2016-10-26
Fabryka Farb i Lakierów Śnieżka, jeden z czołowych polskich producentów wyrobów chemii budowlanej, wciąż utrzymuje zadowalającą pozycję na rynkach wschodnich.
To wprawdzie nasz kraj jest wiodącym rynkiem zbytu dla wyrobów Śnieżki (79% wartości sprzedaży pochodzi właśnie z Polski), ale Ukraina, Białoruś i Rosja to także kluczowe obszary z punktu widzenia działalności spółki.
W pierwszych sześciu miesiącach tego roku Śnieżka zanotowała wzrost udziału w strukturze sprzedaży w odniesieniu do rynku ukraińskiego. W okresie styczeń – czerwiec 2015 r. było to 10%, teraz natomiast jest to 11%. W przypadku Białorusi udział ten sięga 5% (spadek o 1 pp.). W przypadku wspólnie liczonych Rosji i Mołdawii jest to również 5%.
Jak tłumaczą władze Grupy Śnieżka, pozycja jej produktów na Ukrainie jest nadal mocna, jednak należy odnotować utrzymywanie się niekorzystnych tendencji w zakresie popytu na farby i lakiery. Zauważyć można ponadto utrzymującą się presję na cenę i wzrost udziału segmentu produktów budżetowych. Aby sprostać oczekiwaniom rynku, Śnieżka zmuszona jest przystosowywać ofertę do zapotrzebowania każdej grupy konsumentów, wprowadzając do sprzedaży nowy asortyment. Wyroby Grupy obecne są na terenie całego kraju, jednak zdecydowana większość przychodów realizowana jest w zachodniej i centralnej jej części. Dystrybucja produktów odbywa się głównie z wykorzystaniem tradycyjnego kanału (hurtownie, punkty sprzedaży detalicznej) oraz w sieci marketów budowlanych. Łączna wartość sprzedaży Śnieżki na Ukrainie wyniosła w pierwszym półroczu tego roku 33,74 mln zł, co oznacza wzrost o 5,19 mln zł.
Na Białorusi natomiast Śnieżka jest jednym ze znaczących producentów farb i lakierów, z silną pozycją w segmencie szpachli. Na rynku tym jej produkty konkurują z producentami międzynarodowymi i lokalnymi, a także z markami rosyjskimi, które dzięki swobodnemu przepływowi towarów w ramach Euroazjatyckiej Unii Gospodarczej (w tym Rosja, Białoruś i Kazachstan) stają się coraz bardziej konkurencyjne. Sprzedaż produktów Grupy na rynku białoruskim odbywa się głównie poprzez kanał tradycyjny. Jej wartość w pierwszym półroczu br. wyniosła 14,29 mln zł i był to spadek o 3,95 mln zł względem tego samego okresu 2015 r.
Grupa prowadzi także sprzedaż na terytorium Federacji Rosyjskiej, głównie w regionach kaliningradzkim i moskiewskim oraz w Rosji Południowej. Konkuruje tam z takimi firmami, jak Tikkurila, Caparol, AkzoNobel, Lakra, Empils, Jaroslawskie Kraski, Ruskije Kraski, VGT, Ptimist, Knauf, Prestiż. W pierwszych dwóch kwartałach tego roku sprzedaż Śnieżki w Rosji sięgnęła kwoty 5,73 mln zł, co oznacza wzrost przychodów o 1,68 mln zł.
Jeśli chodzi o rozwój produktów, to w ostatnim czasie na potrzeby obsługi rynku ukraińskiego przygotowano receptury nowej emulsji wewnętrznych oraz fasadowych. Z kolei na Białorusi wprowadzono nowe farby wewnętrzne, które przeznaczone są do barwienia w systemie kolorowania, według notacji NCS.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Chemika Expo o wodorze
Tematem wiodącym tegorocznej konferencji Chemika Expo, organizowanej w Szczecinie przez Klaster...
HPCI idealne dla profesjonalistów
Targi HPCI Central and Eastern Europe to najważniejsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenie...
Merytoryczne konferencje podczas Sepawy
Kongres SEPAWA 2025 w Berlinie skupił się na innowacjach w sektorze detergentów,...
Wiodące targi transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej
TransLogistica Poland 2025, dwunasta edycja międzynarodowych targów transportu i logistyki, odbyła się...