Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Rynek produktów do depilacji w cieniu szalejącego kryzysu

2020-08-20  / Autor: Redakcja

Produkty depilacyjne były w ostatnich latach jedną z tych kategorii rynku kosmetycznego, które cieszyły się coraz większą popularnością i wzrostem sprzedaży, napędzanym przez rosnącą zamożność społeczeństwa.

Konsumentki chętnie sięgały po różnego rodzaju nowości rynkowe, poszukując najbardziej komfortowych rozwiązań. Coraz częściej korzystały one również z różnych profesjonalnych usług salonów urody, które stały się ważnym kanałem dystrybucji produktów do depilacji. Czy bezprecedensowy kryzys związany z pandemią COVID-19 zahamuje ten korzystny trend? Nie można wykluczyć, że w krótkim okresie będzie on przyczyną bardzo poważnych zawirowań na tym atrakcyjnym i rozwojowym rynku.

Różnorodność metod usuwania owłosienia determinuje strukturę i rozwój rynku produktów depilacyjnych

Depilacja służy poprawie estetyki wyglądu zewnętrznego poprzez likwidację owłosienia poszczególnych części ciała. Jest ona dość uciążliwa, gdyż wiąże się często z nieprzyjemnym bólem i/lub podrażnieniami skóry. Ewentualnie – w przypadku stosowania tradycyjnych maszynek do golenia lub kremów – jest zabiegiem nietrwałym, wymagającym powtarzania w dość krótkich odstępach czasu.

Najpopularniejsze metody depilacji podzielić można generalnie na mechaniczne oraz chemiczne. Spośród tych pierwszych najbardziej powszechną jest golenie maszynką jednorazową, które na tle innych sposobów mechanicznego usuwania owłosienia wyróżnia się bezbolesnością, ale też bardzo krótkotrwałym efektem, utrzymującym się co najwyżej kilka dni, w dodatku powodującym twardnienie i zaostrzanie się włosów. Jest to metoda wymagająca stosowania kosmetyków zarówno bezpośrednio przed, jak i po przeprowadzeniu zabiegu, głównie w celu zapobiegania niepożądanym podrażnieniom skóry. Znacznie trwalsze efekty przynosi depilacja elektryczna, po której włoski odrastają dopiero po kilku tygodniach. Polega ona jednak na wyrywaniu włosów wraz z cebulkami, co nieuchronnie wiąże się z bólem, jak również jeszcze poważniejszymi podrażnieniami skóry. By ich uniknąć lub ograniczyć część depilatorów posiada specjalne nakładki chłodzące, a bezpośrednio po zabiegu stosuje się nawilżające balsamy do ciała. Najbardziej kosztowną, choć szczególnie skuteczną mechaniczną metodą usuwania owłosienia jest depilacja laserowa. Polega na niszczeniu cebulek włosów za pomocą światła lasera. Czynność ta wykonywana jest zwykle przez specjalistę w punktach usługowych (salony kosmetyczne). Z uwagi na liczne przeciwwskazania wymaga ona często również konsultacji z lekarzem. Jest to forma depilacji stałej, co oznacza, że po kilkukrotnym przeprowadzeniu zabiegu włosy mogą już w ogóle nie odrastać. Z uwagi na swoje ograniczenia, jak również koszty, jest ona stosowana tylko w odniesieniu do części konsumentek/ konsumentów. Wśród mechanicznych metod usuwania owłosienia wyróżnić można również takie, które przeprowadzane są bez użycia specjalnych urządzeń, takich jak maszynki do golenia, elektryczne depilatory czy lasery. Do najpopularniejszych zaliczają się woskowanie (smarowanie skóry woskiem poprzedzające wyrywanie włosów za pomocą specjalnych plastrów) oraz cukrowanie (tradycyjna metoda, wywodząca się z Bliskiego Wschodu, polegająca na rozprowadzaniu po skórze pasty cukrowej, a następnie jej odrywaniu energicznymi ruchami wraz z cebulkami włosów).

 

Obok depilacji mechanicznej istnieją również metody depilacji chemicznej przy użyciu różnego rodzaju preparatów kosmetycznych, takich jak specjalistyczne kremy. Działają one w ten sposób, że rozpuszczają keratynę, która jest głównym składnikiem budulcowym włosów. Największą zaletą tej metody jest jej bezbolesność, stąd też często stosowana jest ona w pielęgnacji szczególnie wrażliwych części ciała (w tym miejsc intymnych). Ma ona jednak również swoje ograniczenia, takie jak podatność niektórych rodzajów skóry na niekorzystne oddziaływanie chemikaliów zawartych w kremach do depilacji. Co więcej, w przypadku grubych włosów metoda ta nierzadko okazuje się być mało skuteczną. Przede wszystkim jednak efekty depilacji kremami są bardzo krótkotrwałe – włosy odrastają bowiem już po trzech – pięciu dniach.

Wielorakość sposobów depilacji, jak również zróżnicowana podatność na negatywne efekty poszczególnych metod sprzyjają stałemu rozwojowi oferty urządzeń i produktów kosmetycznych.

Dynamiczny rozwój światowego rynku w przeszłości

W ostatnich latach światowy rynek produktów depilacyjnych rósł w dynamicznym tempie, a jego perspektywy rozwojowe kształtowały się bardzo obiecująco. W 2018 r. jego wartość przekraczała poziom 2 mld dol., a w kolejnych latach oczekiwano jej wzrostu w średniorocznym tempie 5-6%. Dźwignią rozwojową był do tej pory nie jeden, a cała grupa czynników. Przede wszystkim o rosnącej popularności środków depilacyjnych decydowała rosnąca świadomość społeczna w zakresie pielęgnacji osobistej oraz zwiększania atrakcyjności estetycznej – głównie u kobiet.


CAŁY ARTYKUŁ DOSTĘPNY JEST W NR 2/2020 KWARTALNIKA "CHEMIA I BIZNES. RYNEK KOSMETYCZNY I CHEMII GOSPODARCZEJ". ZAPRASZAMY



przemysł kosmetycznykosmetykiprodukty do depilacji

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie