Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA
REKLAMA

Silniki elektryczne w nowoczesnym przemyśle

2025-05-06

Damel zaczyna rozwijać silniki przeznaczone dla odbiorców z innych segmentów gospodarki niż tylko branża wydobywcza. W kręgu zainteresowania firmy znajdują się m.in. silniki do lokomotyw.

Szacuje się, że ok. 75% energii zużywanej przez przemysł jest wykorzystywane do napędu silników elektrycznych. Dziś trudno sobie wyobrazić jakąkolwiek gałąź przemysłu, która mogłaby bez nich funkcjonować. Są stosowane przede wszystkim w wentylatorach, podnośnikach, wyciągarkach, pompach, przenośnikach i w setkach innych urządzeń.

– Nasze atuty to jakość i technologia, umiejętność dostosowania silników do indywidualnych wymagań oraz doświadczenie budowane przez lata, za którym stoją rozwiązania technologiczne daleko bardziej złożone, niż opisują to podręczniki czy magazyny branżowe – podkreśla Leszek Stokłosa, prezes zarządu spółki Damel.

W spółce nikt nie ma wątpliwości, że rynek silników i napędów elektrycznych to sektory o dużej, stale rosnącej wartości, co niewątpliwie jest pochodną różnorodnych zastosowań tych technologii, nie tylko zresztą w przemyśle.

– Trwa wyścig, którego efektem ma być zwiększanie sprawności, energooszczędności oraz funkcjonalności układów napędowych. Idąc dalej, kiedy weźmiemy pod uwagę, że zadaniem silników elektrycznych jest generowanie ruchu, konwersja energii i automatyzacja procesów, zobaczymy z jednej strony skalę możliwości, a z drugiej – także zakres modyfikacji związanych ze zmieniającymi się rozwiązaniami we współpracujących systemach. Stąd też bierze się różnorodne zastosowanie silników elektrycznych: w energetyce, transporcie, przemyśle produkcyjnym czy budownictwie. Są one kluczowym elementem systemów i zapewniają o czego skuteczność, ekonomiczność i odnawialność chodzi. Ich wykorzystanie przyczynia się także do redukcji emisji gazów cieplarnianych i zanieczyszczeń powietrza, co jest istotne z punktu widzenia ochrony środowiska. Nie zapominajmy o ograniczeniu emisji hałasu – to dziś również ma znaczenie – przekonuje Robert Tomaszewski, wiceprezes zarządu spółki.

Dodaje, że stąd też bierze się różnorodne zastosowanie silników elektrycznych: w energetyce, transporcie, przemyśle produkcyjnym czy budownictwie. Są one kluczowym elementem systemów i zapewniają o czego skuteczność, ekonomiczność i odnawialność chodzi. Ich wykorzystanie przyczynia się także do redukcji emisji gazów cieplarnianych i zanieczyszczeń powietrza, co jest istotne z punktu widzenia ochrony środowiska. Nie zapominajmy o ograniczeniu emisji hałasu – to dziś również ma znaczenie.

– Obecnie rozmawiamy i współpracujemy z największymi globalnymi graczami na rynku. Wykorzystujemy elastyczność, która pozwala nam dostosować się do wymagań partnerów z Indii, Stanów Zjednoczonych czy Afryki. Bo przecież umiejętności związane z wydobyciem jednych kruszyw można wykorzystać przy innych – nawet jeżeli uwarunkowania geologiczne nie są identyczne, to są na tyle porównywalne, że nasi projektanci działają niejako z marszu. Dotyczy to zarówno silników stosowanych na dole, jak i tych, które wykorzystywane są w wentylacji wyrobisk – podkreśla Robert Tomaszewski.

Rynek wymusza zmiany i ukierunkowuje rozwój. Stale poszukuje się nowych możliwości rozwoju. Oferowane są napędy do różnego rodzaju łodzi, okrętów czy armatury portowej, a także do lokomotyw.

Warto dodać, że firma na bazie doświadczeń użytkowników przygotowuje także nowe rozwiązania i nowe zastosowania dla silników. Tutaj kluczowym partnerem są placówki naukowe. Damel współpracuje m.in. z Instytutem Metali Nieżelaznych oraz Politechnikami Śląską i Łódzką.

Swoją przyszłość spółka widzi m.in. w segmencie silników przeciwwybuchowych przeznaczonych do pracy w przestrzeni, w której może występować mieszanina substancji palnych z powietrzem lub innymi gazami i pyłami. Są one stosowane chociażby w przemysłach chemicznym, petrochemicznym, farmaceutycznym, graficznym, rafineryjnym i stoczniowym, a poza tym w elektrociepłowniach, kopalniach, rurociągach naftowych, gazociągach, na platformach wiertniczych oraz w stoczniach. Spotkać je można także w branży automotive oraz w urządzeniach do wentylacji i transportu materiałów sypkich (np. w silosach zbożowych, gdzie zagrożeniem jest powstający pył).

Drugą kategorią są silniki o budowie zabezpieczającej ich wnętrze przed penetracją czynników zewnętrznych, w tym wody, a tym samym – przed dostępem do wrażliwych elementów silnika (uzwojenie, zaciski, węzły łożyskowe).


Damel,silniki

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności

REKLAMA


WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Jak oceniasz Manifest Polskiej Chemii?

Zobacz wyniki

REKLAMA
REKLAMA

WięcejW obiektywie