2017-09-18
W pierwszym półroczu 2017 roku Selena osiągnęła najlepszy wynik w 25-letniej historii Grupy – łączne przychody ze sprzedaży wyniosły 541 mln zł. W porównaniu z analogicznym okresem 2016 r. wzrosły one o 18%. Niestety dla firmy półrocze zakończyło się statą, jeśli chodzi o wynik netto. Wyniósł on -4,9 mln zł.
Rekordowe przychody Grupy Selena to efekt m.in. wzrostu sprzedaży wysokomarżowych produktów oraz wzrostu na rynkach w Rosji (+40%), Turcji (+30%), Kazachstanie (ponad 25%) i Polsce (ponad 10%). Wyzwaniem dla spółki były natomiast rosnące ceny surowców, które sprawiły, iż rentowność sprzedaży brutto znalazła się pod presją, choć ostatecznie wyniosła powyżej 30%. W odpowiedzi na duże zawirowania na rynku surowców Selena podjęła działania zmierzające do maksymalnego zniwelowania wpływu rosnących cen surowców. W konsekwencji przełożyło się to na cenę końcową oferowanego przez nią asortymentu. Sytuacja ta częściowo kompensowana była wyższą sprzedażą wysokomarżowych produktów, m.in. z linii pianoklejów. To relatywnie nowa kategoria produktowa na rynku chemii budowlanej, a jej dynamika sprzedaży jest dwukrotnie wyższa w stosunku do pozostałych produktów Grupy Selena.
Na wynik netto Grupy, który ukształtował się na poziomie -4,9 mln zł istotnie rzutowały niezrealizowane różnice kursowe, szczególnie w przypadku dwóch par walut, tj. rubel-euro oraz euro-złoty. Na przełomie drugiego i trzeciego kwartału tego roku Selena pozyskała jednak atrakcyjne finansowanie dla największej spółki zagranicznej Seleny Vostok z dwóch banków rosyjskich, co w kolejnych okresach powinno istotnie zmniejszyć wpływ różnic kursowych na rachunek wyników.
Pierwsza połowa 2017 r. była również okresem aktywności w zakresie akwizycji. Została bowiem Selena właścicielem firmy Uniflex, czyli włoskiego lidera specjalizującego się w produkcji uszczelniaczy akrylowych. Proces integracji przebiega pomyślnie i jest skoncentrowany m.in. na obszarze zakupowym. Zintegrowane zostały już zakupy największych grup surowcowych.
- Już w trzy miesiące po przejęciu Uniflexu osiągnęliśmy wspólnie takie korzyści, jak lepsze terminy płatności i obniżki cen surowców w związku z większym wolumenem zakupowym po stronie kosztowej, a także osiągnęliśmy cross-selling produktów. Jedną z ambicji Grupy Selena jest osiągnięcie pozycji lidera w segmencie akryli w Europie – powiedział Jean Noël Fourel, prezes zarządu Selena FM.
Ponadto Grupa nadal realizuje działania podnoszące jej potencjał na rynku międzynarodowym. Intensyfikuje prace w zakresie badań i rozwoju, produkcji oraz zarządzania organizacją.
- Selena stale koncentruje się na wprowadzaniu rozwiązań zorientowanych na potrzeby klienta ze szczególnym uwzględnieniem podejścia aplikacyjnego. Dzięki temu rozwijamy nasz biznes, ale także wspieramy rozwój biznesu naszych klientów. Jako firma wdrażamy również projekty oszczędnościowe i optymalizacyjne. Grupa zwiększa wydajność produkcji, a także intensyfikuje działania w ramach marketingu, sprzedaży i rozwoju. W części spółek Seleny działalność skoncentrowana jest na upraszczaniu operacji w celu uzyskania lepszych wyników biznesowych. Zarząd zamierza także wzmocnić pozycję firmy w Stanach Zjednoczonych oraz Ameryce Łacińskiej – oba rynki charakteryzuje duży potencjał do rozwoju. Takie kompleksowe podejście, wraz ze wzmożoną pracą na polu R&D, z pewnością przyniesie wymierne efekty. Ponadto Selena planuje systematyczne zwiększanie wolumenów sprzedaży oraz udziałów na poszczególnych rynkach, co będzie miało pozytywne przełożenie na wysokość udziału kosztów stałych w sprzedaży i będzie istotnie kompensowało wpływ wzrostu cen surowców – dodał Jean Noël Fourel, prezes zarządu Selena FM S.A., jednostki nadrzędnej w Grupie Selena.
Selena jest globalnym producentem i dystrybutorem produktów chemii budowlanej. W swojej ofercie posiada piany, uszczelniacze, kleje, produkty do hydroizolacji, systemy ociepleń, zamocowania oraz produkty komplementarne. W skład Grupy wchodzi 30 spółek w 17 krajach. Zakłady produkcyjne Seleny zlokalizowane są w Polsce, Brazylii, Korei Południowej, Chinach, Rumunii, Turcji oraz w Hiszpanii i Kazachstanie.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Chemika Expo o wodorze
Tematem wiodącym tegorocznej konferencji Chemika Expo, organizowanej w Szczecinie przez Klaster...
HPCI idealne dla profesjonalistów
Targi HPCI Central and Eastern Europe to najważniejsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenie...
Merytoryczne konferencje podczas Sepawy
Kongres SEPAWA 2025 w Berlinie skupił się na innowacjach w sektorze detergentów,...
Wiodące targi transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej
TransLogistica Poland 2025, dwunasta edycja międzynarodowych targów transportu i logistyki, odbyła się...