2021-07-04
Należy podkreślić, że głównym czynnikiem negatywnie oddziałującym na koniunkturę w segmencie kosmetyków do pielęgnacji włosów był popyt wewnętrzny. Jeszcze przed pandemią krajowy rynek takich preparatów rozwijał się w dość stabilnym tempie. Według szacunków firmy Euromonitor, jego wartość w rekordowym jak na razie 2019 r. była szacowana na blisko 3,5 mld zł, a od 2005 r. sprzedaż szamponów i innych środków do włosów rosła średnio o 3-4% rocznie. Według prognoz tej samej agencji badawczej z czerwca ub.r. wartość krajowej sprzedaży kosmetyków mogła odnotować w całym 2020 r. nawet 7% spadek r/r. Co o tym zadecydowało? Z całą pewnością jednym z czynników były znacznie rzadsze zakupy w związku z ograniczeniami w działaniu handlu stacjonarnego, ale też oddziaływaniem czynników psychologicznych (strach części konsumentów przed zakażeniem się np. podczas wizyty w galerii handlowej). Podobnie jak wiele innych kategorii dóbr konsumenckich sprzedaż kosmetyków do pielęgnacji włosów przeniosła się częściowo do kanału internetowego, jednak płynące stąd korzyści nie przysłoniły w pełni negatywnych efektów wynikających ze słabszych wyników sprzedaży stacjonarnej.
Z pewnością ważny mógł się również okazać czynnik stricte popytowy, związany z przejściową zmianą nawyków dotyczących higieny włosów. Według badania TNS OBOP sprzed pandemii około 1/4 Polaków myła włosy codziennie, a kolejne 30% ankietowanych deklarowało ich pielęgnację przynajmniej raz na trzy dni. Na większą skłonność do częstszego mycia włosów wskazywali ponadto w znacznie większym stopniu ludzie młodzi, zwłaszcza kobiety, podczas gdy odsetek ten był dotąd wyraźnie niższy u osób starszych, szczególnie u mężczyzn. Relatywnie dużą dbałość o wygląd swoich włosów przejawiają ponadto również nastolatkowie, co generalnie sugeruje ewolucję trendów konsumenckich wraz z zachodzącą zmianą pokoleniową. Wspomniane grupy konsumentów, w kierunku których wyraźnie przesuwa się ciężar krajowego popytu, to jednak jednocześnie ci klienci, którzy w okresie przedłużającej się pandemii wyraźnie ograniczyli swoją mobilność, spędzając znacznie większą część czasu w swoich domach. Nastolatkowie przez większą część roku szkolnego pozostawali na zdalnym trybie nauczania, natomiast duża część aktywnej zawodowo grupy społeczeństwa (w tym ta stosunkowo młoda lub w średnim wieku) miała możliwość pracy z domu.

"Chemia i Biznes. Rynek Kosmetyczny i Chemii Gospodarczej" to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Chemika Expo o wodorze
Tematem wiodącym tegorocznej konferencji Chemika Expo, organizowanej w Szczecinie przez Klaster...
HPCI idealne dla profesjonalistów
Targi HPCI Central and Eastern Europe to najważniejsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenie...
Merytoryczne konferencje podczas Sepawy
Kongres SEPAWA 2025 w Berlinie skupił się na innowacjach w sektorze detergentów,...
Wiodące targi transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej
TransLogistica Poland 2025, dwunasta edycja międzynarodowych targów transportu i logistyki, odbyła się...