Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Rynek produktów chemii gospodarczej osiągnie w 2012 r. 64 mld dol. (RAPORT!)

2010-03-03

Pomimo obserwowanych ostatnio turbulencji w poszczególnych branżach przemysłowych, ogólnoświatowa dekoniunktura nie miała dotychczas większego wpływu na poziom zapotrzebowania na mydła, detergenty i środki czystości, wykorzystywane zwłaszcza w gospodarstwach domowych.

Bliżej natury
Na rynku wyrobów chemii gospodarczej występuje od kilku lat wyraźny wzrost zapotrzebowania na pro-ekologiczne produkty, obserwowany nie tylko w krajach wysoko uprzemysłowionych, lecz również w rozwijających się regionach Ameryki Południowej, Azji i Europy Środkowo-Wschodniej. Coraz liczniejsza grupa konsumentów motywowanych koniecznością ochrony środowiska, poszukuje na półkach sklepowych detergentów i środków czystości, które zawierają zwłaszcza naturalne składniki lub komponenty naturalnego pochodzenia. O ile na początku bieżącej dekady pro-ekologiczne artykuły stanowiły niszowy segment rynku i były przede wszystkim produkowane przez małe i średnie przedsiębiorstwa, to od kilku lat w handlu detalicznym zaczęły pojawiać się tego typu produkty, wytwarzane przez wiodących w branży producentów o międzynarodowym zasięgu.


Światowy rynek detergentów
Analitycy rynkowi z firmy Euromonitor International (Chicago) oszacowali wartość globalnego rynku detergentów do prania w 2007 r. na poziomie przekraczającym 42 mld dol., co stanowi ok. 34% wzrost w porównaniu z 2002 r. Silne tendencje wzrostowe są obserwowane w krajach rozwijających się, gdzie zużycie produktów chemii gospodarczej rośnie wraz ze wzrostem zamożności społeczeństwa. Przykładowo, sprzedaż detergentów do prania w rejonie Azji i Pacyfiku oraz na terenie krajów Ameryki Łacińskiej rosła w latach 2001–2006 w tempie 5% w stosunku rocznym, kilkakrotnie szybciej w porównaniu do zapotrzebowania na rozwiniętych rynkach. Na kontynencie północnoamerykańskim oraz w Europie wystąpił ostatnio wyraźny wzrost popytu na płynne, silnie skoncentrowane preparaty, podczas gdy w krajach rozwijających się dominuje proszkowa forma detergentów, zwłaszcza do prania ręcznego.
Ogólnoświatowy segment środków do prania (w tym płyny do płukania tkanin, wybielacze, preparaty do wstępnego usuwania plam itp.) wykazał w 2007 r. obroty o wartości ponad 56 mld dol., uzyskując ponad 6% skumulowane tempo wzrostu w stosunku rocznym. Trzy największe międzynarodowe firmy wprowadziły łącznie do obrotu handlowego ok. 61% detergentów do prania. Należy do nich Procter & Gamble z 31% udziałem w rynku, Unilever Group (20% udział) oraz Henkel (10% udział).

Liderzy na światowym rynku detergentów do prania, 2007 r.

Źródło: obliczenia na podstawie danych Euromonitor International (Chicago)

Największe zapotrzebowanie (pod względem wartościowym) występuje w rejonie Azji i Pacyfiku, którego udział w rynku wynosi ok. 25%. Drugą pozycję zajmuje Europa Zachodnia, a następnie Ameryka Łacińska, wyprzedzając nieznacznie kontynent północnoamerykański. Popyt w Europie Wschodniej jest szacowany na ok. 4,5 mld dol.

Regionalna struktura zapotrzebowania na detergenty do prania

Źródło: Euromonitor International (Chicago)

Amerykański koncern Procter & Gamble jest również niekwestionowanym liderem w segmencie preparatów do zmywania naczyń (31% udział w światowym rynku), znacznie wyprzedzając brytyjską firmę Reckitt Benckiser (15% udział) i Unilever Group (10% udział). W porównaniu do rynku detergentów do prania, segment produktów do zmywania jest mniej skonsolidowany. Udział pozostałych producentów w światowym rynku wynosi ok. 55%.

Wiodące firmy na światowym rynku detergentów do zmywania, 2007 r.

Źródło: obliczenia na podstawie danych Euromonitor International (Chicago)

Preparaty do automatycznego zmywania odnotowują największą dynamikę wzrostu. Zgodnie z obliczeniami analityków rynkowych, globalna sprzedaż detaliczna tych produktów osiągnęła w 2007 r. prawie dwukrotnie większą wartość w porównaniu do 2002 r., dochodząc do poziomu ok. 3 mld dol.

 

Europejski rynek produktów chemii gospodarczej
Międzynarodowe Stowarzyszenie Producentów Mydeł, Detergentów i Środków Czystości (AISE – Association Internationale de la Savonnerie, de la Détérgence et des Produits d’Entretrien) z siedzibą w Brukseli, oceniło wartość europejskiego rynku wyrobów chemii gospodarczej (kraje Unii Europejskiej oraz Szwajcaria i Norwegia) na poziomie ok. 36 mld euro. Zdecydowaną przewagę rynkową wykazuje segment preparatów przeznaczonych dla gospodarstw domowych (ponad 81%). Wartość sprzedaży dla klientów przemysłowych i instytucjonalnych nie przekroczyła 6,6 mld euro (ok. 19%).

Struktura europejskiego rynku wyrobów chemii gospodarczej, 2008 r.

Źródło: AISE

Największy wartościowy udział w rynku produktów domowego użytku uzyskują tradycyjnie detergenty do prania (49%), wyprzedzając o 31% preparaty do czyszczenia powierzchni i o 36% formulacje do zmywania naczyń. Stosunkowo najmniejszy udział wykazują mydła i środki wybielające.

Europejski rynek produktów chemii gospodarczej (UE + Szwajcaria i Norwegia), przeznaczonych dla gospodarstw domowych, 2008 r.

Źródło: AISE

Zmiany właścicielskie w branży oleochemikaliów
Sektor oleochemikaliów, tradycyjnie związany z produkcja mydeł i detergentów przeżywa ostatnio burzliwy rozwój, wynikający głównie z rosnącego zapotrzebowania na biodiesel i inne biopaliwa. Znaczny wzrost mocy produkcyjnych występuje przede wszystkim na kontynencie azjatyckim, zwłaszcza w Chinach, Indiach, Indonezji i Tajlandii. Zgodnie z szacunkami malezyjskiej firmy Acidchem International, blisko 80% światowej podaży wyższych kwasów tłuszczowych i ponad 60% alkoholi tłuszczowych pochodzi obecnie z krajów azjatyckich.
W branży oleochemikaliów wystąpiły także w ostatnich latach procesy konsolidacyjne. Wiele zachodnich firm zmieniło właścicieli lub utworzyło spółki typu joint venture z azjatyckimi podmiotami.

Transakcje w sektorze oleochemikaliów w latach 2006–2008

Firma kupująca
Przejęta firma/położenie mocy wytwórczych
Kuala Lumpur Kepong
Dr. W. Kolb Holding (szwajcarski producent niejonowych surfaktantów)
Kuala Lumpur Kepong
Shanghai Jingwei Chemicals (Chiny)
Kuala Lumpur Kepong
F. Holm Chemie Handel (niemiecki dystrybutor oleochemikaliów)
Wilmar
udziały w Kuok Group (Malezja)
IOI Oleochemical Industries
Pan Century (Malezja)
CIMB Investment Bank (Malezja)
Golden Hope (Malezja)
FELDA Holding
Twin Rivers Technology (USA)
Snia
Undesa (Hiszpania)
PTT Chemical International
50% udziałów w Cognis Oleochemicals
PMC Group North America
Oleochemikalia należące do Chemtura (USA)
Dieter Industries
Oleon (Belgia)
HIG Capital
Oleochemikalia produkowane w USA, należące do firmy Croda

Źródło: ICIS Chemical Business
 


PODSUMOWANIE RYNKU PRODUKTÓW CHEMII GOSPODARCZEJ W 2009 R. ZNAJDĄ PAŃSTWO W RAPORCIE "2009 R. W BRANŻY CHEMICZNEJ".

RAPORT 2009







 


chemia gospodardczadetergentymydła

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy system kaucyjny obejmujący opakowania z tworzyw sztucznych to dobry pomysł?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie