2025-05-06
Damel zaczyna rozwijać silniki przeznaczone dla odbiorców z innych segmentów gospodarki niż tylko branża wydobywcza. W kręgu zainteresowania firmy znajdują się m.in. silniki do lokomotyw.
Szacuje się, że ok. 75% energii zużywanej przez przemysł jest wykorzystywane do napędu silników elektrycznych. Dziś trudno sobie wyobrazić jakąkolwiek gałąź przemysłu, która mogłaby bez nich funkcjonować. Są stosowane przede wszystkim w wentylatorach, podnośnikach, wyciągarkach, pompach, przenośnikach i w setkach innych urządzeń.
– Nasze atuty to jakość i technologia, umiejętność dostosowania silników do indywidualnych wymagań oraz doświadczenie budowane przez lata, za którym stoją rozwiązania technologiczne daleko bardziej złożone, niż opisują to podręczniki czy magazyny branżowe – podkreśla Leszek Stokłosa, prezes zarządu spółki Damel.
W spółce nikt nie ma wątpliwości, że rynek silników i napędów elektrycznych to sektory o dużej, stale rosnącej wartości, co niewątpliwie jest pochodną różnorodnych zastosowań tych technologii, nie tylko zresztą w przemyśle.
– Trwa wyścig, którego efektem ma być zwiększanie sprawności, energooszczędności oraz funkcjonalności układów napędowych. Idąc dalej, kiedy weźmiemy pod uwagę, że zadaniem silników elektrycznych jest generowanie ruchu, konwersja energii i automatyzacja procesów, zobaczymy z jednej strony skalę możliwości, a z drugiej – także zakres modyfikacji związanych ze zmieniającymi się rozwiązaniami we współpracujących systemach. Stąd też bierze się różnorodne zastosowanie silników elektrycznych: w energetyce, transporcie, przemyśle produkcyjnym czy budownictwie. Są one kluczowym elementem systemów i zapewniają o czego skuteczność, ekonomiczność i odnawialność chodzi. Ich wykorzystanie przyczynia się także do redukcji emisji gazów cieplarnianych i zanieczyszczeń powietrza, co jest istotne z punktu widzenia ochrony środowiska. Nie zapominajmy o ograniczeniu emisji hałasu – to dziś również ma znaczenie – przekonuje Robert Tomaszewski, wiceprezes zarządu spółki.
Dodaje, że stąd też bierze się różnorodne zastosowanie silników elektrycznych: w energetyce, transporcie, przemyśle produkcyjnym czy budownictwie. Są one kluczowym elementem systemów i zapewniają o czego skuteczność, ekonomiczność i odnawialność chodzi. Ich wykorzystanie przyczynia się także do redukcji emisji gazów cieplarnianych i zanieczyszczeń powietrza, co jest istotne z punktu widzenia ochrony środowiska. Nie zapominajmy o ograniczeniu emisji hałasu – to dziś również ma znaczenie.
– Obecnie rozmawiamy i współpracujemy z największymi globalnymi graczami na rynku. Wykorzystujemy elastyczność, która pozwala nam dostosować się do wymagań partnerów z Indii, Stanów Zjednoczonych czy Afryki. Bo przecież umiejętności związane z wydobyciem jednych kruszyw można wykorzystać przy innych – nawet jeżeli uwarunkowania geologiczne nie są identyczne, to są na tyle porównywalne, że nasi projektanci działają niejako z marszu. Dotyczy to zarówno silników stosowanych na dole, jak i tych, które wykorzystywane są w wentylacji wyrobisk – podkreśla Robert Tomaszewski.
Rynek wymusza zmiany i ukierunkowuje rozwój. Stale poszukuje się nowych możliwości rozwoju. Oferowane są napędy do różnego rodzaju łodzi, okrętów czy armatury portowej, a także do lokomotyw.
Warto dodać, że firma na bazie doświadczeń użytkowników przygotowuje także nowe rozwiązania i nowe zastosowania dla silników. Tutaj kluczowym partnerem są placówki naukowe. Damel współpracuje m.in. z Instytutem Metali Nieżelaznych oraz Politechnikami Śląską i Łódzką.
Swoją przyszłość spółka widzi m.in. w segmencie silników przeciwwybuchowych przeznaczonych do pracy w przestrzeni, w której może występować mieszanina substancji palnych z powietrzem lub innymi gazami i pyłami. Są one stosowane chociażby w przemysłach chemicznym, petrochemicznym, farmaceutycznym, graficznym, rafineryjnym i stoczniowym, a poza tym w elektrociepłowniach, kopalniach, rurociągach naftowych, gazociągach, na platformach wiertniczych oraz w stoczniach. Spotkać je można także w branży automotive oraz w urządzeniach do wentylacji i transportu materiałów sypkich (np. w silosach zbożowych, gdzie zagrożeniem jest powstający pył).
Drugą kategorią są silniki o budowie zabezpieczającej ich wnętrze przed penetracją czynników zewnętrznych, w tym wody, a tym samym – przed dostępem do wrażliwych elementów silnika (uzwojenie, zaciski, węzły łożyskowe).
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 5/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 3/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
PCI Days – trzy dni współpracy, inspirujących spotkań i wyznaczania nowych standardów w branży
VI edycja Targów Pharma & Cosmetic Industry Trade Fair odbyła się w dniach 11-13 czerwca 2025...
Konferencja Przemysłu Kosmetycznego – bardzo duży sukces inauguracyjnej odsłony
28 maja br. odbyła się pierwsza edycja Międzynarodowej Konferencji Przemysłu Kosmetycznego. Organizatorem...
Konferencja Przemysłu Detergentowego: trendy, legislacja, surowce – moc wiedzy w jednym miejscu
27 maja br. odbyła się 14. edycja Międzynarodowej Konferencji Przemysłu Detergentowego. Wydarzenie...
Targi in-cosmetics Global areną kosmetycznych nowości
Targi in-cosmetics Global 2025, które odbyły się w dniach 8–10 kwietnia w Amsterdamie,...