2011-04-04
W ostatnich latach obserwowany jest bardzo silny trend w stosowaniu sprawdzonych, certyfikowanych kosmetyków naturalnych i organicznych. Według analityków rynkowych, rynek kosmetyków naturalnych będzie odnotowywał w najbliższych latach stopniowy wzrost, oscylujący w granicach 10%. Zgodnie z ich szacunkami, w 2014 roku globalny poziom sprzedaży kosmetyków naturalnych wyniesie ok. 33 mld dol.

Liczne publikacje i ułatwiony dostęp do wiedzy, wzrost świadomości i zamożności społeczeństw oraz wszechobecna moda na ekologię powodują, że coraz więcej konsumentów sięga po tego typu wyroby.
Konsumenci kosmetyków naturalnych
Konsumentem produktów naturalnych i ekologicznych jest zazwyczaj człowiek zaangażowany, świadomy wpływu dodatków chemicznych na zdrowie, stosunkowo zamożny i ukierunkowany na ponadprzeciętną jakość kupowanych wyrobów. Są to też często ludzie nastawieni pro-ekologicznie, preferujący zdrowy i zrównoważony styl życia, nie mający negatywnego wpływu na środowisko naturalne. To głównie ci tzw. konsumenci LOHAS (akronim od angielskiego zwrotu: Lifestyle of Health and Sustainability – zdrowy i zrównoważony styl życia) stanowią siłę napędową dla rozwoju produkcji i spożycia wyrobów ekologicznych, ruchów odpowiedzialności społecznej, sprawiedliwego handlu czy też zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw, jak również dla popularyzacji ekoturystyki. W społeczeństwach państw zamożnych stanowią oni znaczący odsetek dorosłych konsumentów (np. w USA ok. 19%). Typowym konsumentem LOHAS jest dobrze wykształcona kobieta w średnim wieku, aktywna intelektualnie i fizycznie. Biorąc to pod uwagę, jak również mając na względzie światowe dane demograficzne (powojenny wyż demograficzny to obecni 40-60-latkowie), można stosunkowo łatwo wywnioskować, co jest przyczyną odnotowywanego obecnie wzrostu zainteresowania produktami naturalnymi i ekologicznymi.
Kosmetyki naturalne postrzegane są jako produkty bezpieczne, przyjazne dla środowiska i wywierające mniejsze skutki uboczne na organizm człowieka. Stąd też tego typu wyroby poszukiwane są również przez ludzi o problematycznej i wrażliwej skórze oraz z przeznaczeniem do stosowania przez dzieci. Wyroby naturalne traktowane są przeważnie jako kosmetyki klasy premium, o wyższej jakości, stąd też swoich nabywców znajdują raczej wśród zamożnych społeczeństw.
Rynek kosmetyków naturalnych i ekologicznych
Najważniejszymi rynkami zbytu i stosowania kosmetyków naturalnych i organicznych są wysoko rozwinięte kraje Ameryki Północnej (USA i Kanada) i Europy (przede wszystkim: Niemcy, Francja, Wielka Brytania, Włochy, kraje skandynawskie), tym niemniej wyroby te są coraz częściej kupowane również w innych krajach europejskich, a także na bardzo dynamicznie rozwijającym się rynku azjatyckim (roczny wzrost w ostatnich 5 latach to ok. 14%, głównie generowany przez Chiny, ale też Koreę i Japonię) i południowoamerykańskim (przede wszystkim w Brazylii, analogiczny wzrost o ok. 21%). W ostatnich latach właśnie te produkty stały się głównym kierunkiem rozwoju światowego przemysłu kosmetycznego – wzrost ich sprzedaży jest rokrocznie dwucyfrowy (również na rynku europejskim i amerykańskim), a co kwartał na rynku pojawia się kilkanaście nowych wyrobów z tego segmentu. Podobnej wielkości wzrost zapotrzebowania na kosmetyki naturalne i ekologiczne utrzymywał się także w ostatnich kryzysowych latach, kiedy to na wielu rynkach odnotowano recesję lub co najwyżej minimalny wzrost sprzedaży produktów pielęgnacyjnych i toaletowych ogółem.
CAŁY ARTYKUŁ ZNAJDĄ PAŃSTWO W NR 2/2011 "CHEMII I BIZNESU". ZAPRASZAMY.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Chemika Expo o wodorze
Tematem wiodącym tegorocznej konferencji Chemika Expo, organizowanej w Szczecinie przez Klaster...
HPCI idealne dla profesjonalistów
Targi HPCI Central and Eastern Europe to najważniejsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenie...
Merytoryczne konferencje podczas Sepawy
Kongres SEPAWA 2025 w Berlinie skupił się na innowacjach w sektorze detergentów,...
Wiodące targi transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej
TransLogistica Poland 2025, dwunasta edycja międzynarodowych targów transportu i logistyki, odbyła się...