Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Sejm zdecydował: nowa ustawa o opakowaniach przyjęta

2013-05-10

Sejm przegłosował wprowadzenie nowej ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Przyjęte prawo ma uszczelnić system zagospodarowania odpadów opakowaniowych.

Przyjęcie przez posłów ustawy o gospodarce opakowaniami oznacza, że do wejścia w życie nowych przepisów wymagane będzie jeszcze tylko głosowanie w senacie oraz podpis prezydenta. Jedno i drugie jest już formalnością.

Ustawa zdaniem parlamentarnej większości (232 posłów głosowało za, 146 przeciw, a 66 wstrzymało się) była konieczna, gdyż dotychczas funkcjonujący w Polsce system nie gwarantował osiągnięcia przez nasz kraj wymaganych unijną dyrektywą opakowaniową poziomów odzysku i recyklingu. To zaś w konsekwencji prowadziłoby do nałożenia kar finansowych przez Trybunał Sprawiedliwości UE.

Nowa ustawa transponuje zatem do polskiego prawa unijną dyrektywę w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych. Głównym celem dyrektywy jest zaś zwiększenie wielokrotnego użytku opakowań oraz recyklingu i innych form odzysku odpadów opakowaniowych, prowadzących do zmniejszenia ilości ostatecznie unieszkodliwianych odpadów. Dyrektywa opakowaniowa określiła minimalne poziomy odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych w stosunku do ilości wprowadzonych do obrotu opakowań, które państwa członkowskie UE są obowiązane osiągnąć. Polska musi do 2014 r. osiągnąć poziom recyklingu i odzysku dla wszystkich opakowań w wysokości 55% i 60%. Dla samych tylko opakowań z tworzyw sztucznych poziom wynosi 22,5%.

Ustawa zmienia inne akty prawne, m.in. ustawę o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej. Uchyla bowiem część dotychczasowych przepisów dotyczących opakowań, a część modyfikuje, włączając w swój zakres nowe rodzaje produktów (oleje smarowe syntetyczne i półsyntetyczne oraz opony stosowane w motocyklach i rowerach).

Kluczowym rozwiązaniem w systemie gospodarowania odpadami opakowaniowymi staje się rejestr przedsiębiorców. Będzie on zawierał dane podmiotów wprowadzających na rynek produkty w opakowaniach; prowadzących recykling i odzysk odpadów opakowaniowych; eksportujących odpady opakowaniowe; dokonujących wewnątrzwspólnotowej dostawy odpadów opakowaniowych. W rejestrze znajdą się też dane organizacji odzysku opakowań.

Ustawa zmienia też same zasady działania organizacji odzysku. Obowiązkowe staje się uwzględnienie przez nie do 31 grudnia 2020 r., w osiągniętym poziomie łącznego odzysku i recyklingu, docelowo co najmniej 50% odpadów opakowaniowych pochodzących z odpadów komunalnych. To ważne, bo dotychczas do wykonania obowiązku recyklingu i odzysku w większości wykorzystywane były odpady opakowaniowe z przemysłu i handlu. Teraz zaś konieczne będzie większe wykorzystanie odpadów komunalnych. Ma to wesprzeć rozwój selektywnej zbiórki odpadów.

Włączenie odpadów komunalnych może też ułatwić osiągnięcie celu określonego w ramowej dyrektywie w sprawie odpadów (2008/98/WE) – celu uwzględnionego również w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Zgodnie z nim do 2020 r. udział ponownego wykorzystania i recyklingu materiałów odpadowych, m.in. tworzywa z gospodarstw domowych, powinien wynieść co najmniej 50%.

Ustawa zobowiązała ministra środowiska do określenia wymaganego poziomu odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych pochodzących z odpadów komunalnych w okresie przejściowym (w latach poprzedzających rok 2020). Wątpliwości już teraz budzi jednak sposób przyszłego rozliczania tego obowiązku. Nie wiadomo, w jaki sposób weryfikowane będzie źródło pochodzenia odpadów (tj. w jaki sposób identyfikowane będą odpady komunalne w strumieniu odpadów opakowaniowych) w celu potwierdzenia uzyskania wymaganego udziału odpadów komunalnych trafiających do odzysku lub recyklingu.

Jeszcze jednym interesującym zapisem jest konieczność przeznaczenia przez organizację odzysku co najmniej 5% przychodów na publiczne kampanie edukacyjne. To rozwiązanie ma przyczynić się do poprawy świadomości użytkowników opakowań i ułatwić wdrożenie systemu selektywnej zbiórki odpadów.


przemysł opakowaniowyodzyskrecyklingprawo

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie