2023-02-13 / Autor: Karolina Szałas, starsza analityk rynku handlu detalicznego, PMR
W 2023 r. wartość rynku artykułów kosmetycznych w Polsce wyniesie ponad 31 mld zł. Największym kanałem na rynku są sklepy drogeryjno-kosmetyczne, które będą odpowiedzialne za ponad 40% sprzedaży, o wartości 12 mld zł. Mimo malejącego udziału kanału w rynku, jego pozycja w horyzoncie prognozy jest niezagrożona. Według obliczeń PMR, kategorie produktów do ciała oraz do kąpieli będą jedynymi związanymi z podstawową higieną osobistą, których dynamiki będą wyższe od inflacji.
Według prognoz PMR, rynek artykułów kosmetycznych w Polsce w 2023 r. wzrośnie o 6,2% w ujęciu nominalnym, jednak realna dynamika będzie ujemna - na poziomie -0,8%. Wartość sprzedaży artykułów kosmetycznych przekroczy 31 mld zł.
Jednym z głównych czynników nominalnego wzrostu rynku będzie inflacja. Wyhamowanie dynamiki będzie wynikiem spadku realnego dochodu rozporządzalnego oraz spadku realnych wynagrodzeń, a co za tym idzie wyraźnie spowolnionej konsumpcji prywatnej. Dodatkowym pozytywnym czynnikiem będzie pobyt około 1,5 mln uchodźców z Ukrainy w Polsce (średniorocznie), którzy wesprą realne wzrosty rynku w kategoriach przede wszystkim kosmetyków do codziennej pielęgnacji.
Sklepy kosmetyczne największym kanałem rynku
Malejącym, choć wciąż największym kanałem rynku artykułów kosmetycznych w Polsce, są sklepy drogeryjno-kosmetyczne, z udziałem w rynku na poziomie ponad 40%. Prognozuje się, że wartość sprzedaży w sklepach drogeryjno-kosmetycznych osiągnie w br. ponad 12 mld zł. Atrakcyjne ceny i promocje, odpowiednia lokalizacja oraz obecność dużej liczby marek w ofercie są głównymi kryteriami, które determinują wybór drogerii jako miejsca zakupu kosmetyków.
W ostatnich latach drogerie tracą udział w rynku, w głównej mierze poprzez kwestię popularyzacji internetu. Także własne e-sklepy prowadzone przez drogerie, w ramach strategii omnichannel, kanibalizują ich sprzedaż stacjonarną. Nie ma istotnych przesłanek, aby w przyszłości ten trend się odwrócił (nawet poprzez pojawienie się silnego gracza na rynku). Według prognoz PMR, do 2028 r. sklepy drogeryjno-kosmetyczne utracą ponad 2 pp udziału w rynku, w porównaniu do 2022 r.
Warto dodać, że wszystkie największe sieci drogeryjne posiadają już własne sklepy internetowe. A nowi gracze pojawiąjący się na polskim rynku, otwierając sklepy stacjonarne, spowodują raczej przejście konsumentów między szyldami poszczególnych sieci, aniżeli kanałami sprzedaży. Niewątpliwie ożywią dynamikę kanału drogeryjnego w najbliższych latach, jednak nie wpłyną na odwrócenie trendu spadku udziału kanału w rynku.
Kosmetyki do pielęgnacji ciała i kąpieli kategoriami z realnym wzrostem w latach 2023-2024
Kosmetyki do pielęgnacji ciała i kąpieli będą jedynymi kategoriami kosmetycznymi wśród tych kategorii związanych z podstawową higieną osobistą, których dynamiki wzrostu będą wyższe od spodziewanego wzrostu cen w latach 2023-2024.
Dzięki temu, kategorie te umocnią swój udział w rynku w tym czasie. Prognozuje się, że w 2024 r. udział kategorii kosmetyków do pielęgnacji ciała osiągnie ponad 17%, a kosmetyków do kąpieli - prawie 13% udział w całym rynku kosmetycznym, wzrastając odpowiednio o 0,4 pp oraz 0,2 pp względem roku 2022.
Długofalowo (do 2028 r.) kosmetyki do pielęgnacji ciała oraz kąpieli nieznacznie stracą udział w rynku. Pielęgnacja ciała w horyzoncie prognozy straci pozycję kategorii z największym udziałem w rynku kosmetycznym, na rzecz kosmetyków do pielęgnacji ciała.
Marka jest najbardziej istotna przy zakupie produktów do higieny jamy ustnej
Według badania PMR na ogólnopolskiej próbie Polaków kupujących kosmetyki, konsumenci szczególną uwagę zwracają na marki produktów do higieny jamy ustnej (34%), do pielęgnacji twarzy (38%), do kąpieli (24%) oraz do golenia dla mężczyzn (24%). Mężczyźni największe przywiązanie do marki deklarują w ramach produktów do golenia, higieny jamy ustnej, do kąpieli oraz perfum. Dla kobiet rola marki jest istotniejsza w kontekście wyboru kosmetyków do pielęgnacji twarzy i makijażu, a także produktów do włosów (zarówno pielęgnacja, jak i koloryzacja).

WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Chemika Expo o wodorze
Tematem wiodącym tegorocznej konferencji Chemika Expo, organizowanej w Szczecinie przez Klaster...
HPCI idealne dla profesjonalistów
Targi HPCI Central and Eastern Europe to najważniejsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenie...
Merytoryczne konferencje podczas Sepawy
Kongres SEPAWA 2025 w Berlinie skupił się na innowacjach w sektorze detergentów,...
Wiodące targi transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej
TransLogistica Poland 2025, dwunasta edycja międzynarodowych targów transportu i logistyki, odbyła się...