Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Rynek kosmetyczny w 2023 r. wzrośnie, ale głównie przez wzrost cen

2023-02-13  / Autor: Karolina Szałas, starsza analityk rynku handlu detalicznego, PMR

W 2023 r. wartość rynku artykułów kosmetycznych w Polsce wyniesie ponad 31 mld zł. Największym kanałem na rynku są sklepy drogeryjno-kosmetyczne, które będą odpowiedzialne za ponad 40% sprzedaży, o wartości 12 mld zł. Mimo malejącego udziału kanału w rynku, jego pozycja w horyzoncie prognozy jest niezagrożona. Według obliczeń PMR, kategorie produktów do ciała oraz do kąpieli będą jedynymi związanymi z podstawową higieną osobistą, których dynamiki będą wyższe od inflacji.

Według prognoz PMR, rynek artykułów kosmetycznych w Polsce w 2023 r. wzrośnie o 6,2% w ujęciu nominalnym, jednak realna dynamika będzie ujemna - na poziomie -0,8%. Wartość sprzedaży artykułów kosmetycznych przekroczy 31 mld zł.

Jednym z głównych czynników nominalnego wzrostu rynku będzie inflacja. Wyhamowanie dynamiki będzie wynikiem spadku realnego dochodu rozporządzalnego oraz spadku realnych wynagrodzeń, a co za tym idzie wyraźnie spowolnionej konsumpcji prywatnej. Dodatkowym pozytywnym czynnikiem będzie pobyt około 1,5 mln uchodźców z Ukrainy w Polsce (średniorocznie), którzy wesprą realne wzrosty rynku w kategoriach przede wszystkim kosmetyków do codziennej pielęgnacji.

Sklepy kosmetyczne największym kanałem rynku

Malejącym, choć wciąż największym kanałem rynku artykułów kosmetycznych w Polsce, są sklepy drogeryjno-kosmetyczne, z udziałem w rynku na poziomie ponad 40%. Prognozuje się, że wartość sprzedaży w sklepach drogeryjno-kosmetycznych osiągnie w br. ponad 12 mld zł. Atrakcyjne ceny i promocje, odpowiednia lokalizacja oraz obecność dużej liczby marek w ofercie są głównymi kryteriami, które determinują wybór drogerii jako miejsca zakupu kosmetyków.

W ostatnich latach drogerie tracą udział w rynku, w głównej mierze poprzez kwestię popularyzacji internetu. Także własne e-sklepy prowadzone przez drogerie, w ramach strategii omnichannel, kanibalizują ich sprzedaż stacjonarną. Nie ma istotnych przesłanek, aby w przyszłości ten trend się odwrócił (nawet poprzez pojawienie się silnego gracza na rynku). Według prognoz PMR, do 2028 r. sklepy drogeryjno-kosmetyczne utracą ponad 2 pp udziału w rynku, w porównaniu do 2022 r.

Warto dodać, że wszystkie największe sieci drogeryjne posiadają już własne sklepy internetowe. A nowi gracze pojawiąjący się na polskim rynku, otwierając sklepy stacjonarne, spowodują raczej przejście konsumentów między szyldami poszczególnych sieci, aniżeli kanałami sprzedaży. Niewątpliwie ożywią dynamikę kanału drogeryjnego w najbliższych latach, jednak nie wpłyną na odwrócenie trendu spadku udziału kanału w rynku.

Kosmetyki do pielęgnacji ciała i kąpieli kategoriami z realnym wzrostem w latach 2023-2024

Kosmetyki do pielęgnacji ciała i kąpieli będą jedynymi kategoriami kosmetycznymi wśród tych kategorii związanych z podstawową higieną osobistą, których dynamiki wzrostu będą wyższe od spodziewanego wzrostu cen w latach 2023-2024.

Dzięki temu, kategorie te umocnią swój udział w rynku w tym czasie. Prognozuje się, że w 2024 r. udział kategorii kosmetyków do pielęgnacji ciała osiągnie ponad 17%, a kosmetyków do kąpieli - prawie 13% udział w całym rynku kosmetycznym, wzrastając odpowiednio o 0,4 pp oraz 0,2 pp względem roku 2022.

Długofalowo (do 2028 r.) kosmetyki do pielęgnacji ciała oraz kąpieli nieznacznie stracą udział w rynku. Pielęgnacja ciała w horyzoncie prognozy straci pozycję kategorii z największym udziałem w rynku kosmetycznym, na rzecz kosmetyków do pielęgnacji ciała.

Marka jest najbardziej istotna przy zakupie produktów do higieny jamy ustnej

Według badania PMR na ogólnopolskiej próbie Polaków kupujących kosmetyki, konsumenci szczególną uwagę zwracają na marki produktów do higieny jamy ustnej (34%), do pielęgnacji twarzy (38%), do kąpieli (24%) oraz do golenia dla mężczyzn (24%). Mężczyźni największe przywiązanie do marki deklarują w ramach produktów do golenia, higieny jamy ustnej, do kąpieli oraz perfum. Dla kobiet rola marki jest istotniejsza w kontekście wyboru kosmetyków do pielęgnacji twarzy i makijażu, a także produktów do włosów (zarówno pielęgnacja, jak i koloryzacja).


przemysł kosmetycznyrynekPMR

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Jak oceniasz Manifest Polskiej Chemii?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie