2024-07-10 / Autor: Karolina Szałas, starsza analityk rynku handlu detalicznego w PMR
W 2023 r. wartość rynku artykułów kosmetycznych w Polsce wyniosła ponad 33 mld zł. Największym kanałem na rynku były sklepy drogeryjno-kosmetyczne, które były odpowiedzialne za ponad 40% sprzedaży, generując sprzedaż na poziomie 13 mld zł. Mimo malejącego udziału kanału w rynku, jego pozycja w horyzoncie prognozy jest niezagrożona. Według obliczeń PMR, największą kategorią produktową na rynku pozostają kosmetyki do pielęgnacji ciała, jednak z niedużą przewagą nad kategorią produktów do pielęgnacji twarzy.
Według prognoz PMR, rynek artykułów kosmetycznych w Polsce w 2023 r. wzrósł o 11,9% w ujęciu nominalnym, jednak odnotowując ujemną dynamikę realną, na poziomie prawie -3%. Wartość sprzedaży artykułów kosmetycznych przebiła 33 mld zł. Jednym z głównych czynników nominalnego wzrostu rynku była inflacja.
W latach 2024-2029 rynek artykułów kosmetycznych w Polsce rozwijał się będzie w średniorocznym tempie wzrostu (CAGR) na poziomie 5%. Chociaż dynamika rynku będzie niższa niż w latach 2020-2023, na co wpływ będzie miało m.in. wyhamowanie tempa wzrostu cen, popyt stymulowany będzie przez zachowania konsumenckie.
Sklepy kosmetyczne największym kanałem rynku
Malejącym, choć wciąż największym kanałem rynku artykułów kosmetycznych w Polsce, są sklepy drogeryjno-kosmetyczne, z udziałem na poziomie ponad 40% w 2023 roku. Estymuje się, że wartość sprzedaży w sklepach drogeryjno-kosmetycznych osiągnęła ponad 13 mld zł. Atrakcyjne ceny i promocje, odpowiednia lokalizacja oraz obecność dużej liczby marek w ofercie są głównymi kryteriami, które determinują wybór drogerii, jako miejsca zakupu kosmetyków.
W ostatnich latach drogerie tracą udział w rynku, w głównej mierze poprzez kwestię popularyzacji internetu. Także własne e-sklepy prowadzone przez drogerie, w ramach strategii omnichannel, kanibalizują ich sprzedaż stacjonarną. Nie ma istotnych przesłanek, aby w przyszłości ten trend się odwrócił. Według prognoz PMR, do 2029 r. sklepy drogeryjno-kosmetyczne utracą blisko 2 p.p. udziału w rynku, w porównaniu do 2023 r.

"Kosmetyki i Detergenty" to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Chemika Expo o wodorze
Tematem wiodącym tegorocznej konferencji Chemika Expo, organizowanej w Szczecinie przez Klaster...
HPCI idealne dla profesjonalistów
Targi HPCI Central and Eastern Europe to najważniejsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenie...
Merytoryczne konferencje podczas Sepawy
Kongres SEPAWA 2025 w Berlinie skupił się na innowacjach w sektorze detergentów,...
Wiodące targi transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej
TransLogistica Poland 2025, dwunasta edycja międzynarodowych targów transportu i logistyki, odbyła się...