2021-07-04
Należy podkreślić, że głównym czynnikiem negatywnie oddziałującym na koniunkturę w segmencie kosmetyków do pielęgnacji włosów był popyt wewnętrzny. Jeszcze przed pandemią krajowy rynek takich preparatów rozwijał się w dość stabilnym tempie. Według szacunków firmy Euromonitor, jego wartość w rekordowym jak na razie 2019 r. była szacowana na blisko 3,5 mld zł, a od 2005 r. sprzedaż szamponów i innych środków do włosów rosła średnio o 3-4% rocznie. Według prognoz tej samej agencji badawczej z czerwca ub.r. wartość krajowej sprzedaży kosmetyków mogła odnotować w całym 2020 r. nawet 7% spadek r/r. Co o tym zadecydowało? Z całą pewnością jednym z czynników były znacznie rzadsze zakupy w związku z ograniczeniami w działaniu handlu stacjonarnego, ale też oddziaływaniem czynników psychologicznych (strach części konsumentów przed zakażeniem się np. podczas wizyty w galerii handlowej). Podobnie jak wiele innych kategorii dóbr konsumenckich sprzedaż kosmetyków do pielęgnacji włosów przeniosła się częściowo do kanału internetowego, jednak płynące stąd korzyści nie przysłoniły w pełni negatywnych efektów wynikających ze słabszych wyników sprzedaży stacjonarnej.
Z pewnością ważny mógł się również okazać czynnik stricte popytowy, związany z przejściową zmianą nawyków dotyczących higieny włosów. Według badania TNS OBOP sprzed pandemii około 1/4 Polaków myła włosy codziennie, a kolejne 30% ankietowanych deklarowało ich pielęgnację przynajmniej raz na trzy dni. Na większą skłonność do częstszego mycia włosów wskazywali ponadto w znacznie większym stopniu ludzie młodzi, zwłaszcza kobiety, podczas gdy odsetek ten był dotąd wyraźnie niższy u osób starszych, szczególnie u mężczyzn. Relatywnie dużą dbałość o wygląd swoich włosów przejawiają ponadto również nastolatkowie, co generalnie sugeruje ewolucję trendów konsumenckich wraz z zachodzącą zmianą pokoleniową. Wspomniane grupy konsumentów, w kierunku których wyraźnie przesuwa się ciężar krajowego popytu, to jednak jednocześnie ci klienci, którzy w okresie przedłużającej się pandemii wyraźnie ograniczyli swoją mobilność, spędzając znacznie większą część czasu w swoich domach. Nastolatkowie przez większą część roku szkolnego pozostawali na zdalnym trybie nauczania, natomiast duża część aktywnej zawodowo grupy społeczeństwa (w tym ta stosunkowo młoda lub w średnim wieku) miała możliwość pracy z domu.
"Chemia i Biznes. Rynek Kosmetyczny i Chemii Gospodarczej" to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 1/2024
30.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 2/2024
20.00 zł
Bilety - XIII Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Chemii Gospodarczej
553.50 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Warsaw Plast Expo dla branży tworzyw sztucznych
W Nadarzynie odbyły się targi WARSAW PLAST EXPO dla branży przetwórstwa tworzyw sztucznych.
Międzynarodowe Targi Budownictwa i Architektury BUDMA na temat zielonego budownictwa
W dniach 30 stycznia - 2 lutego 2024 r. w Poznaniu odbyły się najbardziej rozpoznawalne europejskie targi dla...
Targi Kompozyt – Expo atrakcyjne dla branży
W Krakowie odbyła się 12 edycja Międzynarodowych Targów Materiałów, Technologii i...
Nowości na Taropaku w Poznaniu
Ponad 10 tys. zwiedzających, 100 wystawców, liczne nowości i premiery – tak wyglądały Targi...