Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Siła w eksporcie – krajowy rynek i branża produktów do pielęgnacji włosów

2021-07-04

Należy podkreślić, że głównym czynnikiem negatywnie oddziałującym na koniunkturę w segmencie kosmetyków do pielęgnacji włosów był popyt wewnętrzny. Jeszcze przed pandemią krajowy rynek takich preparatów rozwijał się w dość stabilnym tempie. Według szacunków firmy Euromonitor, jego wartość w rekordowym jak na razie 2019 r. była szacowana na blisko 3,5 mld zł, a od 2005 r. sprzedaż szamponów i innych środków do włosów rosła średnio o 3-4% rocznie. Według prognoz tej samej agencji badawczej z czerwca ub.r. wartość krajowej sprzedaży kosmetyków mogła odnotować w całym 2020 r. nawet 7% spadek r/r. Co o tym zadecydowało? Z całą pewnością jednym z czynników były znacznie rzadsze zakupy w związku z ograniczeniami w działaniu handlu stacjonarnego, ale też oddziaływaniem czynników psychologicznych (strach części konsumentów przed zakażeniem się np. podczas wizyty w galerii handlowej). Podobnie jak wiele innych kategorii dóbr konsumenckich sprzedaż kosmetyków do pielęgnacji włosów przeniosła się częściowo do kanału internetowego, jednak płynące stąd korzyści nie przysłoniły w pełni negatywnych efektów wynikających ze słabszych wyników sprzedaży stacjonarnej.

Z pewnością ważny mógł się również okazać czynnik stricte popytowy, związany z przejściową zmianą nawyków dotyczących higieny włosów. Według badania TNS OBOP sprzed pandemii około 1/4 Polaków myła włosy codziennie, a kolejne 30% ankietowanych deklarowało ich pielęgnację przynajmniej raz na trzy dni. Na większą skłonność do częstszego mycia włosów wskazywali ponadto w znacznie większym stopniu ludzie młodzi, zwłaszcza kobiety, podczas gdy odsetek ten był dotąd wyraźnie niższy u osób starszych, szczególnie u mężczyzn. Relatywnie dużą dbałość o wygląd swoich włosów przejawiają ponadto również nastolatkowie, co generalnie sugeruje ewolucję trendów konsumenckich wraz z zachodzącą zmianą pokoleniową. Wspomniane grupy konsumentów, w kierunku których wyraźnie przesuwa się ciężar krajowego popytu, to jednak jednocześnie ci klienci, którzy w okresie przedłużającej się pandemii wyraźnie ograniczyli swoją mobilność, spędzając znacznie większą część czasu w swoich domach. Nastolatkowie przez większą część roku szkolnego pozostawali na zdalnym trybie nauczania, natomiast duża część aktywnej zawodowo grupy społeczeństwa (w tym ta stosunkowo młoda lub w średnim wieku) miała możliwość pracy z domu.


\
CAŁA TREŚĆ DOSTĘPNA W "Chemia i Biznes. Rynek Kosmetyczny i Chemii Gospodarczej" nr 2/2021

"Chemia i Biznes. Rynek Kosmetyczny i Chemii Gospodarczej" to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.


kosmetykiprzemysł kosmetycznypielęgnacja włosów

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie