2019-05-09 / Autor: Euromonitor International
W branży środków piorących prognozuje się oznaki stabilnego ożywienia po okresie dekoniunktury, który dotknął niektóre kluczowe rynki w Europie Wschodniej.
Niezależnie od tego trendu, do 2022 roku na sprzedaż środków piorących w ujęciu ilościowym będzie wpływać wiele różnych czynników – począwszy od niepewności finansowej poprzez ekspansję marek własnych aż po niektóre trwałe, głęboko zakorzenione nawyki konsumenckie, czy też zmienność upodobań klientów.
Przegląd rynków wschodnioeuropejskich
Spowolnienie gospodarcze w regionie spowodowało spadek siły nabywczej konsumentów na największych rynkach zbytu, między innymi w Rosji i w Gruzji. W ogólnej perspektywie w Europie Wschodniej nastąpił spadek wartości sprzedaży, o czym świadczy skumulowany roczny wskaźnik wzrostu (CAGR) –1% w okresie 2012–2017. Choć na rynku pojawiło się wiele nowych produktów, a środki piorące są nadal uznawane przez konsumentów za artykuły pierwszej potrzeby, czynniki te nie wystarczyły, aby zrównoważyć negatywny wpływ spadku obrotów, a ogólne tempo rozwoju branży środków piorących w ujęciu ilościowym uległo spowolnieniu. Pod względem wartości sprzedaży wyniki były jeszcze słabsze ze względu na zwiększony popyt na produkty ekonomiczne i artykuły oferowane w większych opakowaniach.
Największym rynkiem regionalnym jest Rosja. W 2017 roku wartość tego rynku osiągnęła poziom 1,6 mld dol. Wśród produktów dominują standardowe proszki do prania ze względu na przystępność cenową, szeroką dostępność i element
nowości. W grupie konsumentów mniej wrażliwych na cenę popularność zyskują natomiast preparaty skoncentrowane.
Standardowe proszki do prania są również podstawowym środkiem piorącym na rynku ukraińskim. Z drugiej strony w Rumunii i w Polsce konsumenci zmieniają upodobania na rzecz skoncentrowanych preparatów piorących. Widoczna jest także tendencja do sprawdzania innowacyjnych rozwiązań. Analizując pozostałe kraje, w Czechach, na Węgrzech, Litwie i Słowacji dominującą pozycję zajmują płynne środki piorące – głównie ze względu na wysokie skoncentrowanie, które pozwala uzyskać dłuższy okres użytkowania i uniknąć plam z proszku na pranych tkaninach.
Nawyki zakupowe w Europie Wschodniej
Analiza kanałów dystrybucji pokazuje, że największy spadek ogólnego udziału tradycyjnych sklepów spożywczych w wartości sprzedaży odnotowano w Europie Wschodniej w latach 2012–2017. Odpowiada za to w głównej mierze rozwój nowoczesnej sieci sprzedaży detalicznej, sprzedaży internetowej oraz wzrost liczby specjalistycznych sklepów spoza branży spożywczej, które mają w swojej ofercie środki piorące (zyskanie przewagi konkurencyjnej nad tradycyjnymi sklepami spożywczymi).
Wśród detalicznych sklepów spożywczych najlepsze wyniki odnotowują dyskonty (ogólny wzrost wskaźnika CAGR w asortymencie środków piorących o 2% w latach 2012–2017). Tendencję tę napędzają konsumenci poszukujący lepszych cen oraz ekspansja marek własnych w analizowanym regionie. Najszybsze tempo wzrostu w ramach ogólnej dystrybucji detalicznej w Europie Wschodniej odnotowano w segmencie internetowej sprzedaży detalicznej – wskaźnik
CAGR w okresie 2012–2017 wyniósł 25%. W 2017 roku sprzedaż detaliczna w kanale e-commerce wzrosła o 23%. Konsumenci coraz częściej korzystają ze sklepów internetowych ze względu na lepszą ofertę cenową i wygodę dostaw przy zakupie większych ilości produktów. W analizie poszczególnych krajów pod względem sprzedaży internetowej środków piorących czołowe miejsce zajęła Rosja.
CAŁY ARTYKUŁ DOSTĘPNY JEST W NR 1/2019 KWARTALNIKA "CHEMIA I BIZNES. RYNEK KOSMETYCZNY I CHEMII GOSPODARCZEJ". ZAPRASZAMY.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 1/2025
20.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
Bilety - XIV Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Detergentowego
639.60 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Legislacja, trendy i surowce: X edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej
3 grudnia 2024 r. odbyła się w Warszawie 10. edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej. W...
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...