisy pralnicze zapewniają lepsze rezultaty prania. Przykładem jest amerykański rynek usług czyszczenia dywanów, którego przychody zostały oszacowane na 5 mld dol. w 2018 r. (Ibis-World). W ciągu ostatnich pięciu lat przychody uzyskiwane z tego rodzaju usług rosły o 1,9% rocznie, liczba firm o 0,6%/r, a liczba pracowników o 0,2 %/r. W przyszłych latach trend wzrostowy będzie kontynuowany. Według szacunków, zwiększenie przychodów w tej branży wyniesie ok. 1,5%. Należy również oczekiwać podobnych wzrostów na rynku usług prania dywanów w Polsce, z uwagi głównie na zwiększenie się liczby placówek dziennej opieki nad dziećmi (wzrost liczby przedszkoli z 19090 w 2011 r. do 21675 w 2017 r.) oraz hoteli (wzrost z 1796 w 2011 r. do 2463 w 2017 r.).

Niezadawalający popyt na środki do prania dywanów dla klientów detalicznych jest także związany z coraz większą popularnością dywanów z włókien syntetycznych, charakteryzujących się plamoodpornością. Rodzaj dywanu determinuje metody stosowane do jego prania i rodzaj użytych detergentów.

Zdrowie i ekologia

Coraz częściej wpływ na popyt na środki piorące wywierają aspekty zdrowotne i ekologiczne. Przykładowo w Szwecji udział dywanów w pokryciach podłóg spadł z ok. 40% w 1975 r. do zaledwie 2% w 1992 r. Szwedzi są przekonani, że pokrycia podłogowe sprzyjają wzrostowi zachorowalności na alergie wziewne i astmę, chociaż badania przeczą tym opiniom. W 2005 r., na zlecenie Niemieckiego Związku Alergii i Astmy, przeprowadzono pomiary zanieczyszczenia powietrza w mieszkaniach. W pomieszczeniach bez dywanu średni poziom kurzu przekraczał górną granicę 50 μm/m³ i wynosił 63 μm/m³. Tam natomiast, gdzie leżał dywan lub wykładzina, zanieczyszczenie powietrza było znacznie mniejsze – 30 μm/m³. Niechciane przez Szwedów dywany zatrzymują alergeny i nie uwalniają ich do powietrza.


CAŁY ARTYKUŁ DOSTĘPNY JEST W NR 1/2019 KWARTALNIKA "CHEMIA I BIZNES. RYNEK KOSMETYCZNY I CHEMII GOSPODARCZEJ". ZAPRASZAMY.



chemia gospodarczaprzemysł detergentowypranie

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności





WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)





WięcejSonda

Czy fake newsy w branży chemicznej to problem?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie