2013-05-10
Trudna sytuacja na rynku kauczuku. Fakt ten znajduje potwierdzenie w wynikach koncernu Lanxess zanotowanych w pierwszym kwartale 2013 r. Niemiecki koncern od stycznia do marca 2013 r. miał sprzedaż o 12% słabszą niż w tym samym okresie ubiegłego roku.
Wprawdzie Lanxess osiągnął przychody ze sprzedaży na poziomie 2,1 mld euro w pierwszym kwartale roku, to jednak nie ma powodów do zadowolenia. Coraz trudniejsza sytuacja w przemyśle motoryzacyjnym i oponiarskim, niższe wolumeny sprzedaży oraz spadki cen, to najważniejsze problemy koncernu i wszystkich innych firm rynku kauczukowego.
W pierwszym kwartale 2013 r. zysk EBITDA Lanxessa spadł o 53% w porównaniu z rokiem wcześniejszym i wyniósł 174 mln euro. Z lepszych wiadomości Lanxess mógł przekazać tylko tę, że w Singapurze zaczął działać jego zakład produkujący kauczuk butylowy, a w holenderskiej fabryce kauczuku EPDM zakończono wdrożenie technologii Keltan ACE.
- Nie jesteśmy obojętni na gwałtowny spadek popytu i jak zawsze reagujemy na zaistniałą sytuację – mówi Axel Heitmann, prezes Lanxessa. - Na początku roku tymczasowo wstrzymaliśmy produkcję w niektórych zakładach pionu Performance Polymers zgodnie ze sprawdzoną polityką elastycznego zarządzania aktywami i kosztami. Obecnie planujemy podjęcie dodatkowych działań w ramach pionu Performance Chemicals. Działania te nie mają jedynie na celu osiągnięcia krótkoterminowych oszczędności. Dążymy do zwiększenia konkurencyjności naszych międzynarodowych zakładów w perspektywie średnio- i długookresowej – dodaje Axel Heitmann.
Lanxess zapowiedział już ograniczenie wydatków na inwestycje na 2013 r. do poziomu 600 mln euro. Wcześniej planowano wydać 650 - 700 mln euro.
Z gorszą sprzedażą firma zmaga się niemal na całym świecie. Wyjątkiem jest tylko region Azji i Pacyfiku, gdzie sprzedaż pozostała mniej więcej na tym samym poziomie i w pierwszym kwartale roku wyniosła 530 mln euro. Udział Azji i Pacyfiku w sprzedaży koncernu wzrósł z 23% w analogicznym okresie minionego roku do 25%. Największy odsetek sprzedaży (30%) Lanxess wciąż notuje w regionie EMEA (Europa bez Niemiec, Bliski Wschód i Afryka), ale i w nim sprzedaż spadła o 11% do poziomu 623 mln euro. Udział samych Niemiec w sprzedaży Lanxessa nie zmienił się i wynosi ok. 18%, lecz i on zanotował 11% spadek do poziomu 370 mln euro.
Z najdotkliwszą obniżką sprzedaży firma spotkała się w Ameryce Płn, któ®a odpowiada za 15% sprzedaży Lanxessa. Od stycznia do marca zmniejszyła się ona jednak o 23% i wyniosła 327 mln euro. Za taki negatywny stan odpowiada fakt, że Lanxess wykorzystywał w USA surowce na potrzeby własne zamiast je sprzedawać. Także w Ameryce Płd. sprzedaż zmniejszyła się – o 19% do stanu 245 mln euro, co daje regionowi 12% udział w łącznych przychodach koncernu.
- W drugim kwartale tego roku przewidujemy niewielką poprawę wyników. Słaby popyt ze strony przemysłu motoryzacyjnego i oponiarskiego utrzyma się, ale proces zmniejszania zapasów u klientów będzie wolniejszy. Warunki rynkowe pozostaną niekorzystne i zmienne i nadal trudno będzie je przewidzieć. Oczekujemy jednak, że w drugiej połowie roku nastąpi ożywienie gospodarcze. Azja, a w szczególności Chiny, będą miały się znacznie lepiej, chociaż warunki rynkowe w Europie pozostaną trudne – prognozuje Axel Heitmann, prezes Lanxessa.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Chemika Expo o wodorze
Tematem wiodącym tegorocznej konferencji Chemika Expo, organizowanej w Szczecinie przez Klaster...
HPCI idealne dla profesjonalistów
Targi HPCI Central and Eastern Europe to najważniejsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenie...
Merytoryczne konferencje podczas Sepawy
Kongres SEPAWA 2025 w Berlinie skupił się na innowacjach w sektorze detergentów,...
Wiodące targi transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej
TransLogistica Poland 2025, dwunasta edycja międzynarodowych targów transportu i logistyki, odbyła się...