Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA
REKLAMA

Rynek kosmetyczny w 2023 r. z rekordowym wzrostem napędzanym przez inflację

2024-07-10  / Autor: Karolina Szałas, starsza analityk rynku handlu detalicznego w PMR

W 2023 r. wartość rynku artykułów kosmetycznych w Polsce wyniosła ponad 33 mld zł. Największym kanałem na rynku były sklepy drogeryjno-kosmetyczne, które były odpowiedzialne za ponad 40% sprzedaży, generując sprzedaż na poziomie 13 mld zł. Mimo malejącego udziału kanału w rynku, jego pozycja w horyzoncie prognozy jest niezagrożona. Według obliczeń PMR, największą kategorią produktową na rynku pozostają kosmetyki do pielęgnacji ciała, jednak z niedużą przewagą nad kategorią produktów do pielęgnacji twarzy.

Według prognoz PMR, rynek artykułów kosmetycznych w Polsce w 2023 r. wzrósł o 11,9% w ujęciu nominalnym, jednak odnotowując ujemną dynamikę realną, na poziomie prawie -3%. Wartość sprzedaży artykułów kosmetycznych przebiła 33 mld zł. Jednym z głównych czynników nominalnego wzrostu rynku była inflacja.

W latach 2024-2029 rynek artykułów kosmetycznych w Polsce rozwijał się będzie w średniorocznym tempie wzrostu (CAGR) na poziomie 5%. Chociaż dynamika rynku będzie niższa niż w latach 2020-2023, na co wpływ będzie miało m.in. wyhamowanie tempa wzrostu cen, popyt stymulowany będzie przez zachowania konsumenckie.

Sklepy kosmetyczne największym kanałem rynku

Malejącym, choć wciąż największym kanałem rynku artykułów kosmetycznych w Polsce, są sklepy drogeryjno-kosmetyczne, z udziałem na poziomie ponad 40% w 2023 roku. Estymuje się, że wartość sprzedaży w sklepach drogeryjno-kosmetycznych osiągnęła ponad 13 mld zł. Atrakcyjne ceny i promocje, odpowiednia lokalizacja oraz obecność dużej liczby marek w ofercie są głównymi kryteriami, które determinują wybór drogerii, jako miejsca zakupu kosmetyków.

W ostatnich latach drogerie tracą udział w rynku, w głównej mierze poprzez kwestię popularyzacji internetu. Także własne e-sklepy prowadzone przez drogerie, w ramach strategii omnichannel, kanibalizują ich sprzedaż stacjonarną. Nie ma istotnych przesłanek, aby w przyszłości ten trend się odwrócił. Według prognoz PMR, do 2029 r. sklepy drogeryjno-kosmetyczne utracą blisko 2 p.p. udziału w rynku, w porównaniu do 2023 r.


\
CAŁA TREŚĆ DOSTĘPNA W "Kosmetyki i Detergenty" nr 2/2024

"Kosmetyki i Detergenty" to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.


kosmetykirynek kosmetycznypielęgnacja ciała

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności

REKLAMA


WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Jak oceniasz Manifest Polskiej Chemii?

Zobacz wyniki

REKLAMA
REKLAMA

WięcejW obiektywie